InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Leuk feestje organiseren, zonder ruzie en scheve gezichten

Leuk feestje organiseren, zonder ruzie en scheve gezichten

Leuk feestje organiseren, zonder ruzie en scheve gezichten Een feestje organiseren voor vrienden, collega's, buren en familie is leuk maar ook riskant en tricky. Want welke gasten moet je wel of juist niet uitnodigen om problemen te voorkomen. Denk daarbij aan gescheiden stellen die in onmin leven, of buren die ruzie hebben. En je kunt vanwege de kosten, ook niet alle leden van de voetbalclub of zangvereniging op je party vragen. Dus een beetje risicovol en netelig is het wel. Want het is niet de bedoeling dat je na een groot feest minder vrienden hebt, en het achteraf een afscheidsfeest blijkt te zijn. Welk risico loop je trouwens op het moment dat je Abraham of Sarah ziet?

Je eigen grote feest

Eindelijk is het zover, na jarenlang uitgenodigd te zijn op feestjes, recepties en partijen van familie en bekenden, ben je zelf aan de beurt om een leuk feest te geven. Omdat je 50 of 65 jaar wordt, 25 of 40 jaar getrouwd bent, samen 100 jaar bent, of een ander zilveren of gouden jubileum te vieren hebt. Je weet niet zeker of je het wel leuk vindt om je eigen jubileumfeest te houden, maar je kunt in feite niet anders en wie weet ben je achteraf wel blij dat je zo’n mijlpaal als "Abraham zien", hebt gevierd. Maar hoe moet je het aanpakken en welke personen wel en wie juist niet uitnodigen.

Als je Abraham of Sara gaat zien

Op het moment dat je 50 jaar wordt, (dus exact 's-nachts om 23.59 uur) kan het gebeuren dat zich een schare mensen voor je huis heeft verzameld die je luidkeels gaat toezingen. Je kunt wellicht zelf inschatten of je dat risico loopt, want als je lid bent van een zangkoor waar dat een gewoonte is, kun je beter even opblijven, zodat je niet in paniek je pyjama moet uittrekken. Meestal vertrekt de meute weer snel voor één uur omdat ze de volgende dag ook moeten werken, hoewel dat op een vrijdag- of zaterdagavond natuurlijk anders kan zijn. Meestal is het leuk om al die attente mensen die speciaal voor jou zijn opgebleven een enkel drankje te schenken. En dan moet je echte grote feest nog beginnen, waarover hieronder meer:

De uitnodiging

Het is handig voor jouw en de voor genodigden ruim van te voren een voorlopige uitnodiging per e-mail te sturen.
Dat heeft de volgende voordelen:
  • Zo'n uitnodiging, waarin je alvast plaats, datum en tijdstip van het feest vermeld, kun je tevens gebruiken om te vragen of ze wel kunnen, wat een soepele organisatie ten goede komt.
  • Je kunt aangepaste e-mails naar afzonderlijke groepen sturen, bijvoorbeeld buren, kennissen, sportvrienden, (oud)collega's etc. Dan zien ze bij de e-mailadressen wie nog meer de gelukkigen zijn en dat geeft duidelijkheid, bijvoorbeeld bij een gezamenlijk cadeau.

Enige tijd later stuur je dan de definitieve uitnodiging, waarin je wat meer over het feest kunt verklappen, zoals begin- eindtijd, parkeerplaats, etc. En kun je ook een cadeautip geven.

Familie

Het ene familielid zal doorgaans niet boos worden dat je ook het andere familielid uitnodigt, want iedereen begrijpt dat je familie over een kam moet scheren. Gescheiden partners kun je in principe allebei uitnodigen want ze kunnen onderling uitmaken wie van beiden komt. Maar als je wilt dat bij een gescheiden stel je bloedverwant komt en niet de koude kant, moet je hier wel bijtijds duidelijk in zijn en begrip vragen aan die koude kant. En heb je bloedverwanten die ruzie met elkaar hebben, dan moet je ook goed nadenken welke keuze je maakt.

Buren

Geeft meestal weinig problemen, want je bent niet verplicht ze allemaal te vragen, maar denk goed na of iedereen wel met elkaar overweg kan. En als je ooit eerder zelf bij bepaalde buren bent uitgenodigd laat je dat natuurlijk meewegen.

Collega’s

Collega’s en oud-collega's, selecteer je op je gevoel, maar van je eigen afdeling kun je uiteraard niet zo maar een enkel iemand uitsluiten, want dan krijg je ruzie.

Vrienden en kennissen van club of vereniging

Dat is vaak een lastige kwestie, want als de club bijvoorbeeld 30 leden kent en je zit er al jaren op, betekent het dat je ze allemaal goed kent en er meestal ook heel vriendschappelijk mee omgaat. Maar er zijn financiële beperkingen. Een mogelijkheid is dan om alleen de leden uit jouw sectie (omgeving) uit te nodigen, bijvoorbeeld alleen de sopranen indien je als sopraan op een koor zit, of alleen de leden van het bestuur als je toevallig in het bestuur zit. Als je namelijk een verklaarbare logische keuze doet, zal iedereen dat begrijpen en accepteren. Ga je echter dwars door de organisatie heen allerlei mensen uitnodigen, dan zal iedere onuitgenodigde vaststellen dat hij/zij is overgeslagen. Dat is uiteraard je goed recht en misschien ook wel de beste optie, maar je dient je er wel van bewust te zijn.

Willekeurige kennissen

Daarbij spelen bovengenoemde problemen niet, maar realiseer je wel dat een bepaald persoon zich niet als vreemde eend in de bijt voelt dus zorg dat er minimaal iemand is waarbij hij/zij gezellig kan aanschuiven. Al is het maar de eigen partner.

Doe ik iemand wel een plezier

Ja dat is een lastige, omdat bepaalde personen wel elke week ergens een feestje hebben en anderen er een hekel aan hebben. Bij twijfel altijd uitnodigen, want iedereen die niet wil komen, kan een smoes verzinnen om niet te hoeven en men kan zich in ieder geval niet gepasseerd voelen. Iemand polsen of hij/zij zin heeft om te komen heeft weinig nut omdat bijna niemand eerlijk zal zeggen dat ie geen zin heeft.

Wel of geen dansmuziek

Sommige mensen houden absoluut niet van dansen, en anderen houden juist niet van feestjes waar niet gedanst kan worden. Voor de niet-dansers kun je misschien denken aan een tafelgoochelaar ter verstrooiing. En zorg dat, vooral aan het begin van de avond, de muziek niet te luid is zodat de mensen ook een fatsoenlijk gesprek kunnen voeren. Niets is zo ergerlijk als een feest waarbij je geen normaal gesprek kan voeren, vanwege ongeïnteresseerde bandleden of discjockey die het volume te hoog draaien en geen rekening met de gasten houden.

Waar nog meer aan denken

Als het een gelegenheid is waar de mensen allemaal aan tafels zitten, is het misschien handig ook een paar statafels neer te zetten, zodat het geheel wat ongedwongener wordt en de gasten zich wat makkelijker kunnen verplaatsen en met anderen in contact komen.

Het aantal personen

Als je van te voren aan de partygelegenheid het aantal feestgangers moet doorgeven, omdat de rekening een vast bedrag per persoon is, doe dan wat minder dan het aantal dat zich heeft aangemeld. Op het laatste moment zijn er altijd mensen die verhinderd zijn en dat is zonde van je geld. Als ze toch allemaal komen is er meestal niets aan de hand en betaal je gewoon bij.

Cadeaus in ontvangst nemen

Vraag bij het aanpakken van de geschenken aan de gulle gevers of hun naam op het geschenk staat. Niets is zo vervelend om een mooi boek te krijgen en je weet de volgende dag niet meer van wie. Dus schrijf desnoods zelf de naam op dat kistje drank of die mooie cadeaubon. Nog fijner als iemand je daarbij wil assisteren tijdens het in ontvangst nemen.

Dankwoordje

Altijd leuk om iedereen tegen het einde via de microfoon nog even te bedanken voor de komst plus de mooie cadeaus, en gelijk de mensen een goede terugreis te wensen. Daarna zal ongetwijfeld het persoonlijk afscheid van de gasten gaan starten. Je boft als je een man bent want dat scheelt de helft aan zoenen.

Dankmail

Aangezien je waarschijnlijk toch nog alle emailadressen bij de hand hebt, kun je na afloop ook nog een leuke mail sturen, met je erkentelijkheid voor alle fraaie attenties, de goede sfeer, het liedje etc.

Veel succes met je party

Het vieren van je zilveren of gouden jubileum, 50-jarige geboortedag wordt vast een onvergetelijke avond, waar nog jaren later over gesproken wordt. En het leuke is dat alle mensen die op je bruiloft of verjaardag zijn gevraagd, t.z.t. ook aan jou gaan denken als zij iets te vieren hebben. Dan kun je als ervaringsdeskundige zien hoe zij de problemen hebben aangepakt.

Lees verder

© 2010 - 2019 Robbie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een feest, receptie of diner organiserenEen feest, receptie of diner organiserenGa je (voor het eerst) een groot diner, feest of receptie organiseren? Als je meer dan 25 of 30 gasten hebt, is het gemi…
Achterhoekse rituelen en gebruikenDe Achterhoek, het gebied tussen de rivieren de Oude IJssel, IJssel, de Berkel en de Duitse grens, kenmerkt zich behalve…
Huwelijkslening: lenen voor een huwelijksfeest of bruiloftHuwelijkslening: lenen voor een huwelijksfeest of bruiloftDe meeste mensen gaan een lening aan voor de aankoop van een huis of een wagen. Toch wordt het meer en meer gebruikelijk…
Goedkope bruiloft vierenGoedkope bruiloft vierenEen bruiloft kost vaak veel geld. U kunt het natuurlijk zo duur maken als u zelf wilt. Het is een dag die u normaal gesp…
Marokkaanse huwelijkstraditiesHet uithuwelijken is volgens de Marokkaanse wet al jaren verboden. Maar tot de bruiloft woont het paar niet in hetzelfde…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Leuk feestje organiseren, zonder ruzie en scheve gezichten"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Robbie
Laatste update: 07-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Organisatie van familiefeest
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!