Ook vrouwen kunnen maar één ding tegelijk goed doen
Is het werkelijk zo dat vrouwen meer zaken tegelijk kunnen afhandelen dan mannen, of wordt die indruk alleen maar (ten onrechte) gewekt, omdat we vrouwen vaker meerdere dingen tegelijk zien doen dan mannen. Maar dat ze het vaker doen wil nog niet zeggen dat ze ook beter in multitasking zijn. Voor een vrouw is het immers even gevaarlijk om te telefoneren in het verkeer. En voor iedereen geldt dat teveel hooi op je vork slecht voor je gezondheid is. Een prioriteitenlijst kan de noodzakelijke rust en overzicht geven.
Iedereen kan maar een ding tegelijk
Vaak wordt ons voorgehouden dat vrouwen goed zijn in multitasken en mannen slechts een ding tegelijk kunnen. Maar onderzoek toont aan dat de waarheid anders is en dat zowel mannen als vrouwen eigenlijk heel slecht zijn in het meerdere dingen tegelijk doen. Vaak lijkt het trouwens alleen maar alsof mensen taken tegelijk doen, omdat ze behendig zijn om snel te schakelen van de ene naar de andere activiteit en weer terug. Maar ook die personen kunnen niet op het zelfde moment zoenen en eten. En ook twee kinderen een schone luier geven, is nog heel wat anders dan die pampers werkelijk tegelijkertijd om de billetjes te doen.
Zorg voor rust en concentratie
Eigenlijk is het verstandiger dat zowel man als vrouw maar een ding tegelijk doet. Meerdere zaken tegelijkertijd verrichten gaat namelijk altijd ten koste van onze concentratie, en daarmee dus ten koste van onszelf en de kwaliteit van het product. Bij routineklussen is een gering kwaliteitsverlies wellicht nog niet zo erg maar bij gecompliceerdere werkzaamheden wel. Bovendien veroorzaakt de onrust en stress in ons hoofd ook geen goed gevoel, en kost een hoop energie hetgeen vervolgtaken er ook niet makkelijker op maken.
Dus als je een ingewikkeld karweitje beslist foutloos moet doen, ga dan ergens zitten waar je niet door telefoon of langslopende collega’s wordt gestoord. Ongestoord werken levert bovendien tijdwinst op en ook het oplossen van onnodige fouten door het gehaast te moeten werken kost heel wat tijd en ergernis. Vermijd dus gillende kinderen, razend verkeer, pratende collega’s en telefoongeluiden.
Breng het werk in kaart
Als je chaotisch te werk gaat, word je onrustig in je hoofd en heb je een veel grotere kans dat je meerdere dingen tegelijk (half) wil aanpakken, met alle kans op extra fouten van dien. Aan het einde van de werkdag ben je doodmoe, en als je nagaat wat je werkelijk hebt afgemaakt, valt het erg tegen. Maak daarom aan het begin van de dag een lijst met prioriteiten die je beslist wil doen (taken op het werk, thuis, belletjes die je moet plegen). Het kan je nachtrust ten goede komen als je die lijst de avond ervoor maakt. Maak de lijst natuurlijk niet overdreven lang; vermeld desnoods alleen de dingen die per sé afgehandeld moeten worden. Liefst gelijk op de juiste volgorde.
Denk aan je gezondheid
Vergeet niet af en toe te eten als je het druk hebt. Strek tussen de middag, hoe dan ook even een half uur de benen. Zorg dat je werkt met frisse lucht, dus zet als het kan een raam open. Als je thuis komt en geestelijk vermoeid bent, rust je niet uit door op de bank te gaan liggen. Ga, liefst vóór het eten, bijvoorbeeld een half uurtje sporten bij voorkeur in de buitenlucht. Want geestelijke ontspanning bereik je via lichamelijke inspanning, zoals hardlopen, pittig fietsen of een stevige wandeling. Maar de sportschool is vanzelfsprekend ook ok.
Verwaarloos je creativiteit niet
Als je constant in een te hoog tempo werkt, waarbij je alle hersenactiviteit moet inzetten, kun je het vergeten dat er nog goede ideeën in je hoofd binnen komen. Daarmee is natuurlijk niemand gediend. Een andere methode om je creativiteit niet te verwaarlozen is het zogenaamde “doodling” een Engels werkwoord voor het tekenen van poppetjes, huisjes, boompjes of willekeurige figuurtjes in de kantlijn, terwijl je ondertussen naar iemand luistert aan de telefoon of tijdens een vergadering. Amerikaans onderzoek geeft aan dat “doodling” de concentratie verhoogt. Gewoon er lekker op los krassen dus en even aan jezelf denken.