InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Tom Coronel: autocoureur en ondernemer

Tom Coronel: autocoureur en ondernemer

Tom Coronel is vrijwel ieder weekeinde als professioneel coureur op circuits over de hele wereld te vinden. Tom komt echter ook uit een ondernemersfamilie. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dat bracht Tom ertoe in 2001 met een internetwinkel te beginnen, dan had hij ook 'door de week' iets te doen. Dat liep een beetje uit de hand.

Autocoureur

Sinds zijn 17de jaar racet Tom en nog altijd is hij professioneel autocoureur. Onder meer in het Wereldkampioenschap Tourwagens met Seat Leon en de Le Mans-series voor Spyker. Bijna ieder weekend racet hij ergens in de wereld. Als autocoureur voelt hij zich een soort zigeuner. Vrijwel ieder weekeinde zit Tom in de raceauto op diversse racebanen in Europa, Brazilie, Macau, Japan etc. Tom's echtgenote en hun kind van drieeneenhalf jaar gaan zo'n weekeinde vaak mee .

Ondernemerschap

Tom komt uit een rasechte ondernemersfamilie, die al decennia lang in het Gooi woont en actief is. Tom's vader had zowel een windsurf- als een confectiezaak. Zijn grootouders zaten in de handel en zelf heeft hij vier broers en een zus die ook allemaal ondernemer zijn. De familie Coronel exploiteert onder meer een indoor-kartbaan, een waterskikabelbaan en een grote Febo op Schiphol.

De tijd vullen

Als autocoureur racet Tom in het weekeinde. Door de week wil hij zijn vrienden en relateis bezoeken, maar die hebben dan vaak geen tijd, omdat ze hard werken. Toen bedacht Tom dat hij ook maar eens wat moest gaan doen. Om de tijd te vullen ging hij spulletjes op het wereld-wijde-web verkopen. Maar dat liep een beetje uit de hand. De omzet van de webshops die Tom samen met mede-initiatiefnemer Mark Koster uitbaat, verdubbelde ieder jaar, om in het jaar 2009 al uit te komen bij ongeveer 40 miljoen. Tom heeft nu vijf webwinkels, onder meer: Koffiediscounter.nl, Barbecueshop.nl, Sneeuwkettingen.com en Plasmadiscounter.nl. Hij had negen webwinkels. Kinderstoeltje.nl bijvoorbeeld. Die heeft hij verkocht.

Omzetverdubbeling tijdens cirisis

Het is opvallend om tijdens een financiële crisis en de daaropvolgende recessie een omzetverdubbeling te boeken met de verkoop van consumentenartikelen. Tom is van mening dat het erom gaat hoe de mensen benaderd worden. Tom en de zijnen hebben goed geluisterd naar de behoeften van de consumenten. Zij geloven heilig in het concept van specialisten-webshops. Immers je haalt je fiets ook niet bij AH, maar bij de fietsenmaker. De klant moet zich meteen thuisvoelen in de omgeving waarin hij zoekt naar een bepaald product. Dat is vooral zo op het net. Tom is redelijk vooruitstrevend. Dat heeft ook te maken met prestatiedrang vanuit de autosport. De motivatie is om het steeds iets beter te willen doen. Op zijn sites heeft hij filmpjes gezet, waarin mensen producten uitleggen. Dat is niet alleen informatief en leuk maar het wekt ook vertrouwen. Op zijn site 'Koffiediscounter.nl' krijgt de klant bijvoorbeeld ook informatie over de koffiebonen, hoe ze gebrand worden en wat de smaak is. Bij 'Barbecueshop.nl' gaat het ook om de sfeer en de gezelligheid van barbecueen. Bovendien kan de klant bij Tom alle typen en merken krijgen. Van 30,-- tot 8.000,-- en met alle denkbare accessoires. Daarnaast heeft Tom ook 'Sneeuwkettingen.com.' Wanneer iemand twee dagen voor zijn vakantie een sneeuwketting moet hebben, dan heeft hij die altijd op voorraad. Bovendien mailt hij informatie over sneeuw in de wintersportcentra. Tom's concept blijft zich ontwikkelen, daarom is hij ook zo succesvol, zelfs tijdens de recessie.

Showroom

Behalve de internetshops heeft Tom ook een showroom en die laatst nog vergroot in oppervlakte. Dat komt omdat mensen soms ook het tastbare willen. Even een product vasthouden of de spullen kunnen afhalen. Hij heeft alles op voorraad en dat wekt nog meer vertrouwen. Internetwinkelen is nu eenmaal een andere manier van shoppen. Informatie over producten vinden consumenten toch wel. Daarnaast moet je veel extra informatie geven en vertrouwen wekken.

Competitie

Binnen het bedrijf heerst op een leuke manier een competitieve sfeer. In het bedrijf werken uitsluitend bekenden en relaties. Dat voelt heel vertrouwd. Iedereen is voor een bepaalde site of een deel van die site verantwoordelijk. Zo doet de vader van Tom de 'koffiesite'. Ook wordt er bijgehouden wie de beste omzet boekt, de beste marge heeft, de beste verkoper is. Ze houden van competitie, dat vinden ze gewoon leuk.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wijs en Van Oostveen.

Reageer op het artikel "Tom Coronel: autocoureur en ondernemer"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 21-10-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!