InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Privé detective inhuren: Detective en bedrijfsrecherche

Privé detective inhuren: Detective en bedrijfsrecherche

Het inhuren van een privé-detective wordt steeds gewoner. Zowel particulieren als bedrijven schakelen regelmatig een detective bureau in. Particulieren kiezen er vaak voor om de eigen partner of een zakenrelatie te laten schaduwen. Bedrijven schakelen een detective of bedrijfsrecherche in bij onder andere ernstig werkverzuim door medewerkers, fraude of bedrijfsspionage. Wat kan een privédetective doen en wat kost zoiets nou ongeveer in de praktijk?

Als particulier een privé-detective of professioneel recherche bureau inschakelen

Veel mensen kiezen ervoor om de hulp in te roepen van een professionele detective, wanneer ze overspel van de partner vermoeden. Een privé detective kan de partner schaduwen, zodat kan worden aangetoond of iemand inderdaad vreemd gaat. Door foto's te maken of na te gaan waar iemand op een bepaald moment van de dag naar toe gaat, kan de onrustige cliënt nagaan of zijn of haar vermoedens terecht zijn of dat er niets aan de hand is. Het inschakelen van een privédetective kan veel rust geven, zowel bij positief als negatief nieuws. Je weet dan natuurlijk wel waar je aan toe bent.

Particulieren schakelen ook dikwijls een detective bureau in voor andere zaken. Zo komt het voor dat verloren familieleden (bijvoorbeeld kinderen die zijn weggelopen) worden opgespoord door een gespecialiseerd recherche bureau. Er wordt dan eerst researchwerk gedaan, waarna er bevestigd wordt of de gevonden persoon inderdaad degene is die wordt gezocht. Ook wordt er vaak gekozen voor een privé detective in het geval van verschil van mening over voogdij van de eigen kinderen. Meestal is de reden hier dat één van de partners wil aantonen dat de ex-partner niet geschikt is om zorg te dragen voor de kinderen.

Ook alimentatie na een scheiding kan een reële reden vormen voorresearch werkzaamheden. Wanneer de ex-partner al samenwoont met een nieuwe liefde maar nog wel alimentatie ontvangt, kan het bijvoorbeeld nodig zijn om aan te tonen dat deze ten onrechte financiële bijstand ontvangt in de vorm van alimentatie. Een laatste veel voorkomende reden is het laten nagaan van de gangen van een zakenrelatie. Net als je wel eens in films ziet, is het mogelijk om afluisterapparatuur te laten plaatsen in een bedrijfspand of telefoon. Er is op het gebied van detective werk vreselijk veel mogelijk, wanneer je dingen goed wilt laten onderzoeken door een onafhankelijke partij.

Als bedrijf een detective, recherche of bedrijfsrecherche bureau inschakelen

Een bedrijf zal er bijvoorbeeld voor kiezen om een professioneel bedrijfsrecherche bureau in te schakelen, wanneer er sprake is van verdergaande conflicten met een medewerker door frauduleus ziekteverzuim. Wanneer iemand zich langere tijd ziek meldt, salaris ontvangt maar in de praktijk wél in staat is om andere dingen te doen dan werken kan een bedrijf soms niets anders doen om de betreffende medewerker te ontslaan. Bijklussen of teveel Internetten tijdens werktijd kan ook een reden zijn voor het inschakelen van een professioneel recherche bureau.

Interne fraude, waarbij er geld wordt ontvreemd door één of meerdere medewerkers is natuurlijk ook een belangrijke reden voor research. Maar denk bijvoorbeeld ook aan seksuele intimidatie of pestgedrag op de werkvloer of daarbuiten. Uitkeringsfraude, woonfraude en verzekeringsfraude kunnen ook aanleiding zijn voor nader onderzoek door een deskundige privé detective. Op deze manier kunnen bedrijven, verzekeringsmaatschappijen maar ook gemeenten en de overheid hun belangen beschermen door gebruik te maken van de diensten van een detective bureau.

Wat kost een privé detective, bedrijfsrecherche en recherche bureau?

Een goed detective bureau of een goede privédetective heeft diploma's en ervaring op dit gebied, die aantoonbaar kunnen worden overlegd. Zorg ervoor dat je zowel als bedrijf als als particulier kiest voor een bureau dat een helder plan van aanpak maakt voor het geschetste probleem. De privé detective moet inzichtelijk kunnen maken wat hij of zij gaat doen, welke hulpmiddelen en tools hij of zij hiervoor gaat gebruiken en hoeveel uur er wordt geraamd voor de combinatie van vooronderzoek, veldwerk en het vergaren van bewijsmateriaal.

Afhankelijk van het plan van aanpak en hoeveel uur er nodig is om het onderzoek te kunnen afronden kunnen de kosten voor het inschakelen van een detective of recherche variëren van enige honderden euro's tot duizenden euro's. Dikwijls zijn de emotionele of financiële gronden overigens van dien aard dat de keuze voor een privé-detective snel gerechtvaardigd is voor het bedrijf of de particulier die gebruik maakt van deze diensten en alle mogelijkheden die ze te bieden hebben.
Gerelateerde artikelen
Detective inhuren?Detective inhuren?Detectives worden vaak ingehuurd door zowel particulieren als door bedrijven, om speurwerk te doen. Een detective doet i…
recensieBoekrecensie: Mijn leven als privé-detective - Amy GrayMijn leven als een privé-detective vertelt het verhaal van Amy Gray die haar saaie baantje bij een uitgeverij inwisselt…
Privé detective inschakelenPrivé detective inschakelenSteeds meer bedrijven gaan er toe over om een privé detective in te schakelen. Dit komt omdat de politie meestal pas act…
Partneralimentatie succesvol verlagen!Partneralimentatie succesvol verlagen!Geen alimentatie meer betalen als je ex-partner samenwoont of beter betaald werk heeft? Samenwonen is lastig te bewijzen…
Sir Arthur Conan DoyleSir Arthur Conan DoyleEr bestaat een aantal fictieve personages die beroemder zijn dan de mensen die ze verzonnen hebben. Denk maar aan Peter…
Bronnen en referenties
  • Voor dit artikel werd gebruik gemaakt van de beschrijving van de diensten van verschillende recherche, privé-detective en bedrijfsrecherche bureaus.

Reageer op het artikel "Privé detective inhuren: Detective en bedrijfsrecherche"

Reactie

Fon, 27-10-2011 18:11 #1
Mijn grote zorg is mijn kleinkind. Mijn dochter en ik (ik daarbij ook fysiek) zijn geestelijk mishandeld door een alocholist (inmiddels mijn ex en de vader van mijn dochter) die naar later veel later pas bleek ook een Narcistisch persoonljkheidsyndroom te hebben.

Ik zie nu hetzelfde bij dochter. Ik ben bang dat zij haar kindje wat nu 1 jaar oud is ook geestelijk gaat mishandelen.

Buitenshuis gaat zij de perfekte moeder spelen. Alles gaat zich binnenshuis afspelen.

Zij heeft het contact verbroken, omdat ik mijn grens aangegeven heb.Ik kon niet anders, want ze ging steeds meer eisen en ik weet uit ervaring van ex dat ik daar op een gegeven moment toch niet meer aan kan voldoen. Dat is ook een van de kenmerken van deze ziekte.

Nu maak ik me heel erge bezorgd om mijn kleinkind. Ik weet wat voor een hel het is als iemand je zodanig manupuleert dat je er geestelijk aan onder door kan gaan.

Nu vraag ik me af een detectivebureau in te schakelen, omdat ik het gerechtvaardigd zie, vanwege de geestelijke gezondheid van mijn kleinkind. Maar mijn vraag is heeft het zin als ik verwacht dat alles zich binnenshuis af gaat spelen.

En mocht zich wel wat aantonen buitenshuis (hoewel ik de kans klein acht als er mensen in de buurt zijn) wat kun je er dan mee. Ik weet gewoon niet wat ik kan doen voor mijn kleinkind.

Dat is mijn vraag heeft het zin een detectivebureau in te schakelen?

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 07-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!