InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Voetballer Robert Enke

Voetballer Robert Enke

Robert Enke is geboren te Jena op 24 augustus 1977 en is vermoedelijk door zelfmoord om het leven gekomen op 10 november 2009 te Neustadt am Rübenberge. Robert Enke was professioneel voetballer en heeft gekeept bij meerdere topclubs. Verder was hij ook actief als dieren activist tegen de bond-industry.

Persoonlijk leven

Robert Enke is geboren te Jena op 24 augustus 1977. In zijn jeugdjaren voetbalde hij bij de club FC Carl Zeiss Jena. Hij speelde in het eerste elftal van Jena in het seizoen 1995/1996. Vanuit dit elftal is hij verder gegroeid in zijn voetbal carrière. Robert Enke was getrouwd met zijn vrouw Teresa. Ze kregen samen een dochtertje, zij stierf helaas op twee jarige leeftijd aan hart problemen. Robert Enke woonde met zijn gezin op een moderne boerderij en was een echte dierenliefhebber. Vaak liet hij z'n gezicht dan ook zien bij reclames tegen de bond-industrie. Robert Enke is vermoedelijk om het leven gekomen door zelfmoord. Op 10 november 2009 is hij overreden door een trein. De politie heeft laten weten dat ze een afscheidsbrief hebben gevonden. Robert Enke laat een vrouw en een geadopteerde dochter van acht maanden achter. Hij is 32 jaar geworden.

Voetbal carrière

Robert Enke begon zijn voetbal carrière bij FC Carl Zeiss Jena in het seizoen van 1995/1996. Na een aantal wedstrijden gespeeld te hebben voor Carl Zeiss vertrok hij naar Borussia Mönchengladbach om vervolgens en 1999 overgeplaatst te worden naar de Portugese club SL Benfica. In 2002 werd Robert Enke naar FC Barcelona gehaald om daar onder leiding van Louis van Gaal te gaan spelen. Hij speelde echter slechts drie wedstrijden voor FC Barcelona. Van Gaal was niet onder de indruk en na nog een aantal keer ingevallen te hebben werd hij verhuurd aan Fenerbahce. Ook bij deze club duurde zijn voetbal carrière niet lang. Na slechts 1 wedstrijd gespeeld te hebben werd hij alweer terug geplaatst naar Barcelona. De fans van Fenerbahce waren niet blij met de keeper en bekogelden hem vervolgens met aanstekers en flessen.

In juli 2004 vertrok hij terug naar Duitsland. Hij ging spelen bij de Duitse club Hannover 96. Zijn prestaties waren hier aanzienlijk beter dan bij FC Barcelona. Een seizoen later werd hij zelfs uitgeroepen tot beste doelman van Duitsland.In het seizoen 2009/2010 had Enke te kampen met een bacteriële infectie in zijn darmen. Hierdoor kwam hij helaas niet in de selectie terecht. Op 31 oktober 2009 stond hij weer als vaste keeper in het doel tegen FC Köln. Robert van Enke heeft verder acht wedstrijden gespeeld als doelman voor het Duitse elftal.

Clubs waar Robert Enke actief is geweest

ClubSeizoen
FC Carl Zeiss Jena1995/1996
Borussia Mönchengladbach1996/1999
Benfica1999/2002
FC Barcelona2002/2004
Fenerbahçe2003
CD Tenerife2004
Hannover 962004/2009
Gerelateerde artikelen
Jan Jongbloed, keeper van Oranje op twee WK'sJan Jongbloed, keeper van Oranje op twee WK'sJan Jongbloed (25 november 1940) was keeper van het Nederlands elftal van wat wel de gouden generatie werd genoemd. Hij…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_Enke www.msn.nl

Reageer op het artikel "Voetballer Robert Enke"

Infoteur: VMusic
Laatste update: 01-12-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!