InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Sinterklaas bestaat niet, wanneer ga je het vertellen?

Sinterklaas bestaat niet, wanneer ga je het vertellen?

Er komt een moment in een kinderleven dat je het als ouder moet vertellen dat het verhaal van Sinterklaas anders is dan dat ze dachten. Dit moment probeer je zo lang mogelijk uit te stellen, maar het moet een keer gebeuren. Wanneer moet je het jouw kind vertellen? Na hun verjaardag is het Sinterklaasfeest het leukste feest van het jaar voor kinderen. Het geheimzinnige rondom Sinterklaas en zwarte piet maakt het geheel ontzettend spannend. Zodra kinderen weten dat er jaarlijks geen heiligman uit Spanje naar Nederland komt gaat een groot deel van de aantrekkingskracht verloren. Door het plezier van de kinderen is het ook een leuk feest voor de ouders. Niet alleen de avond, maar ook de periode daarvoor. Op de televisie verschijnen steeds meer programma’s gericht op Sinterklaas en het Sinterklaasjournaal maakt het feest compleet. Uiteindelijk zult u het toch een keer moeten vertellen dat de werkelijkheid afwijkt. Hoewel het wel erg jammer is dat de kinderen een illusie armer zullen zijn.

Sinterklaas

Het Sinterklaasfeest wordt gevierd in Nederland en België. Op kleinere schaal wordt het ook gevierd in landen als Luxemburg, Indonesië en Polen. De weken voorafgaande aan vijf en zes december zetten de kinderen hun schoen, en op de dag zelf komt Sinterklaas de pakjes brengen. De eerste keer dat de schoen werd gezet was al in de 15e eeuw in een kerk. De schoenen werden gevuld door rijke inwoners uit de stad. Het Sinterklaasfeest wordt steeds populairder door de aandacht die de media er aan besteed. Jaarlijks verschijnt er minimaal één nieuwe bioscoopfilm en de kinderzenders hebben allemaal hun eigen series gericht op Sinterklaas.

Vanaf welke leeftijd moet u het aan uw kind vertellen?

Zoals voor veel zaken geldt, komen kinderen veel aan het licht door leeftijdsgenootjes die al meer weten. Kinderen die het werkelijke verhaal over Sinterklaas weten, zullen elke gelegenheid aangrijpen om hun verhaal te doen. In eerste instantie zal een klein deel van een klas het weten en de meerderheid gelooft nog. De meerderheid zal de minderheid nog niet geloven, maar geleidelijk komen er steeds meer kinderen die niet meer geloven. In de eerste drie groepen van de basisschool zal het niet moeilijk zijn om de kinderen nog te laten geloven in Sinterklaas. Vanaf groep vier zal het meer moeite en overredingskracht kosten om het verhaal nog geloofwaardig te houden. Vanaf groep vijf moet u ook het belang van uw kind in acht gaan nemen. De situatie kan ontstaan dat uw kind als één van de weinigen nog niet op de hoogte is. Voor acht / negenjarige kinderen kan dat een gevoelige klap geven. Zeker in het geval de klasgenoten uw kind hiermee gaan plagen.

Wat doet de school?

Op sommige basisscholen komt Sinterklaas niet meer langs bij de groepen vijf of hoger. In plaats daarvan maken ze voor elkaar surprises. Wanneer u het gaat vertellen aan uw kind is dus ook afhankelijk van de school. Indien de juf of de meester het al in de klas gaat vertellen, kunt u er beter voor zijn. De meeste scholen maken er wel duidelijke afspraken over.
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van SinterklaasDe geschiedenis van SinterklaasRond half november komt sinterklaas weer in Nederland. Maar wie is die sinterklaas en waarom vieren we sinterklaas?
Wanneer vertelt u uw kind dat Sinterklaas niet bestaat?Wanneer vertelt u uw kind dat Sinterklaas niet bestaat?Er komt een tijd dat uw kind de leeftijd krijgt om te vertellen dat Sinterklaas niet meer bestaat. Toch is het lastig om…
Kinderen leren omgaan met SinterklaasstressKinderen leren omgaan met SinterklaasstressJaarlijks rond half november komen Sinterklaas en zijn vele Zwarte Pieten weer naar Nederland. Een leuke gezellige, maar…
SinterklaasfeestWat zijn de typische kenmerken van het sinterklaas feest en hoe is het ontstaan? waarom word er nu pakjesavond gevierd?
Sinterklaas, hoe wordt het gevierd?Sinterklaas, hoe wordt het gevierd?Sinterklaas wie kent hem niet? De vieringen van het Sinterklaas feest zijn per land verschillend. Zelfs tussen België en…

Reageer op het artikel "Sinterklaas bestaat niet, wanneer ga je het vertellen?"

Reacties

Meegaan Met Kind?, 11-12-2012 11:24 #5
Zodra er erg kritische vragen komen, kun je kinderen best de waarheid vertellen en afspreken dat ze het niet mogen doorvertellen aan jongere broertjes/zusjes. Liefst niet in de stress-november/decemberperiode maar ervoor of erna. Kinderen die zelf geen vragen stellen, kun je tegen hun 8e de waarheid vertellen: mogelijk houden ze zich anders expres stil uit angst voor minder kado's. Het is niet zielig! Kinderen kunnen tegen die tijd uitstekend redeneren en als jij het als ouder niet vertelt, houd je ze dom. Zie ook: religie.

Hoi, 22-11-2012 16:10 #4
Zieliger is het dat de school bepaalt wanneer je kind niet meer mag geloven… ben ik eenmaal om om mee te doen… ik was erg tegen de leugen vanwege het verdriet achteraf… maar ja anders kletsen kinderen hun mond voorbij tegen anderen en de omgeving pushed erin om mee te doen… pushed diezelfde omgeving je ook weer uit het feest… vroeger was het bij ons pas in groep 6 eventueel vertellen en in 7/8 surprise nu al in groep 5 surprise… ik ben echt tegen dit vroege vertellen… m'n zoontje is dan pas 7 als ik moet vertellen… omdat zodra hij net 8 is het feest van sint er ook alweer is… en doet dan al niet meer mee…

Jeffrey Lucas, 18-11-2012 20:18 #3
Belachelijk dat wij onze kinderen zo voorliegen. En dan zijn er nog mensen die ons als ras beschaafd vinden. Sinterklaas is een persoon met twee gezichten; de zachtaardige kindervriend en de ijskoude slaven drijvende dictator. Als je al zo laf bent om als volwassene een kind voor te liegen, doe het dan met iets positiefs voor iets positiefs. En niet met een mijter dragende dictator die één keer in het jaar langskomt om stoute kinderen in zijn zak te stoppen. Wat natuurlijk door vele ouders gebruikt wordt als controlemiddel voor hun onwetende kroost.

Linda, 17-11-2012 22:04 #2
Mijn zoon van bijna 9 gelooft nog in de sint. Ik heb getwijfeld of ik het hem al moest vertellen dat sint niet bestaat. Maar wil ook niet dat hij als enige in klas nog wel gelooft. Hij heeft niet eerder vragen gehad en gun hem nog zijn laatste sint. Na de intocht vandaag had hij toch de vraag of ik de kado, s in de schoenen deed want dit had iemand van xe voetbal verteld. Qua timing vind ik het nu niet fijn om zijn droom uiteen te laten spatten maar wil hem ook njet voor liegen

Saframi, 15-11-2010 19:04 #1
Leuk verhaal! Maar ik mis wel de informatie dat het Sinterklaas feest uitbundig wordt gevierd in het Caribische gedeelte van ons Koninkrijkje. Op ABC eilanden Aruba, Bonaire en Curaçao zekervieren zij het feest heel uitbundig.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 17-09-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Schrijf mee!