InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > We houden van saaie autokleuren

We houden van saaie autokleuren

We houden van saaie autokleuren Nederland is al sinds jaar en dag een land binnen Europa die graag haantje de voorste wil zijn, misschien wel het hoofd boven het maaiveld uit wil steken, maar zeker niet een standaard “volgend” land (landen als Duitsland, Frankrijk en Engeland). Toch behoren we tot de “saaie” groep als het gaat om onze auto’s en dan m.n. de kleur.

Waar rijden we in?

Reden we in 2000 nog groots in het rood en met blauw als een goede tweede, in 2004 werd de kop overgenomen door blauw en schoot grijs al naar voren. Als we dan ruim 4 jaar later opnieuw kijken naar de kleurkeuze dan blijkt grijs plotseling een enorme stijging te hebben gemaakt en is rood ingehaald door zwart en doet een kleur als groen weinig meer onder voor rood. Hoe veranderlijk is de mens, bij het kiezen van de nieuwe autokleur is dat wel duidelijk.
We kunnen in het totaalplaatje wel stellen dat er een stabiele kleur is en dat is blauw.

In cijfers

Aflopend van 2008 naar 2004 tot 2000

  • Grijs: 27%, 22%,18%
  • Blauw:22%, 23%, 21%
  • Zwart:17%, 13%, 9%
  • Rood:13%, 17%, 22%
  • Groen: 12%, 14%,13%
  • Wit: 4%, 6%, 11%

Bron: CBS

Typisch dat de mensen die in een oldtimer rondrijden meer met kleuren werken dan binnen het normale wagenpark.

Wat zegt de autokleur over ons?

De kleurkeuze zegt blijkbaar iets over hoe wij als mens zijn. De meest voorkomende opmerkingen bij de kleurkeuze staan hieronder samengevoegd.

Grijs

Grijs wordt gezien als een neutrale kleur en auto’s mogen stijlvol zijn, maar geen pronkstukken. Gevoelens zijn lastig en een conflict uit de weg gaan, geniet de voorkeur.

Blauw

De blauwe keuze staat voor kalmte en tevredenheid. Blauw staat voor ontspannenheid. Lichtblauw geeft meer de creatieve kant en de verbeeldingskracht weer en het donkere staat meer voor onafhankelijkheid. Maar hoe dan ook veiligheid staat bovenaan de lijst bij blauw.

Zwart

Discipline en zelfcontrole is het toverwoord bij zwart. Verder is wilskracht en uitgesproken visie van belang. Aandacht trekken is niet de bedoeling maar opgemerkt worden mag wel.

Rood

Hoe kan het anders dan dat ambitie, impulsiviteit en energie de woorden zijn die bij rood horen. Leider zijn en een sportieve insteek past bij rood.

Groen

Comfort is van belang, maar behoedzaamheid en van een afstand observeren hoort bij groen. De auto mag luxe en groot zijn, maar niets is buiten proportie.

Wit

Wit staat voor het witte stuk papier waar je aan iets nieuws begint of opnieuw begint. Wit staat ook voor verveling die snel toeslaat en auto’s mogen luxe zijn.
Gerelateerde artikelen
Voorkeuren kleurgebruik: Favoriete kleuren over de wereldVoorkeuren kleurgebruik: Favoriete kleuren over de wereldKleuren worden vaak geassocieerd met een bepaalde stemming. Door die positieve en negatieve associaties ontstaan er vaak…
Vachtkleuren bij kattenVachtkleuren bij katten‘browntabby’ is de oorspronkelijke vachtkleur van kitten. Door te fokken zijn er inmiddels verschillende kleuren ontstaa…
Het effect van kleur op je humeurHet effect van kleur op je humeurKleuren zijn er altijd en overal om ons heen, maar zijn wij ons wel bewust van de werking van deze kleuren op ons humeur…
Carwrapping - De auto inpakkenDe letterlijke vertaling van carwrapping is het inpakken van een auto. De auto wordt bij carwrapping ingepakt met een sp…
Betekenissen in dromen: KleurenBetekenissen in dromen: KleurenIn dromen komen niet alleen de kleuren zwart of wit voor. Er zijn zoveel andere kleuren die een grote rol kunnen spelen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "We houden van saaie autokleuren"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 16-07-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!