InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat kost een echtscheiding?

Wat kost een echtscheiding?

Wat kost een echtscheiding? Scheiding lijkt tegenwoordig net zo vanzelfsprekend als het huwelijk zelf. Jaarlijks scheiden er tussen de 32.000 en 37.000 koppels. Een scheiding brengt naast emotionele schade ook veel financiële schade toe. Deskundigen kunnen een piek in het aantal scheidingen voorspellen. Deze vinden namelijk vaker plaats na vakanties en feestdagen. De partners hebben gedurende deze periodes meer met elkaar te maken dan in andere periodes. Deskundigen verwachten ook meer scheiding wanneer het economisch slecht gaat. In 2001 is er een piek vastgesteld van ruim 37.000 echtscheidingen in één jaar. Dit is volgens deskundigen gedeeltelijk veroorzaakt door de economische dip. Problemen rond geld zijn vaak ook een aanleiding van een echtscheiding. Echter de geldproblemen worden waarschijnlijk nog groter na een echtscheiding.

Financiële huishouding

Een echtscheiding heeft invloed op de volledige financiële huishouding. Alle bezittingen zijn namelijk gemeenschappelijk bezit. Dit kan anders zijn voor erfrechtelijke verkrijgingen. Deze blijven dan het eigendom van diegene die geërfd heeft.

Om de kosten van een scheiding inzichtelijk te maken richt dit artikel zich op huwelijken die in gemeenschap van goederen zijn gesloten. In geval van huwelijkse voorwaarden kan het namelijk anders komen te liggen.

Wat kost een echtscheiding?

Om een scheiding er door te krijgen moet u kosten maken. Hierbij moet u denken aan eventuele kosten van een advocaat en van een rechtzaak. Een ingewikkelde scheiding met veel onopgeloste problemen tussen de ex-partners kunnen de kosten flink opdrijven. Bij het inschakelen van een advocaat om uw belangen te behartigen moet u rekening houden met een uurtarief die kan oplopen tot 200, maar u kunt veel goedkopere advocaten vinden. Indien de zaak ook voor de rechter komt moet u rekening houden met minimaal 3.000 aan kosten. Door het buiten de advocaten om te regelen kunnen beide ex-partners veel geld besparen. Ze kunnen bijvoorbeeld een onafhankelijke derde inschakelen om als scheidsrechter op te treden. Dit zijn zogenaamde mediators.

Financiële gevolgen van een scheiding

De echte grote kosten komen pas nadat de echtscheiding voltrokken is. Een eventueel opgebouwd pensioen moet met de partner die minder pensioen heeft opgebouwd, gedeeld worden. Dit kan leiden tot een gigantische pensioenbreuk die op latere leeftijd niet meer te repareren is. Daarnaast komt eventueel ook nog een verplichting tot het betalen van alimentatie aan de ex-partner en aan de kinderen. Ook de opgebouwde overwaarde in de woning moet voor de helft bij beide partners terecht komen. Blijft één van de twee wonen in het huis, dan moet de ex-partner worden uitgekocht. Meestal zal dit gefinancierd moeten worden met een tweede hypotheek, want ook het spaargeld gaat voor de helft naar de ex. Ook bijvoorbeeld voor de inboedel, verzekeringen en de auto moet een eerlijke verdeling gevonden worden.

Eigen huis in de verkoop

Veel huizen zijn gekocht, rekening houdende met twee inkomens. Bij een echtscheiding is het voor één van de partners dus niet mogelijk om er alleen, met één inkomen, te blijven wonen. Het huis is te duur en moet dus verkocht worden. Overhoop liggende ex-partners hebben vaak niet de tijd om het huis te verkopen en gaan direct zoeken naar een eigen woongelegenheid. Hierdoor worden de maandlasten ondraaglijk voor de periode dat het huis nog niet verkocht is.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een echtscheiding?"

Infoteur: Juul
Laatste update: 20-08-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!