InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Geld besparen bij de kapper en toch een mooi trendy kapsel

Geld besparen bij de kapper en toch een mooi trendy kapsel

Geld besparen bij de kapper en toch een mooi trendy kapsel Als je krap bij kas bent, en zuinig met geld moet omspringen, komen kapperskosten altijd ongelegen. Want goedkoop is het niet om er altijd mooi geknipt bij te lopen. Maar zelfs als je de kapper wel kunt betalen, kun je het kapperstarief evengoed hoog vinden. Er zijn gelukkig mogelijkheden om er mooi gekapt bij te lopen zonder veel geld kwijt te zijn. Zoals de Turkse kapper op de Oosterse bazar in Beverwijk. Maar ook in veel andere plaatsen zijn er scherp geprijsde kappers van buitenlandse afkomst. Meestal met een korting voor 65-plussers.

Kijk en vergelijk

Als het om onze haardos gaat willen we er vrijwel allemaal verzorgd uitzien. Het is heerlijk om naar de kapsalon te gaan en er weer als nieuw vandaan komen. Maar helaas, na enkele weken is het mooie er vaak alweer vanaf en zouden we het liefste opnieuw willen, maar gezien de kosten stellen we dat vaak nog een paar weken uit. Als we echter niet per sé door de meest exclusieve kapper in het centrum hoeven te worden geknipt, zijn er wel methoden om flink op een knipbeurt te besparen.

Kappers van buitenlands afkomst

In veel plaatsen zijn tegenwoordig wel kappers van bijvoorbeeld Turkse afkomst, die tegen een aanmerkelijk lager tarief knippen dan hun autochtone collega’s. In plaats van meer dan € 25,- kwijt te zijn, kun je makkelijk voor circa € 18,- worden geknipt. Je bent vaak ook wat eerder uit de stoel, wat voor menigeen een extra voordeel is.
  • Dergelijke kappers knippen heren voor circa € 18,- en 65-plussers voor € 15- . Maar dan geven we wel spontaan een fooi. Kinderen ook tegen gunstig tarief.
  • In Amsterdam op de Zeedijk is een Chinese kapper die snel en goedkoop is, en ook geen woord Nederlands spreekt zodat je lekker je mond kunt houden. Geef hem rechtstreeks in de hand een fooi voordat je met de baas bij de kassa afrekent.

Kappersscholen

Kappersscholen en hun leerlingen zijn vaak naarstig op zoek naar modellen die ze mogen knippen. Je hoeft niet bang te zijn dat je hoofd wordt verprutst want, de leerlingen hebben eerst uitvoerig geoefend op poppen. Vaak hoef je weinig of zelfs helemaal niets te betalen. Je kunt evengoed natuurlijk altijd wat geven aan zo'n leerling.

Thuiskappers

Kappers die bij je thuis komen werken tegen een veel lager tarief dan de officiële kapsalon. Niet zelden zijn dit kappers die gewoon bij een kapsalon in dienst zijn maar, zonder dat hun baas dat weet, nog wat bijklussen in hun vrije tijd. Thuiskappers zijn niet alleen veel goedkoper maar je hoeft ook je huis niet uit. Op internet kun je ze gemakkelijk vinden.

Op vakantie

Ben je toch in een goedkoper vakantie land, waarom ga je dan niet naar de plaatselijke kapper? ( € 4,- in Sri Lanka). Nog leuk en spannend ook, om deel te nemen aan het plaatselijke leven. En het maakt tevens je vakantie wat voordeliger. Als je op de zwarte markt in Beverwijk bent is het ook net buitenland, en kun je ook daar naar een voordelig geprijsde kapper. Trouwens in het Duitse Aken, vlak over de grens bij Maastricht, kost een gewone knipbeurt ook minder dan in Nederland en dan zit je in een keurige kapsalon.

Doe het zelf

Jezelf van alle kanten netjes knippen is niet makkelijk maar ook niet onmogelijk. Vooral als je krullend of golvend haar hebt en er steken hier en daar een paar pieken uit, is er niets op tegen om voor de spiegel zelf enige correcties uit te voeren. Neem de te knippen lokken tussen de vingers en knip het haar boven de vingers, dan kun je nooit per ongeliuk te veel afknippen. Misschien kan je partner je helpen. Dat geldt (bij mannen) ook voor het scheren van hun nek. Als je daarmee het kappersbezoek een paar weken uitstelt, dan heb in een 20 minuten toch circa € 10,- verdient. Zo'n uurtarief verdien je niet bij een baas.

Kinderen

Veel ouders knippen zelf hun kinderen, maar als dat al te ondeskundig gebeurt, zullen ze al op vroege leeftijd terecht in opstand komen. Een kapperscursus volgen is wel een investering, maar je kunt zelf uitrekenen hoe snel je die kosten weer hebt terugverdient.

Alleen laten knippen bij de kapper

Als je wilt besparen was dan altijd zelf vooraf je haren en laat er na afloop van de knipbeurt niets in smeren. Geef voor dat geld liever een fooi aan dat meisje dat zich ook maar de hele dag voor weinig moet uitsloven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld besparen op de kapperGeld besparen op de kapperJe zoekt mogelijkheden om te besparen. Je wil gewoon wat meer sparen. De gemiddelde Nederlander van achttien jaar en oud…
Kapper (haarverzorging)Kapper (haarverzorging)Een kapper of kapster is iemand die zich bezighoudt met haarverzorging. Dit variëerd van het knippen van het haar tot he…
Je eigen haar kun je prima knippenJe eigen haar kun je prima knippenJe kunt zelf je haar knippen voor de spiegel. Zorg er echter wel voor dat je haar nat is en dat je over de juiste materi…
Beroep onder de loep: kapperBeroep onder de loep: kapperKapper, kapster, opleiding of cursus: Opleidingen zijn er genoeg in het kappersvak. Het salaris van een kapper is modaal…
Boekrecensie: De kapperrecensieBoekrecensie: De kapperDe Ruiter’s Documentatiecentrum bestaat uit vier reeksen informatieve boekjes voor alle groepen van het basisonderwijs.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld besparen bij de kapper en toch een mooi trendy kapsel"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 30-05-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Geld besparen
Schrijf mee!