InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Veilig drinkwater dankzij de Life-Straw

Veilig drinkwater dankzij de Life-Straw

Veilig drinkwater dankzij de Life-Straw Elke dag sterven er wereldwijd 6000 kinderen door het drinken van verontreinigd water. Ze sterven aan tyfus, cholera, dysenterie, diaree of andere infecties. De Deense firma Vesterdgaard Frandsen heeft hier enkele jaren geleden een oplossing voor bedacht: de Life-Straw. De Life-STraw is een stevig rietje met een filtersysteempje erin gebouwd. Hierdoor kan ter plekke water worden gedronken, waar water wordt aangetroffen.

De Life-Straw, een sterke 'strohalm'.

De Life-Straw, (vrij vertaald: levensriet) - is een buis waar verschillende filters (zeven stuks) ingebouwd zijn. Mensen in arme landen, die vaak niet beseffen dat vuil drinkwater hen ziek maakt, en dat de bacteriën in het verontreinigde water zelfs vaak de dood veroorzaken, leren hoe belangrijk schoon drinkwater is. Door de buis in vuil drinkwater te steken en vervolgens aan de Life-Straw te zuigen, krijgen zij meteen schoon en gezuiverd water te drinken. In de Life-Straw zitten verschillende filters die vrijwel alle bacteriën doden. Ook zit er een fijn gaas in dat micro-organismen uit het vuile water zeeft. Er zijn ontelbare testen gedaan alvorens de Life-Straw definitief in gebruik werd genomen. De Life-Straw wordt momenteel succesvol gebruikt in Nigeria, Ghana, Pakistan en Uganda.

Hoe ziet de Life-Straw eruit?

De Life-Straw is dikker en groter dan een gewoon rietje. Het is eerder een plastic buis, waarin een filtersysteem zit ingebouwd, met mondstuk. Maar de buis is licht in gewicht en gemakkelijk mee te nemen. De Life-Straw is ongeveer 25 centimeter lang, blauw van kleur en ongeveer 3 centimeter breed. De Universiteit van Delft heeft een rol gespeeld bij het ontwikkelen van de Life-Straw. Studente Roelie Bottema ontwierp een kleinere uitvoering van de Life-Straw, voor kleinere kinderen, nadat zij het gebruik van de Life-Straw in Ghana had bestudeerd.

Jodium

Tijdens het gebruik van de Life-Straw wordt er ook jodium aan het water toegevoegd, wat even later weer verwijderd wordt. Het eindresultaat is veilig drinkwater wat na verschillende filters gepasseerd te hebben, de gebruiker bereikt. De Life-Straw is bedacht en ontwikkeld als preventie van dodelijke ziektes en ter voorkoming van overlijden door ziektes die door verontreinigd water veroorzaakt worden. Het zorgt dat je overal altijd schoon drinkwater kunt drinken.

Wat kost Life-Straw?

De Life-Straw kost in Nederland tussen de 22,50 euro en 30 euro per stuk en zal jaarlijks duizenden levens kunnen redden. Met een dergelijk levensrietje kan een persoon een jaar lang veilig water drinken. Na ongeveer 700 liter water gezuiverd te hebben, moet de Life-Straw weer vervangen worden door een nieuwe. Enige tijd geleden was de Life-Straw nog niet in staat om de Giardia lamblia parasiet effectief te verwijderen, maar Vesterdgaard Frandsen werkt aan verbetering van de Life-Straw zodat ook die parasiet uit besmet water verwijderd zal worden.

Staatchi & Staatchi Award voor de Life-Straw

In februari 2008 werd de Life-Straw bekroond met de Staatchi & Staatchi Award, voor World Changing Ideas, in New York. Men is er van overtuigd dat deze eenvoudig uitziende buis de wereld zal veranderen. Het zal miljoenen levens redden en redt dagelijks al veel levens. De Life-Straw is niet alleen levensreddend voor mensen in arme landen, maar ook kan het gebruikt worden in gebieden waar overstromingen of andere natuurrampen het drinkwater vervuild hebben. Ook verwacht men dat soldaten in oorlogsgebieden baat zullen hebben van gebruik van de Life-Straw.

Wie heeft Life-Straw bedacht?

De Life-Straw is een bijzondere uitvinding. Het laat ons er weer even bij stilstaan hoe gelukkig we ons mogen prijzen zolang er schoon en veilig drinkwater uit onze kranen stroomt. De Life-Straw is een ontwerp van Torben Vestergaard Frandsen , Moshe Frommer en Rob Fleuren.

Waar kan je Life-Straw kopen?

Life-Straw is ook in Nederland te koop. Ook ideaal voor jezelf als je gaat backpacken bijvoorbeeld. Lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: @boetter, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.vestergaard-frandsen.com/lifestraw.htm
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Giardia_lamblia
  • https://www.zombiehunters.org/forum/viewtopic.php?f=34&t=103900&view=next

Reageer op het artikel "Veilig drinkwater dankzij de Life-Straw"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 17-03-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!