InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De rol van regionale TV

De rol van regionale TV

Regionale TV wordt nog steeds vaak als “minder” dan de landelijke TV neergezet. Dit terwijl regionale TV een duidelijke rol heeft en volwassen programma’s presenteert.

Toegevoegde waarde

Programma’s die een-op-een gekopieerd worden van de landelijke TV zullen snel als “zwak aftreksel” van deze landelijke programma’s gezien worden. Budgetten zijn over het algemeen niet vergelijkbaar.
Dit soort programma’s is er nog steeds, maar voegt weinig toe aan het totaalplaatje van TV in Nederland. Gelukkig zijn de regionale omroepen steeds meer in staat om een eigen regionaal gezicht te creëren.
Het eigen gezicht wat gecreëerd wordt heeft te maken met uiteraard de regionale aspecten, maar ook de programmamakers die het regionale karakter in een programma kunnen wegzetten (en dus niet alleen de beelden laten zien).

Wat is dat regionale beeld op TV

De programma’s zijn zeker de moeite van het kijken waard. Helaas heeft de adverteerder “deze” TV nog niet in alle regio’s voldoende weten te vinden en zijn de budgetten voor de verschillende programma’s niet met commercieel geld aan te vullen.

Nieuwsprogramma’s

De nieuwsprogramma’s zijn er al lang en leveren uiteraard het regionale nieuws. Opvallend is dat de professionaliteit van de programmamakers van dit soort programma’s in de verschillende regio’s sterk wisselend is.

Programma’s in betreffend dialect

TV Gelderland heeft bijvoorbeeld een nieuwe soap in dialect op het scherm gebracht en omroep Brabant herhaalde de op de landelijke TV uitgezonden Merijntje Gijsen.

Historische programma’s uit de regio

Verschillende regionale TV zenders hebben zeker een half uur per week per week over historische plekjes in de regio ingeruimd. Het leuke van dit soort programma’s is dat ze niet de meest populaire plekjes laten zien, want die worden al in de landelijke TV programma’s belicht, maar kleinschaliger aspecten die mogelijk in de regio van grote historische waarde zijn geweest.

Regionale activiteiten en bezienswaardigheden uit de regio

Wekelijks de activiteitenkalender presenteren draagt bij aan de regionale ontwikkeling. Bij sommige activiteiten worden vervolgens TV beelden opgenomen en komen een week later weer terug in een programma.
Natuurlijk wil men de bezoeker uit een andere regio ook bereiken, maar vele weten niet wat er in de eigen regio te doen is en zijn puur op de landelijk bekende activiteiten gericht. Combineer je dit met alleen landelijke radio en kranten en zie daar wat er in de regio aan je voorbij gaat.

Regionaal politie opsporingsprogramma

Ook de landelijke versie bij de AVRO richt zich in de uitzending op het gebied waar het incident heeft plaatsgevonden. Het enige verschil is dat ze hulp inroepen uit incidenten uit alle regio’s.

Leuke programma’s! Neem eens de tijd om de regionale TV te volgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Regionale en lokale omroepenNaast de commerciële en de publieke omroepen, zijn er in Nederland ook nog regionale en lokale omroepen. Zo volg je zelf…
Problemen beeld Ziggo na opnieuw instellen zendersnieuws uitgelichtProblemen beeld Ziggo na opnieuw instellen zendersSinds begin januari 2015 gaat bij Ziggo abonnees stapsgewijs het beeld op zwart. De reden hiervoor is een fusie met aanb…
Barranquenho, een Portugees binnenlands dialectBarranquenho, wat is dat? Het is een dialect dat gesproken wordt door ongeveer 1.825 mensen in het zuidoosten van Portug…
In België TV kijken met satellietDigitaal televisie kijken met Belgacom en Telenet is erg duur. Bovendien zijn er niet erg veel alternatieven voorhanden.…

Reageer op het artikel "De rol van regionale TV"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 17-07-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Nederlandse kleinkunst
Schrijf mee!