InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Dopper: het duurzame alternatief voor de plastic wegwerpfles

Dopper: het duurzame alternatief voor de plastic wegwerpfles

Dopper: het duurzame alternatief voor de plastic wegwerpfles Loop een willekeurige collegezaal binnen op een universiteit in Nederland en de kans is groot dat je op de tafel van menig student een met water gevulde Dopper ziet staan. Onder studenten is de Dopper uitgegroeid tot een symbool om te kunnen tonen dat men zich bewust is van zijn of haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in relatie tot het milieu. De populariteit van de Dopper blijft echter niet beperkt tot collegezalen en in meer algemene zin Nederland. Anno 2017 geniet de Dopper ook ver buiten onze landsgrenzen bekendheid. Dit alles is niet heel verwonderlijk omdat er sinds de introductie van de duurzame waterfles in 2010 al meer dan twee miljoen exemplaren zijn verkocht.
De grote hoeveelheid plastic in de oceanen bracht de oprichter van Dopper op het idee om een duurzame waterfles op de markt te brengen.  / Bron: Tkremmel, PixabayDe grote hoeveelheid plastic in de oceanen bracht de oprichter van Dopper op het idee om een duurzame waterfles op de markt te brengen. / Bron: Tkremmel, Pixabay

Doel en ontstaansgeschiedenis van Dopper

Dopper is een Nederlands bedrijf dat duurzame waterflesjes produceert. De initiatiefnemer achter het bedrijf Dopper is Merijn Everwaarts. In 2009 zag hij een schokkende documentaire over de enorme hoeveelheid plastic afval in de oceanen. Uit studies van na 2009 blijkt zelfs dat deze ‘enorme hoeveelheid’ inmiddels meer dan de helft beslaat van al het afval dat in de oceanen rondzwerft. Hij is gestart met Dopper in een poging om de hoeveelheid plastic wegwerpflesjes, die onze maatschappij dagelijks verbruikt, te verminderen en daardoor niet meer terecht kunnen komen in de zee. Het hoofdkantoor van het bedrijf achter de Dopper waterflessen is sinds haar oprichting in 2010 gevestigd in Haarlem.

Ontwerper

Een veel gemaakte misvatting is dat Merijn Everwaarts zelf ook de ontwerper is van de Dopper waterfles. Het ontwerp is echter van Rinke van Remortel, die als beste uit de door Merijn Everwaarts uitgeschreven designwedstrijd - ‘de perfecte herbruikbare fles voor kraanwater’ - kwam. Uit de honderd inzendingen viel het opvallende ontwerp van de TU Delft alumnus Rinke van Remortel het meeste op. In de woorden van Merijn: ‘zijn minimalistische design is niet alleen esthetisch, maar ook praktisch. Dankzij de unieke vormgeving is zijn fles goed schoon te houden waardoor je ‘m jarenlang kan hergebruiken, wel zo duurzaam.’

Duurzame Dopper waterfles - alternatief voor plastic wegwerpflessen

De waterflessen van Dopper zijn opgebouwd uit drie duurzame onderdelen, namelijk: de fles, de cup en een geflensde dop.

Varianten

Anno 2017 zijn de Dopper waterflessen in drie verschillende basisvarianten beschikbaar:
  • Dopper original (450ml)
  • Dopper steel (800ml)
  • Solid steel dopper mini (490ml)

Daarnaast bestaat ook nog de mogelijkheid om deze (basis)varianten qua kleur te combineren en is het mogelijk om de cup te bedrukken met bijvoorbeeld een vrolijk patroon of een bedrijfslogo.

Materialen

Afhankelijk van de variant is de waterfles gemaakt van kunststof of een combinatie van roestvrijstaal met kunststof. De Dopper original is gemaakt van de duurzame kunststoffen acrylonitril-butadieen-styreen (voor de cup) en polypropyleen (voor de fles en geflensde dop). Bij de andere varianten zijn de onderdelen van polypropyleen vervangen door roestvrijstaal.

Schoonmaken Dopper waterfles

De meeste onderdelen van de Dopper kunnen gewoon in de vaatwasmachine. Het schoonhouden van de Dopper flessen vergt dan ook niet veel moeite. Het advies is wel om de cup (het witte gedeelte) met de hand af te wassen. De rubbers aan de binnenzijde van de cup slijten namelijk sneller in de vaatwasser en deze slijtage kan op termijn ervoor zorgen dat de Dopper gaat lekken.

Dopper Foundation - steunen door een Dopper te kopen

Het verminderen van de hoeveelheid plastic in onze oceanen, door onder meer wegwerpflessen overbodig te maken, begint in principe bij wereldwijde toegang tot schoon drinkwater. Helaas is op veel plaatsen op onze aarde dit niet geheel vanzelfsprekend. Mensen in gebieden zonder schoon drinkwater zijn daardoor afhankelijk van de niet duurzame gebottelde waterflessen. Dopper heeft dan ook als doel gesteld om schoon drinkwater voor iedereen beschikbaar te maken, zodat iedereen een duurzamer alternatief heeft naast de vervuilende wegwerpflessen. Om dit doel te bereiken heeft Dopper, de Dopper Foundation opgericht.

5% van de omzet

De foundation wordt enerzijds gefinancierd uit giften van mensen, maar voornamelijk door Dopper zelf. Dopper doneert 5% van haar omzet aan de foundation. Door het kopen van een of meerdere Dopper waterflessen wordt dus indirect de foundation gesteund en een bijdrage geleverd aan het wereldwijd beschikbaar maken van schoon drinkwater.
© 2017 - 2018 Wetboek, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Foundation voor een droge huid: Welke soort is het best?Er is niet zo vervelend als een huid die droog, trekkerig en schilferig is. Wanneer je foundation op zo’n huid aanbrengt…
Foundation; welke past bij jou?Foundation heb je in verschillende soorten. Leer er hieronder meer over en ontdek welke foundation bij jou past.
Foundation voor een vette huid: Welke soort is het best?Een vette, glimmende huid met onzuiverheden ziet er niet altijd even verzorgd uit. Wanneer je foundation aanbrengt op ee…
Foundation gebruiken voor een rijpere huidHoe kun je foundation gebruiken voor een rijpere huid? Je wilt niet dat je rimpels zichtbaar zijn als je foundation op h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Spyro92, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Dopper_(waterfles)
  • http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/83635/Populaire-waterfles-maakt-Zeeuw-niet-rijk
  • https://www.sprout.nl/artikel/growth-talks/hoe-merijn-everaarts-dopper-zijn-ondernemersgeluk-hervond
  • https://dopper.com/nl/
  • Afbeelding bron 1: Tkremmel, Pixabay

Reageer op het artikel "Dopper: het duurzame alternatief voor de plastic wegwerpfles"

Infoteur: Wetboek
Gepubliceerd: 31-10-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!