InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Veilig naar huis met de Companion Safety app

Veilig naar huis met de Companion Safety app

Iedereen is wel eens in de situatie dat je in het donker over straat moet of door een afgelegen gebied. Dan ken je vast wel het gevoel van niet helemaal op je gemak lopen en er stevig de pas in zetten om maar snel veilig thuis te komen. Gelukkig is er een handige app die als je eigen digitale bodyguard dient: Companion Safety. Via deze app kan een familielid of vriend op afstand in de gaten houden waar jij je bevindt, en in geval van nood zelfs de politie inschakelen. You never walk alone!

Ontwikkeling

Als je 's avonds laat of 's ochtends vroeg alleen over straat moet, voel je je niet altijd even veilig. Dat was het uitgangspunt voor vijf studenten uit de Verenigde Staten om de Companion Safety-app te ontwikkelen. In eerste instantie was de app bedoeld voor gebruik door medestudenten om aanrandingen en overvallen op de campus van universiteiten tegen te gaan. Maar al snel werd hij ook ontdekt en omarmd door ongeruste ouders die zich zorgen maakten om hun kinderen als die 's avonds uitgingen.

Principe

Als je je onveilig voelt, kun je natuurlijk ook gewoon met je smartphone in de hand lopen, klaar om je naasten of politie te waarschuwen als er onheil dreigt. Maar in een noodsituatie krijg je daar misschien niet eens de tijd voor. De Companion Safety-app kan dan wel alarm slaan en zorgt er bovendien voor dat je je smartphone gewoon in je tas kunt laten zitten. Zo kun je beter op je omgeving letten en alle aandacht richten op veilig thuiskomen.

Het principe van de app is simpel: voordat je op weg gaat, voer je een vervoersmiddel en bestemming in en stuur je via de app een verzoekje naar een van jouw “companions”. Deze persoon kan dan, zonder de deur uit te hoeven, op een plattegrondje volgen waar jij bent en in de gaten houden of je aankomt bij jouw bestemming. Als je je niet veilig voelt, kun je met één druk op de knop alarm slaan en naar je companion of de politie bellen. Het is niet per se nodig voor de companion om de app ook te downloaden, maar zonder app kan hij/zij je verplaatsingen niet volgen. Natuurlijk wordt je companion dan wel gebeld in geval van nood, als jij zelf op de knop drukt of via Smart Triggers.

Smart Triggers

De app heeft een aantal Smart Triggers om tijdens gebruik regelmatig te controleren of alles goed gaat met je. Zo onderneemt de app actie als je niet reageert op de vraag of alles goed is, als je ineens veel sneller gaat bewegen, niet binnen de verwachte tijd op je bestemming aankomt, of als je smartphone valt. In deze situaties vraagt de app je om binnen 15 seconden een knop in te drukken om aan te geven dat je in orde bent. Doe je dat niet, dan wordt je companion onmiddellijk op de hoogte gesteld en begint de app een alarmgeluid te maken om de aanvaller af te schrikken en hopelijk weg te jagen.

Hulpdiensten

De app kent ook twee knoppen om contact met hulpdiensten op te nemen. Als je je ergens niet op je gemak voelt maar er dreigt geen direct gevaar, kun je die locatie via de app doorgeven. Deze informatie wordt dan anoniem aan de plaatselijke politie doorgegeven zodat ze de veiligheid op die plek kunnen verbeteren. Daarnaast is er een knop waarmee in een noodgeval direct 112 gebeld kan worden en jouw locatie doorgegeven kan worden.

Downloaden en instellen

Companion Safety is gratis te downloaden voor iPhone in de App Store en voor Android in de Google Play Store (anno oktober 2015). Voordat de app functioneert, moet je je telefoonnummer invoeren inclusief het landnummer. Daarna krijg je een verificatiecode toegestuurd die nodig is om toegang tot de app te krijgen en kun je je digitale bodyguard veilig gebruiken!

Let op: Door de vele aanmeldingen wordt in sommige toestellen het codebericht als spam verwerkt. Je kunt in dat geval het beste de verificatiecode niet (nogmaals) via de app opvragen maar rechtstreeks bij support@companionapp.io.
© 2015 - 2019 Liesbos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.companionapp.io/

Reageer op het artikel "Veilig naar huis met de Companion Safety app"

Infoteur: Liesbos
Laatste update: 06-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!