De nadelen van de Nationale Kadobon

De Nationale Kadobon is een kadobon die je kunt inleveren bij de gelijknamige website voor een product naar keuze. Het lijkt een erg simpel systeem, toch zijn er een aantal zaken die je moet weten over de Nationale Kadobon. Ze noemen zichzelf ‘’De grootste en leukste online kadowinkel’’, maar is dat eigenlijk wel zo?

Wat is het?

De Nationale Kadobon is een bon die je kunt verzilveren bij de gelijknamige website. De bon is sinds 1988 beschikbaar. Ze noemen zichzelf ‘’De grootste en leukste online kadowinkel’’. Allemaal leuk en aardig, maar werkt het eigenlijk wel?

De bon

De kadobon is verpakt in een knaloranje verpakking. Dit om de Nederlandse trotsheid uit te stralen. Op de bon is ook te zien dat het al sinds 1988 te koop is, dit is gedaan om vertrouwen uit te stralen, hun identiteit. Het imago is bij mij echter niet als vertrouwelijk overgekomen, waarom? Dat kun je hieronder lezen.

Op de kadobon is in kleine letters te lezen dat de bon een jaar na aanschaf geldig is. Als je de kadobon van iemand krijgt weet je echter niet wanneer het aangeschaft is. En waarom is er eigenlijk een termijn van een jaar? Hier wordt waarschijnlijk al wat geld op verdiend door de Nationale Kadobon.

Op de bon zijn een aantal producten afgebeeld die er tot doen verleiden dat ze beschikbaar zijn op de website van de Nationale Kadobon. Echter staat er bijvoorbeeld een Xbox 360 op de verpakking die helemaal niet in de webshop verkrijgbaar is.

De website

De stijl van de website is natuurlijk ook oranje, ook de call to action (oproep tot actie) knoppen zijn oranje. Dit om het nationale gevoel naar boven te halen.

Slechte zoekfunctie
Probeer het maar eens uit, typ het woord ‘schaar’ in de zoekbalk. Je krijgt geen scharen te zien want deze zijn niet verkrijgbaar in de webshop. Wel krijg je weegschalen te zien die totaal niets met het zoekwoord te maken hebben.

Geen zoekknop onder € 10
Stel je hebt een kadobon voor iemand gekocht ter waarde van € 10. Diegene wil natuurlijk weten wat er op de site van de Nationale Kadobon te krijgen is voor € 10. Het probleem is echter dat er geen zoekknop voor onder de € 10 is. Alleen de knop onder € 20 euro is beschikbaar. Dit bevordert het zoekgedrag niet.

Zij bepalen de producten

Je bent volledig afhankelijk van de producten van de Nationale Kadobon. Ze bepalen zelf de producten en doen dit uiteraard in hun eigen voordeel. Dit betekent weinig laaggeprijsde producten. Hierdoor gaan mensen eerder over hun budget heen.

Slechte klantenservice

In 2015, het jaar van de snelle Twitter antwoorden van bedrijven en de steeds kritisch wordende consument zijn er ook nog bedrijven als de Nationale Kadobon. Wanneer je een e- mail stuurt, krijg je namelijk een automatisch antwoord terug met de mededeling ‘Wij streven er naar om uw vraag en/of opmerking binnen 5 werkdagen te beantwoorden’. 5 werkdagen? Dat is tegenwoordig te lang en kan funest zijn voor je bedrijf. Uit mijn eigen ervaring komt er nog later of zelfs helemaal geen antwoord.

Verzendkosten

Wanneer je dan eindelijk het bedrag bij elkaar gesprokkeld hebt, kom je erachter dat het ook nog eens € 5 euro verzendkosten kost. Dit wordt ingehouden op je eigen bon. Een bon van € 10 is dan volledig kansloos omdat er simpelweg geen producten van € 5 of minder beschikbaar zijn. Hierdoor moet je zelf geld bijleggen om überhaupt een product te verkrijgen.

De Nationale Kadobon, nee dank je

Klinkt als een leuk kado, zo’n Nationale Kadobon? Nee bedankt, geef liever geld. Met geld kun je bij alle winkels iets leuks uitzoeken. Maar geld geven is saai? Dit hoeft helemaal niet, als je het leuk verpakt is het een kado dat mensen meer appreciëren dan een o zo leuke Nationale Kadobon.
© 2015 - 2025 Freshprince, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.