InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De nadelen van de Nationale Kadobon
mijn kijk op

De nadelen van de Nationale Kadobon

De Nationale Kadobon is een kadobon die je kunt inleveren bij de gelijknamige website voor een product naar keuze. Het lijkt een erg simpel systeem, toch zijn er een aantal zaken die je moet weten over de Nationale Kadobon. Ze noemen zichzelf ‘’De grootste en leukste online kadowinkel’’, maar is dat eigenlijk wel zo?

Wat is het?

De Nationale Kadobon is een bon die je kunt verzilveren bij de gelijknamige website. De bon is sinds 1988 beschikbaar. Ze noemen zichzelf ‘’De grootste en leukste online kadowinkel’’. Allemaal leuk en aardig, maar werkt het eigenlijk wel?

De bon

De kadobon is verpakt in een knaloranje verpakking. Dit om de Nederlandse trotsheid uit te stralen. Op de bon is ook te zien dat het al sinds 1988 te koop is, dit is gedaan om vertrouwen uit te stralen, hun identiteit. Het imago is bij mij echter niet als vertrouwelijk overgekomen, waarom? Dat kun je hieronder lezen.

Op de kadobon is in kleine letters te lezen dat de bon een jaar na aanschaf geldig is. Als je de kadobon van iemand krijgt weet je echter niet wanneer het aangeschaft is. En waarom is er eigenlijk een termijn van een jaar? Hier wordt waarschijnlijk al wat geld op verdiend door de Nationale Kadobon.

Op de bon zijn een aantal producten afgebeeld die er tot doen verleiden dat ze beschikbaar zijn op de website van de Nationale Kadobon. Echter staat er bijvoorbeeld een Xbox 360 op de verpakking die helemaal niet in de webshop verkrijgbaar is.

De website

De stijl van de website is natuurlijk ook oranje, ook de call to action (oproep tot actie) knoppen zijn oranje. Dit om het nationale gevoel naar boven te halen.

Slechte zoekfunctie

Probeer het maar eens uit, typ het woord ‘schaar’ in de zoekbalk. Je krijgt geen scharen te zien want deze zijn niet verkrijgbaar in de webshop. Wel krijg je weegschalen te zien die totaal niets met het zoekwoord te maken hebben.

Geen zoekknop onder € 10

Stel je hebt een kadobon voor iemand gekocht ter waarde van € 10. Diegene wil natuurlijk weten wat er op de site van de Nationale Kadobon te krijgen is voor € 10. Het probleem is echter dat er geen zoekknop voor onder de € 10 is. Alleen de knop onder € 20 euro is beschikbaar. Dit bevordert het zoekgedrag niet.

Zij bepalen de producten

Je bent volledig afhankelijk van de producten van de Nationale Kadobon. Ze bepalen zelf de producten en doen dit uiteraard in hun eigen voordeel. Dit betekent weinig laaggeprijsde producten. Hierdoor gaan mensen eerder over hun budget heen.

Slechte klantenservice

In 2015, het jaar van de snelle Twitter antwoorden van bedrijven en de steeds kritisch wordende consument zijn er ook nog bedrijven als de Nationale Kadobon. Wanneer je een e- mail stuurt, krijg je namelijk een automatisch antwoord terug met de mededeling ‘Wij streven er naar om uw vraag en/of opmerking binnen 5 werkdagen te beantwoorden’. 5 werkdagen? Dat is tegenwoordig te lang en kan funest zijn voor je bedrijf. Uit mijn eigen ervaring komt er nog later of zelfs helemaal geen antwoord.

Verzendkosten

Wanneer je dan eindelijk het bedrag bij elkaar gesprokkeld hebt, kom je erachter dat het ook nog eens € 5 euro verzendkosten kost. Dit wordt ingehouden op je eigen bon. Een bon van € 10 is dan volledig kansloos omdat er simpelweg geen producten van € 5 of minder beschikbaar zijn. Hierdoor moet je zelf geld bijleggen om überhaupt een product te verkrijgen.

De Nationale Kadobon, nee dank je

Klinkt als een leuk kado, zo’n Nationale Kadobon? Nee bedankt, geef liever geld. Met geld kun je bij alle winkels iets leuks uitzoeken. Maar geld geven is saai? Dit hoeft helemaal niet, als je het leuk verpakt is het een kado dat mensen meer appreciëren dan een o zo leuke Nationale Kadobon.
© 2015 - 2019 Freshprince, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kerstbonus of kerstpakketKerstbonus of kerstpakketVeel werknemers krijgen aan het eind van het jaar weer een kerstpakket. Anderen krijgen een kerstbonus in plaats van een…
Kerst en sinterklaas met een klein budgetAls het kerst of sinterklaas is wilt iedereen het altijd uitbundig vieren. Maar hoe doe je dat als je maar een klein bud…
De Bloemencadeaubon en Nationale BloemenbonDe Bloemencadeaubon en Nationale BloemenbonDe Bloemencadeaubon en Nationale Bloemenbon zijn cadeaubonnen die je iemand cadeau kan geven. Deze cadeaubonnen kun je b…
Klacht over de overheid? Stap naar de Nationale OmbudsmanKlacht over de overheid? Stap naar de Nationale OmbudsmanHoewel de overheid de naam vaak wel heeft, gaat ook op het hogere niveau weleens wat mis. De oplettende burger kan hier…
De Nationale Kunst LoterijDe kunstsector heeft het tegenwoordig financieel allerminst makkelijk in Nederland. Daarom is er een nieuw initiatief on…

Reageer op het artikel "De nadelen van de Nationale Kadobon"

Reacties

Anneke Postma, 18-11-2017 12:13 #12
Waarschuwing voor Nationale Kadobon!

Voor alle verkooppunten van de Nationale Kadobon. In 2015 kreeg ik van iemand een Nationale Kadobon. Op de bon stond nergens aangegeven hoe lang de bon geldig is en waar deze in te wisselen is. Ik ben blind en vond de bon een paar weken terug. Gelukkig krijg ik van vrienden en kennissen kadobonnen die in heel Nederland in te wisselen zijn. Denk aan VVV bonnen of de Nationale Boekenbon. Deze bonnen kun je op internet en ook in reguliere winkels inleveren. En groot voordeel, de deze bonnen zijn onbeperkt geldig!
Tot mijn verbijstering ontdekte ik dat de Nationale Kadobon alleen te verzilveren is op een website die voor mensen met een visuele handicap ontoegankelijk is. Daarnaast zijn de producten op deze website in vergelijking met winkels en webwinkels veel te duur.

J. V. Maasakkers Prinsen, 11-11-2017 11:48 #11
Wilde de nationale kadobon verzilveren en nu blijkt dat hij verlopen is! Er staat inderdaad op dat hij een jaar geldig is, maar er staat geen aankoopdatum op. Kan dit zo maar?

Dirk, 29-03-2017 08:08 #10
Heb ook de bon gekregen als lief cadeau. Net als alle anderen hier diep teleurgesteld over de bruikbaarheid van de bon: nergens te gebruiken alleen in de shop van De Nationale Kadobon. Maar die verkopen niets dat ik wil hebben. We hebben het probleem creatief opgelost: een familielid had nog wat kinderspellen nodig als cadeau voor komende verjaardagen. Daarvoor is de bon gebruikt. Zij geeft mij het geld en ik heb mijn cadeau weer terug, maar nu in goed geld. Nooit meer de Nationale Kadobon.

Yvonne, 28-11-2016 18:05 #9
We kregen een nationale cadeaubon t.w.v. 25 euro. Gevers dachten dat dat handig was en je overal mee terecht kon. Site bezocht en uiteindelijk maar een yogaboek besteld op 3 november jl. Heden 28 nov. 2016 nog steeds niets ontvangen! Meerdere keren gereclameerd. Er was iets misgegaan bij de leverancier, bestelling opnieuw geplaatst een week geleden en ja, verzendkosten vooraf ook al betaald…

C., 24-08-2016 17:45 #8
Cadeaubonnen / tegoedbonnen mogen al langere tijd geen geldigheidsduur hebben!
Idd niks fatsoenlijk voor te kopen heb dan liever een bon van bol.com of iets dergelijks.
Probeer ook alweer 2 dagen het assortiment te bekijken (mss wel vernieuwingen haha lachertje zoals ik overal terug lees) maar krijg steeds foutmeldingen. En wat me de vorige keer al opviel vele producten waar ik naar gezocht heb zijn bij dit flut bedrijf duurder dan in de webshop (wat tegenwoordig normaal is dat deze goedkoper zijn) maar ze zijn zelfs duurder dan een gewone winkel!

Annette van Dalen, 15-08-2016 17:43 #7
Nog nooit zo iets fluts gekregen. Geldigheid, site en zeer beperkte keuze. Half jaar geleden een vraag gesteld, nog geen antwoord.
Groeten,
Annette

N. Pauw de Wit, 03-06-2016 11:43 #6
Ik heb 3 weken geleden een boek besteld met de nationalekadobon. Tot op heden niks ontvangen. Weten jullie ook of er een telefoonnummer bestaat van deze instelling. Zo verdienen zij er wel veel op. Ik zou ook iedereen aanraden om daar geen bonnen meer voor te kopen. Misschien iets voor het programma RADAR.
vriendelijke Groet,
Mevrouw N.Pauw de wit

Deborah, 04-04-2016 08:55 #5
Ik heb een een nationale kunst en cultuur cadeaukaart van 50 euro cadeau gekregen. Aanbod is beperkt en in tege stelling tot wat de naam doet vermoeden is het nergens vrij besteedbaar. Het liefst zou ik het geld willen doneren aan een goed doel.
Inderdaad begin er nooit aan.

Pim, 23-01-2016 19:30 #4
Ik heb het ook kado gekregen, heel lief, maar ik heb er niet zo veel aan. Zit 25 euro op die ik daar niet kan uit geven omdat ze niets hebben wat ik wil, of het is veel te duur. Bovendien, wie koopt er nou een fitness machine van 2000 euro op zo'n shop? Dat krijgt toch niemand kado? Zeker geen kadobon van zo'n bedrag. Slaat nergens op. Dus ik vrees dat er niets anders op zit dan deze kadobon weer door te geven…

Mirjam, 22-12-2015 22:04 #3
G. Damen, ik ben heel benieuwd naar de uitkomst van uw klacht. Ik heb namelijk hetzelfde meegemaakt. Zou u het met mij willen delen?

Tineke, 22-09-2015 10:10 #2
Kreeg ook een Nationale kadobon van 20 euro. Wat een sof, slecht assortiment en dure producten, onoverzichtelijke website. Deze bon is alleen maar goed voor de portemonnaie van de bedenkers en eigenaren van deze Nationale Kadobon. Verzendkosten rekenen is ook absurd, die producten zijn al duur genoeg.

G. Damen, 18-09-2015 20:24 #1
Ik kan mij volledig vinden in hetgeen u hierboven vermeld. Na ontvangst van de bon heb ik mij gewend tot de site. Helaas kon ik niets van mijn gading vinden. Daarom dacht ik: "over enige tijd heeft men wellicht het assortiment aangepast en vind ik wellicht wel iets van mijn gading". Dit bleek ook het geval. Gisteren vond ik dan eindelijk een geschikt kado. Na het invullen van de code van mijn Nationale Kadobon bleek dat de bon de expiratiedatum had verstreken. In de kleine lettertjes stond dat de bon slechts 1 jaar geldig is! Direct heb ik mij gewend tot de klantenservice van de Nationale Kadobon en kreeg ik helaas een negatief antwoord: "de bon is verlopen". Helaas kunnen wij niets voor u betekenen.
Onbegrijpelijk! Volksverlakkerij. Daar waar andere bonnen zeer lang geldig zijn, blijkt hierbij dat de bon slechts 1 jaar geldig is. Daar komt inderdaad bij dat er ook niet staat aangegeven wanneer de bon vervalt.

Voor mij is dit een reden om het hogerop te zoeken. Ik kan me niet voorstellen dat anno 2015 dit soort praktijken geoorloofd zijn in Nederland. Ik zal mij dan ook o.a. wenden tot de Consumentenbond etc.

Een teleurgestelde ontvanger van de Nationale Kadobon.

Inderdaad: begin er niet aan!

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 29-08-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 12
Mijn kijk op…
Schrijf mee!