InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Charlie Charlie Challenge - Wel/niet spelen?

Charlie Charlie Challenge - Wel/niet spelen?

Charlie Charlie Challenge - Wel/niet spelen? Waarschijnlijk heb je het voorbij zien komen op social media of op tv, het is in mei 2015 namelijk een grote hype: de Charlie Charlie Challenge, ook wel CCC. Kort gezegd is de 'Charlie Charlie game', een spel waarbij mensen vragen stellen aan een Mexicaanse geest. Hij beantwoordt de vragen door een potlood te laten draaien en die te laten wijzen naar 'ja' of naar 'nee'.

Charlie Charlie Challenge

De challenge is oorspronkelijk bedacht in Amerika en is geïnspireerd op de ouijaborden. Charlie is zoals gezegd een Mexicaanse geest, die antwoorden geeft op de vragen van mensen. Het idee is dat er een vraag wordt gesteld aan de geest 'Charlie'. Hij beantwoordt de vraag door een potlood te laten bewegen en te laten wijzen naar ja/nee. Het is een spel dat vooral de interesse pakt van basisschool- en middelbare school leerlingen. Het spel is simpel en ze hebben er alleen twee potloden en een vel papier voor nodig. Daarnaast vinden de meeste jongeren het stoer en spannend. Het spel is vooral bekend geworden doordat de directeuren en leerkrachten van scholen het gingen verbieden en het daardoor in het nieuws kwam.

Wat doen ze?

De mensen/kinderen die aan de hieraan meedoen, tekenen een vierkant op een vel papier met daarin vier vakken. In twee van de vier vakken staat 'ja' en in de andere twee vakken staat 'nee'. Wanneer 'ja' linksboven staat, staat rechtsonder ook ja. Rechtsboven en linksonder staat dan 'nee'. Wanneer de vakken zijn getekend, leggen ze twee potloden dwars op elkaar in de vorm van een plus-teken. Daarna roepen ze de geest 'Charlie' op door te vragen 'Charlie, Charlie can we play?' of 'Charlie Charlie zullen we spelen?'. De geest Charlie zou dan antwoorden door de potlood op 'ja' of op 'nee' te laten bewegen. Bij 'ja' begint het spel en kunnen ze vragen stellen en wachten ze weer op het antwoord via het potlood. Zo kunnen ze verschillende vragen stellen. Het spel kan worden afgerond doordat ze vragen: 'Charlie Charlie can we stop?'.

Bange kinderen op basisscholen

Vele kinderen spelen dit thuis of met vrienden. Echter wordt het ook op basisscholen gespeeld door kinderen. Scholen vinden dit niet goed en verantwoord. Er komen namelijk vele kinderen op school aan, die aangeven er erg bang van te worden. Ook ouders geven hun ongerustheid aan. Zij zitten met kinderen thuis die niet durven te slapen, omdat andere kinderen uit de klas geesten aan het oproepen waren. Op meerdere scholen is dit dan ook verboden. Daarnaast worden er door de directie/leerkrachten brieven naar de ouders gestuurd, waarin de uitleg over dit spel staat en waarin ze aangeven dat dit niet gewenst is bij hen op school.

Zwaartekracht

Het klinkt misschien heel echt, eng en spannend, maar wetenschappers en deskundigen verklaren het al als 'onzin'. Zij geven aan dat geesten niet bestaan en dat het potlood waarschijnlijk beweegt door de wind, adem van de kinderen of door de zwaartekracht. Potloden moeten namelijk wel heel goed op elkaar worden gelegd, willen ze niet gaan bewegen of van elkaar af vallen. Bij sommige kinderen beweegt het potlood ook niet. Dit kan dan bijvoorbeeld wijzen op de potloden die wel erg goed op elkaar passen of blijven liggen, doordat er nog geen beweging of wind in de kamer is. Echter is er niks bewezen en is dit gebaseerd op wetenschappelijke theorieën.

Wel of niet spelen?

Natuurlijk is het altijd beter om het te laten. Je weet natuurlijk nooit welke geesten je binnenhaalt en welke rare narigheid je ervan krijgt. Wanneer je er niet in gelooft, is het ook verstandiger om het gewoon niet te doen. Er is nooit bewezen dat het wel of niet werkt en dat het wel/niet kwade geesten kan oproepen. Wil je het echt spelen? Vraag het dan in ieder geval even aan je ouders, hoe zij daarover denken. Daarnaast is het niet netjes om het spel te spelen wanneer er andere mensen in de buurt zijn die het niet fijn vinden.
© 2015 - 2018 Lin25, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giografiche, Pixabay
  • Het jeugdjournaal - Geraadpleegd op 29 mei 2015.

Reageer op het artikel "Charlie Charlie Challenge - Wel/niet spelen?"

Infoteur: Lin25
Gepubliceerd: 02-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!