InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Het sneeuwbaleffect

Het sneeuwbaleffect

Het sneeuwbaleffect Het sneeuwbaleffect verwijst naar het feit dat een gebeurtenis zichzelf steeds verder en verder zal versterken, net als een sneeuwbal die naar beneden rolt en groter en groter wordt. In de economie en marketing zijn er verschillende toepassingen van het sneeuwbaleffect terug te vinden. Zo is er het multipliereffect. Marketing is voor een bedrijf een handig instrument om een sneeuwbaleffect te doen ontstaan: door een goede promotie en reclame komt het product meer in de aandacht. Men hoopt dat dit een enorme boost betekent voor de verkoop. Een voorbeeld van een sneeuwbaleffect te creëren op sociale media, is wanneer er iets gedeeld wordt op Facebook.

Economisch sneeuwbaleffect

Multipliereffect

Wanneer men het in de macro-economie over een sneeuwbaleffect heeft, omschrijft men dit als 'multipliereffect'. Als de overheid investeert in de economie, zal dit er voor zorgen dat het BBP (Bruto Binnenlands Product) toeneemt. Doordat er investeringen gedaan worden zal dit in een gunstige economie leiden tot het veroorzaken van extra inkomen, wat op zijn beurt weer zal leiden tot extra consumptie. Hierdoor is er meer inkomen en een hogere werkgelegenheid.

De 'economische' sneeuwbal wordt steeds groter en effectiever. Ook op kleinere economische schaal kan er sprake zijn van een multipliereffect, denk maar aan een succesvol businessproject. Een winkel die meer en meer klanten lokt, zal zijn omzet stelselmatig zien vergroten. Vandaar dat er door bedrijven en organisaties zoveel belang wordt gehecht aan een goede marketing.

Marketing

Via marketing, klassiek omschreven als "alles wat een bedrijf zal doen om er voor te zorgen dat de verkoop van een product, goed of dienst toeneemt", wil men proberen om zo snel mogelijk een positief sneeuwbaleffect te veroorzaken. Een goede promotie en reclame zijn hierbij onontbeerlijk.

Virale marketing

Binnen de marketing is virale marketing zeer belangrijk. Door middel van het vergroten van het sociaal netwerk probeert men de populariteit van een goed of dienst te versterken. Dit gebeurt vaak door 'buzz': mond-tot-mondreclame. Van mond-tot-mondreclame is het bekend dat dit exponentieel werkt. Exponentieel wil zeggen dat de toename evenredig gaat afhangen van de omvang. Stel dat er één iemand reclame maakt en enkele personen vangen dit op: doordat zij dit opnieuw doorvertellen neemt de hoeveelheid mensen gestaag toe en steeds meer en meer mensen worden op de hoogte gebracht.

Sociale media

Reclame maken via social media en hopen dat mensen dit opvangen en verder zullen verspreiden is ook een vorm van een sneeuwbaleffect dat men door marketing hoopt te realiseren. Dit gebeurt echter niet alleen om producten of diensten te verkopen, maar ook om alledaags nieuws in de omloop te brengen. Door de sterke aanwezigheid van nieuwssites op de sociale netwerksites, is het gemakkelijker om een groot publiek te bereiken. Hiermee hopen persagentschappen dat zoveel mogelijk mensen het nieuws verder zullen verspreiden.

Delen op Facebook

Dit kan gemakkelijk gedaan worden via de functie 'delen' op Facebook. Ook reacties op Twitter van bekende personen worden vaak meermaals gedeeld, waardoor ook nieuwssites dit oppikken en deze reacties extra in de spotlights komen te staan. Dit heeft als gevolg dat er ook een storm van reacties zal ontstaan. Hoe meer mensen een nieuwsfeit lezen, hoe meer er ook op gaan reageren. Ook dat is een sneeuwbaleffect. Internet biedt dus een uitstekend platform om sneeuwbaleffecten te doen laten ontstaan en is een zeer efficiënt middel om aan marketing te doen.

Domino-effect

Een domino-effect kan vergeleken worden met een sneeuwbaleffect. Hierbij is één unieke gebeurtenis verantwoordelijk voor het ontstaan van een steeds nieuwe gebeurtenissen die elkaar in gang zetten. Een voorbeeld hiervan is wanneer er bijvoorbeeld een kerncentrale ontploft, hierbij giftige gassen vrijkomen en deze gassen een invloed hebben op de gezondheid van de mensen etc.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Benoithamann, Pixabay
  • Buzz: Real-life Lessons in Word-of-Mouth Marketing (Rosen: 2010)
  • http://amac.us/amac-obamacares-domino-effect-broader-economic-impact/

Reageer op het artikel "Het sneeuwbaleffect"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 25-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!