InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Hoe word je een trendwatcher?

Hoe word je een trendwatcher?

Hoe word je een trendwatcher? Wil jij ook voorspellen wat de nieuwste trends op het gebied van bijvoorbeeld mode-, gaming-, lifestyle- of filmgebied worden? Volg dan deze stappen en word een professionele trendwatcher!

Trend of een hype

Ten eerste is het belangrijk dat je het verschil weet tussen een trend en een hype. Een hype is iets wat kort de aandacht trekt, maar eigenlijk achteraf niet zoveel voor bleek te stellen. Een trend is echter iets van langere duur. Het moet op de lange termijn in trek zijn om een trend te zijn. Hoe voorspel je nu de opkomst van zo'n trend? Volg de volgende stappen en je zult het snel leren.

Blijf nieuwsgierig

Het belangrijkste is dat je altijd nieuwsgierig blijft. Je moet altijd alert zijn op nieuwtjes in het vakgebied waarin jij de trend wilt voorspellen.

Zorg dat je een netwerk hebt

In je eentje wordt het heel lastig om een trend te voorspellen. Wat jij interessant vindt hoeft een ander niks aan te vinden. Zorg daarom dat je een netwerk van actieve mensen hebt en vraag deze geregeld wat zij vinden van de nieuwste ontwikkelingen. Alleen aan de hand van de mening van meer personen kun je daadwerkelijk meten of iets echt een trend wordt/is.

Probeer te luisteren

Als je zelf alleen maar praat, dan hoor je niet wat anderen belangrijk vinden. Dus probeer altijd naar anderen te luisteren en zuig alles als een spons op. Op die manier zul je snel doorkrijgen wat een trend is en wat niet.

Specialiseer je

Belangrijk is dat je je op één onderwerp richt en daarbinnen mogelijk nog specifieker. Hier kun je dan je hele netwerk omheen bouwen en ook je over inlezen. Als je teveel onderwerpen analyseert zul je door de bomen het bos niet meer zien en zul je ook de benodigde kennis niet van alles hebben. Kies daarom voor één onderwerp en zorg dat jij daarvan de specialist bent.

Kijk naar innovatoren

Vaak komen de grote merken/bedrijven/artiesten pas na de kleine. Deze durven (en moeten) een risico nemen door iets nieuws te proberen. Probeer te peilen wat bij hen het nieuwste is en kijk wat anderen daar van vinden. Vaak als iets aanslaat bij deze innovatoren wordt het opgenomen door de grote merken/bedrijven/artiesten. Maar dan ben je als trendwatcher natuurlijk al te laat.

Zorg voor diversiteit

Het is belangrijk dat je je niet alleen laat omringen door mensen die het met je eens zijn. Juist mensen die met je in discussie gaan zorgen ervoor dat jij erachter komt wat er nu echt in is. Dus ga met mensen praten, luister naar wat ze te zeggen hebben en neem dit mee in je gedachten. Alleen door diversiteit kan er creativiteit ontstaan.

Volg de belangrijkste media

Essentieel is dat je de belangrijkste media op jouw gebied volgt. Lees de krant, volg het nieuws en kijk wat er gebeurt op het gebied van politiek, economie etc.

Geld verdienen met trendwatchen

Nederland kent verschillende trendwatchers. Enkele van deze bekende trendwatchers zijn:
  • Christine Boland
  • Wim de Ridder
  • Reinier Evers
  • Adjiedj Bakas
  • Carl Rohde
  • Farid Tabarki

Deze trendwatchers zijn veel gevraagd voor optredens en adviezen die ze geven aan bedrijven. Het idee is dat zij weten wat de consument gaat willen in de toekomst. Als je daar als bedrijf dan als eerste op in kunt spelen, ben je natuurlijk spekkoper. Sommige mensen zijn sceptisch over deze trendwatchers, maar toch worden ze goed betaald door bedrijven. Zo kunnen de opbrengsten voor een lezing of advies aan een bedrijf voor de echt grote trendwatchers oplopen tot 5 à 12 duizend euro per keer.
© 2014 - 2019 Otisnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Trendwatchen - wat is het en wat houdt het in?Trendwatchen - wat is het en wat houdt het in?Een trendwatcher verzamelt informatie en kan daarmee nieuwe trends voorspellen. Deze informatie wordt gebruikt voor het…
Wat is een trend?Wat is een trend?Je hoort het overal “ iets is een trend”. Wat is een trend nu eigenlijk, hoe ontstaat deze en wat moeten we er mee?
Trends ontdekken: een noodzaak voor de succesvolle zakenmanBent u ondernemer, zakenman, manager, verkoper… dan wilt u graag op de hoogte gehouden worden van de nieuwste trends. Ze…
Toekomstige 'generatie Y' trendsHoe zal de toekomst eruit zien en wat zullen overmorgen de trends zijn? Zullen we dan eindelijk eens een vleesvervanger…
Beleggen in sieraden en juwelenBeleggen in sieraden en juwelen kan een interessante investering zijn. Met name sieraden van hoge kwaliteit, gemaakt doo…
Bronnen en referenties
  • http://www.vn.nl/Archief/Justitie/Artikel-Justitie/De-beste-in-zijn-vak-trendwatchers.htm

Reageer op het artikel "Hoe word je een trendwatcher?"

Reactie

M. Trend, 05-04-2015 15:15 #1
Goede Tips! Misschien nog een uitleg, dat er rekening gehouden moet worden met tijdsduur van een trend? Ook dat trends op verschillende niveau's kunnen zitten? (micro, meso, macro)

Infoteur: Otisnu
Laatste update: 27-06-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!