Hoe word je een trendwatcher?
Wil jij ook voorspellen wat de nieuwste trends op het gebied van bijvoorbeeld mode-, gaming-, lifestyle- of filmgebied worden? Volg dan deze stappen en word een professionele trendwatcher!
Trend of een hype
Ten eerste is het belangrijk dat je het verschil weet tussen een trend en een hype. Een hype is iets wat kort de aandacht trekt, maar eigenlijk achteraf niet zoveel voor bleek te stellen. Een trend is echter iets van langere duur. Het moet op de lange termijn in trek zijn om een trend te zijn. Hoe voorspel je nu de opkomst van zo'n trend? Volg de volgende stappen en je zult het snel leren.
Blijf nieuwsgierig
Het belangrijkste is dat je altijd nieuwsgierig blijft. Je moet altijd alert zijn op nieuwtjes in het vakgebied waarin jij de trend wilt voorspellen.
Zorg dat je een netwerk hebt
In je eentje wordt het heel lastig om een trend te voorspellen. Wat jij interessant vindt hoeft een ander niks aan te vinden. Zorg daarom dat je een netwerk van actieve mensen hebt en vraag deze geregeld wat zij vinden van de nieuwste ontwikkelingen. Alleen aan de hand van de mening van meer personen kun je daadwerkelijk meten of iets echt een trend wordt/is.
Probeer te luisteren
Als je zelf alleen maar praat, dan hoor je niet wat anderen belangrijk vinden. Dus probeer altijd naar anderen te luisteren en zuig alles als een spons op. Op die manier zul je snel doorkrijgen wat een trend is en wat niet.
Specialiseer je
Belangrijk is dat je je op één onderwerp richt en daarbinnen mogelijk nog specifieker. Hier kun je dan je hele netwerk omheen bouwen en ook je over inlezen. Als je teveel onderwerpen analyseert zul je door de bomen het bos niet meer zien en zul je ook de benodigde kennis niet van alles hebben. Kies daarom voor één onderwerp en zorg dat jij daarvan de specialist bent.
Kijk naar innovatoren
Vaak komen de grote merken/bedrijven/artiesten pas na de kleine. Deze durven (en moeten) een risico nemen door iets nieuws te proberen. Probeer te peilen wat bij hen het nieuwste is en kijk wat anderen daar van vinden. Vaak als iets aanslaat bij deze innovatoren wordt het opgenomen door de grote merken/bedrijven/artiesten. Maar dan ben je als trendwatcher natuurlijk al te laat.
Zorg voor diversiteit
Het is belangrijk dat je je niet alleen laat omringen door mensen die het met je eens zijn. Juist mensen die met je in discussie gaan zorgen ervoor dat jij erachter komt wat er nu echt in is. Dus ga met mensen praten, luister naar wat ze te zeggen hebben en neem dit mee in je gedachten. Alleen door diversiteit kan er creativiteit ontstaan.
Volg de belangrijkste media
Essentieel is dat je de belangrijkste media op jouw gebied volgt. Lees de krant, volg het nieuws en kijk wat er gebeurt op het gebied van politiek, economie etc.
Geld verdienen met trendwatchen
Nederland kent verschillende trendwatchers. Enkele van deze bekende trendwatchers zijn:
- Christine Boland
- Wim de Ridder
- Reinier Evers
- Adjiedj Bakas
- Carl Rohde
- Farid Tabarki
Deze trendwatchers zijn veel gevraagd voor optredens en adviezen die ze geven aan bedrijven. Het idee is dat zij weten wat de consument gaat willen in de toekomst. Als je daar als bedrijf dan als eerste op in kunt spelen, ben je natuurlijk spekkoper. Sommige mensen zijn sceptisch over deze trendwatchers, maar toch worden ze goed betaald door bedrijven. Zo kunnen de opbrengsten voor een lezing of advies aan een bedrijf voor de echt grote trendwatchers oplopen tot 5 à 12 duizend euro per keer.