Geld verdienen met je vereniging: organiseer een actie!
Geld is overal nodig. Zo ook in de vele vereniging die er bestaan. In de meeste gevallen zijn er de nodige inkomsten van contributie en donaties, maar vaak is dat niet genoeg. En vooral wanneer er eens grote uitgaven gedaan moeten worden is er geld nodig. Hoe haal je een leuk bedrag voor je vereniging op?
Er bestaan vele verenigingen in Nederland waarin mensen hun hobby kunnen uitoefenen. Denk maar aan alle verschillende sport- en muziekverenigingen die er zijn. Maar er zijn nog vele andere verenigingen zoals toneel-, carnaval-, of dierenverenigingen. Voor al deze verenigingen geldt over het algemeen dat deze gerund worden door vrijwilligers. Maar om allerlei zaken te kunnen organiseren is er geld nodig. Daarom heffen de meeste verenigingen een bepaalde contributie per maand of per jaar. Daarnaast kunnen mensen vaak donateur worden, waarbij ze veelal jaarlijks een vaste bijdrage geven.
Een hobby kost geld
De hoeveelheid geld die nodig is loopt per vereniging sterk uiteen. Bij een muziekvereniging moeten er soms dure instrumenten gekocht worden. En ook bij sportverenigingen moet het nodige aangeschaft worden. Daarnaast is er vaak sprake van huur die betaald moet worden. Er zijn veel verenigingen waar er leiders ingehuurd moeten worden. Denk aan een dirigent, een trainer of een regisseur. In sommige gevallen moet er echt een uurloon betaald worden in andere gevallen gaat het om een onkostenvergoeding. Helaas zijn de contributie en donateursgelden bij verenigingen met dit soort hoge lasten meestal niet voldoende om alle kosten te dekken.
Meer geld nodig
De meeste verenigingen moeten daarom op andere manieren aan geld zien te komen. Een erg populaire manier daarvoor is het uitvoeren van bepaalde acties, waarmee geld verdiend wordt. Veel verenigingen voeren ieder jaar één of meerdere acties uit, soms van heel verschillende aard. Bijvoorbeeld door bij de huizen langs te gaan om iets te verkopen. Of een evenement organiseren waar geld mee opgehaald wordt.
Regelmaat
Wanneer een bepaalde actie enigszins succesvol is, moet je deze zeker gaan herhalen. Sommige acties zijn juist een succes doordat ze ieder jaar opnieuw voorbij komen. Denk bijvoorbeeld aan het verkopen van bepaalde seizoensgebonden producten, zoals potgrond, eieren rond Pasen, enzovoort. Doordat men eraan gewend raakt, wordt er op een gegeven moment rekening mee gehouden. Op die manier ontstaat er een reputatie en wordt er over de actie gesproken. Dit soort gratis reclame is natuurlijk erg welkom! Daarnaast wordt het ook steeds gemakkelijker om de actie te organiseren door de ervaring van voorgaande jaren.
Aankondigen
Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk voor je vereniging ophalen met de actie. Niets is vervelender dan achteraf te horen van mensen dat ze de actie gemist hebben En dat ze graag bij hadden willen dragen, als ze hadden geweten dat de actie plaats zou vinden. Daarom is het zaak de actie op tijd aan te kondigen. Een goede manier daarvoor is een klein artikeltje in een lokale krant. Meestal wordt zoiets kosteloos geplaatst. Doe dit op tijd, maar niet al te vroeg, omdat mensen het dan alweer vergeten zijn, tegen de tijd dat de actie plaats vindt. Je kunt ook denken aan een briefje met aankondiging op mededelingenborden die je in winkels, dorpshuizen en dergelijke kunt vinden.
Digitale kanalen
Maar er zijn meer manieren om je actie kenbaar te maken. In de eerste plaats natuurlijk de sociale media. Het is een kleine moeite om namens de vereniging een berichtje te posten, en alle leden te vragen dit te delen. Daarmee bereik je al een hele groep mensen.
Ook de website van de vereniging is natuurlijk een prima plek voor een aankondiging, gedurende de periode voor de actie. Je kunt ook denken aan andere websites die iets met de regio of lokaal nieuws van doen hebben. Even een mailtje sturen waarin je vraagt om medewerking kost maar weinig moeite en je kunt zo weer heel wat mensen bereiken.
Voorbeelden van acties
Hieronder volgen een heel aantal voorbeelden van acties die je met je vereniging kunt doen om geld op te halen. Sommige acties passen beter bij bepaalde verenigingen dan andere, maar je kunt natuurlijk een en ander natuurlijk ook gebruiken ter inspiratie.
Verkoop van spullen
Het verkopen van bepaalde spullen is waarschijnlijk de meest voor de hand liggende actie. Maar als je zorgt dat je een goed product te koop hebt met daarop een leuke marge, dan is dit een erg interessante actie om te doen. Je product kan in principe van alles zijn, maar vanzelfsprekend kun je het beste iets nemen, dat mensen goed kunnen gebruiken. Het lijkt misschien dat je iets aparts of speciaals moet verkopen, maar doodgewone huishoudelijke producten kunnen ook heel goed werken.
Doen waar je goed in bent
Als vereniging kom je bij elkaar om de een of andere activiteit uit te voeren. In bepaalde gevallen kun je dit ook ergens publiek doen en daarmee wat geld proberen op te halen. Bijvoorbeeld als muziek- of toneelvereniging. Maar als sportvereniging kun je ook denken aan een sponsoractie, waarbij ieder lid op zoek gaat naar sponsors voor het halen van bepaalde sportieve prestaties. Het leuke aan dit soort acties, is dat het gaat over datgene waarvoor de vereniging bestaat. Daardoor kun je ook rekenen op een goede inzet van de leden.
Auto's wassen
Met een dagje of een ochtend auto's wassen kun je ook heel wat geld ophalen. Aangezien de mensen naar je standplaats moeten komen, is ruchtbaarheid geven aan de actie cruciaal. Zorg dat er zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn van de actie. Daarnaast moet je natuurlijk de nodige materialen en voorzieningen hebben. Denk aan sponzen, zeep, emmers, tuinslangen aangesloten op de waterleiding en dergelijke. En natuurlijk voldoende handjes om het werk uit te voeren.
Rommelmarkt namens de vereniging
Namens de vereniging eens een grote rommelmarkt organiseren is ook geen slecht idee. De gehele opbrengst komt natuurlijk ten goede van de verenigingskas. Des te belangrijker dat je alle te verkopen spullen gratis bemachtigd. Zorg dat je hier vroeg mee begint. Je moet ergens de ruimte hebben de spullen zolang goed op te slaan. Op de dag zelf, heb je natuurlijk kraampjes en verkopers nodig. En ook hier geldt dat reclame maken erg belangrijk is. Een extra idee is om waardevolle spullen via een veiling te verkopen tijdens de rommelmarkt. Ook kun je relatief eenvoudig een loterijtje met prijzen organiseren op zo'n dag.
Betaalde arbeid
Een laatste optie is een beetje anders dan de voorgaande, maar het overwegen waard. Ga eens voor een dag of dagdeel met de hele vereniging betaalde arbeid uitvoeren. Denk dan aan relatief eenvoudig fysiek werk, zoals bollen plukken. Voor mensen die normaal gesproken heel ander werk doen, is een keer zulk werk uitvoeren vaak geen grote straf. Doe je het samen met al die andere mensen van je vereniging, dan is het voor velen geen grote opgave. Het voordeel is dat je hiermee direct geld binnenhaalt en dat er weinig organisatie voor nodig is.
Lees verder