Reddingsbrigade Nederland
Reddingsbrigade Nederland (Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen) is een professionele officiële hulpverleningsorganisatie gedreven door vrijwilligers. De organisatie bestaat uit 182 reddingsbrigades verspreid over het hele land. Alle reddingsbrigades hebben als doel het voorkomen en het bestrijden van de verdrinkingen.
De organisatie
De overkoepelende organisatie Reddingsbrigade Nederland (Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen) is gevestigd in IJmuiden. Onder dit overkoepelend orgaan vallen 182 zelfstandige reddingsbrigades welke landelijk verspreid gestationeerd zijn. Deze landelijke organisatie bestaat uit ruim 24.000 leden waarvan 5.000 actieve vrijwilligers (hulpverleners). De missie van Reddingsbrigade Nederland is omschreven als: “Reddingsbrigade Nederland spant zich met al haar ter beschikking staande middelen in voor het voorkomen en bestrijden van de verdrinkingsdood in Nederland”.
Geschiedenis
Nederland kent een waterrijk landschap wat al sinds het vroege begin werd gebruikt voor recreatieve, als uit noodzaak ontstaande doeleinden (visserij, vervoer etc.) Helaas gebeurden hierbij zeer regelmatig ongelukken, waar men nog niet in staat was hiermee passend om te gaan.
Hiervoor werd in 1767 de Maatschappij tot Redding van Drenkelingen opgericht. Deze stelde zich tot doel te leren hoe om te gaan met drenkelingen. Na deze periode constateerde men dat er nog steeds veel mensen verdronken en niet geholpen konden worden. Daarvoor werd in 1908 in ’s-Hertogenbosch de eerste echte reddingsbrigade opgericht welke al snel gevold werd door Amsterdam, Haarlem, Leiden, Den Haag en Breda. Deze brigades stelden zichzelf ten doel reddingsmiddelen en reddingstechnieken verder te ontwikkelen. Vanaf dit moment werden mensen actief opgeleid tot het redden van drenkelingen, waarop naast trainingen ook wedstrijden werden georganiseerd binnen het reddingswezen. Om uniformiteit te behalen werd in 1917 de Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen (NRBD) opgericht door een aantal brigades.
In 1950 werd prins Bernard beschermheer waarop kort later het predicaat Koninklijk werd toegekend aan de bond. De Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen (KNBRD) maakte vanaf dat moment grote ontwikkelingen mee. In 1953 tijdens de watersnoodramp werd nog meer het belang van de reddingsbrigades duidelijk. Hierop werd door het Nationaal rampenfonds geld beschikbaar gesteld voor bouw van 60 reddingsboten.
Reddingsbrigades in Nederland
Reddingsbrigade Nederland bestaat nu uit ruim 166 reddingsbrigade verspreid over het hele land. Deze brigades zijn op hoog niveau onderverdeeld in kust en binnenwater brigades.
Taken
Volgend uit de missie van de Reddingsbrigade Nederland kent de bond drie hoofdonderdelen:
Opleiding
Reddingsbrigades zijn gericht op het opleiden van redders. Hierbij wordt aangeleerd hoe drenkelingen te redden met oog op eigen veiligheid vooraan. Deze opleidingen vinden plaats in zwembaden maar ook in buitenwateren. Naast zwemtechnieken wordt er ook opleiding op het gebied van EHBO, vaartechnieken etc.
Waterhulpverlening en Rampenbestrijding
Een groot deel van de reddingsbrigades in Nederland beschikken over een alarmeringseenheid welke kan worden ingezet bij hulpverleningstaken zoals wateroverlast en overstromingen of vermissingen. Bij de wateroverlast van 1993 en 1995 zijn deze eenheden bezig geweest met de evacuatie van mensen.
Tijdens dit soort inzetten word nauw samengewerkt met ander hulpdiensten zoals brandweer, politie, ambulance, KNRM, defensie en Rode Kruis.
Sport
Naast deze trainingen worden binnen de opleidingstaak ook wedstrijden georganiseerd op lokaal en nationaal niveau. De speciale sportbond van Reddingsbrigade Nederland is ook aangesloten bij NOC-NSF.
Materiaal
In 1953 werden de eerste reddingsvletten gemaakt van polyester welke met hun weinige diepgang en hun 15pk Johnson motor geschikt waren voor zijn taken. Eind jaren 50 waren 65 reddingsvletten gereed en gestationeerd door heel Nederland. Sinds 1962 nam Reddingsbrigade Nederland in IJmuiden een loods in gebruik waar vletten onderhouden en opgeslagen konden worden.
In 2013 is Reddingsbrigade na een aanbestedingsproject begonnen om een deel van de reddingsvloot te vervangen voor een nieuwer type reddingsboot, de Tinn Silver 550 Rescue. Deze aluminium boot vervangt de voorgaande vlet en voorziet de bemanning in al zijn wensen. Deze Tinn Silver’s beschikt over een ruime kuip met voldoende werkruimte en behandelingsruimte voor slachtoffers. Daarnaast beschikken de boten over 65 pk Evinrude buitenmotor, C2000 communicatie systeem, marifoon, zoeklichten etc. Naast het vervangen van de oude reddingsvletten zal een deel ook worden opgeknapt en voorzien worden van BZK-Striping.
Naast deze boot beschikken brigades afhankelijk van hun specifieke locatie en taken over strandvoertuigen (jeeps, quads, etc.) en specifieke vaartuigen (Snelle polyester boten (Rescue II, III,) Ribs, waterscooters).
Hulpverlener
In november 2007 werd officieel bekend gemaakt dat reddingsbrigades officieel met blauwe lichten en sirene en de BZK-striping mogen werken. De reddingsbrigade is daarmee officieel erkende hulpverleningsorganisatie geworden.
Lees verder