InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Drinkgelag, niet voor alle jongeren

Drinkgelag, niet voor alle jongeren

Negatieve publiciteit krijgt altijd zeer veel aandacht. Door al die aandacht worden ideeën en getallen over de werkelijkheid wel eens vergeten. De mededeling: “Alweer slachtoffers door comazuipen”, geeft slechts aan dat een enkeling ver over de grens is gegaan maar geeft niet aan dat er tezelfdertijd honderdduizenden jongeren een heerlijk weekend hebben gehad met slechts een enkel glaasje alcohol of gewoon met een colaatje of drie, vier, vijf.

Alcoholvergiftiging jongeren met ernstige gevolgen

Maar helaas valt niet te ontkennen dat er jaarlijks honderden jongeren in het ziekenhuis terecht komen met een alcoholintoxicatie ofwel alcoholvergiftiging. Zo’n vergiftiging kan in diverse gradaties voorkomen. In een milde vorm kan een black-out optreden of zijn er geheugenstoornissen. Naarmate de vergiftiging ernstiger is kan verwardheid en sterke bewustzijnsdaling optreden tot bewusteloosheid en coma toe. In nog ernstiger mate kan de hoeveelheid bloed in de hersenen zo hoog zijn dat het zenuwstelsel verdooft, het ademhalingsstelsel uitschakelt of een hartstilstand optreedt. Uiteraard kan dit de dood tot gevolg hebben als niet snel de juiste hulp wordt verleend.

Aantal slachtoffers niet precies bekend

Hoeveel slachtoffers er op jaarbasis zijn valt niet met zekerheid te zeggen. Alleen de telling van degenen die in het ziekenhuis worden opgenomen en behandeld worden door een kinderarts zijn bekend. Het aantal dat door een reguliere arts wordt behandeld is onbekend. Velen blijven buiten het ziekenhuis en worden behandeld door een huisarts. Het precieze totaal is ook beslist geen getal om trots op te zijn.

In groeifase hersenen gevoeliger voor alcohol

De mate waarin drinkers in een bepaalde toestand raken is mede afhankelijk van een aantal factoren. Tot de factoren die negatief beïnvloeden behoren onder meer: weinig voedsel in de maag, minder lichaamsgewicht, veel alcohol drinken in een korte periode. Maar vooral speelt ook de leeftijd mee waardoor jongeren veel meer gevaar lopen dan ouderen. Bij jongeren reageert het lichaam anders op alcohol dan bij volwassenen en raken zij sneller en ook sterker onder invloed. In de groeifase zijn de hersenen gevoeliger voor de inwerking van alcohol wat zelfs tot de leeftijd van ongeveer 23 jaar zo blijft. Ook is de lever kleiner waardoor de alcohol langer aanwezig blijft door de mindere verwerking.

Alcoholspelletjes grootste gevaar

Eigenlijk spelen er bij elke vorm van dronkenschap al vergiftingsverschijnselen mee. Meestal wordt echter met alcoholvergiftiging een sterkere mate van dronkenschap bedoeld met een situatie waarin de dronken persoon niet meer reageert op aanroepen, aantikken of zelfs door elkaar schudden. Funest kan het in zo’n geval worden om de persoon alleen te laten omdat mogelijk optredende ademstilstand of stilstand van het hart niet kan worden geconstateerd. Probeer in alle gevallen bij sterke dronkenschap de persoon bij kennis te houden en hulp op te roepen. Het grootste gevaar bij jongeren is het houden van alcoholspelletjes. Heel spannend maar oh zo risicovol zeker als het ook gepaard gaat met andere genotsmiddelen.

Niet naar drinkkeet in weekend

Maar veel jongeren zijn met heel andere dingen bezig dan alcohol drinken. Zij bereiden zich voor op de toekomst en houden zich bezig met wie ze zijn en wat ze willen met hun leven. In plaats van in het weekend elkaar op te zoeken in een drinkkeet doen ze mee aan een of ander speciaal voor hen georganiseerd weekend. Vaak zijn dat bijeenkomsten waar ze zichzelf beter leren kennen en samen met andere jongeren er achter trachten te komen wat ze belangrijk vinden in het leven.
Een dergelijk weekend heeft bijvoorbeeld als thema´s:
  • Hoe ben ik geworden wie ik nu ben?
  • Hoe ga ik om met mijn gevoelens?
  • Hoe sta ik in relatie tot anderen?
  • Waar geloof ik in?
  • Wat heb ik nodig om gelukkig te zijn?

Door diverse organisaties wordt regelmatig een weekend voor jongeren georganiseerd zoals door: Jongeren Encounter, SJB Zeeland, LHTB, Kaleb, 4You, enz. Op internet is daar meer informatie over te vinden en wordt de manier van aanmelden aangegeven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Hln.be
  • Alcoholhulp.be
  • Jongeren-encounter.nl

Reageer op het artikel "Drinkgelag, niet voor alle jongeren"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 14-03-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Jongeren
Schrijf mee!