Grafbedekkingen

Na het overlijden van een dierbare komt er veel op u af. Eén van de dingen waarover een beslissing genomen moet worden is de grafbedekking. Tegenwoordig is het aanbod van materialen, kleuren en modellen dermate groot dat het niet eenvoudig is overzicht te krijgen op de vele mogelijkheden.

Eisen per begraafplaats

Elke begraafplaats stelt zijn eigen eisen aan de grafbedekking. U kunt hierbij denken aan een vastgestelde buitenmaat voor de grafstenen, een minimale en/of maximale dikte van het gebruikte materiaal, eisen aan het materiaal zelf en de kleur daarvan (vooral op oudere begraafplaatsen waar men het 'oude karakter' in stand wil houden) en het al dan niet toestaan van beplanting, boomschors of grindbedekking. Bij gemeentelijke begraafplaatsen zijn de eisen en bepalingen meestal vastgelegd in een verordening, welke u indien gewenst kunt opvragen bij de gemeente en welke bij de steenhouwers in de omgeving bekend is.
Bij veel begraafplaatsen moet een vergunning worden verleend voordat het monument geplaatst mag worden. Veelal zal de steenhouwer deze vergunning namens u aanvragen.

De grafbedekking

Binnen de door de begraafplaats gestelde eisen is de keuze voor een grafmonument geheel vrij. U kunt bijvoorbeeld denken aan (een combinatie van) onderstaande materialen:
  • Natuursteen (graniet, hardsteen, marmer, kwartsiet, etc.)
  • Metaal (RVS, Cortenstaal, etc.)
  • Glas
  • Hout (al dan niet versteend)

Indien u niet voor een geheel dichte grafbedekking kiest, kan de resterende ruimte opgevuld worden met onder andere:
  • Tuinaarde (voor beplanting)
  • Marmerslag
  • Granietsplit
  • Boomschors

Modellen

Grafbedekkingen als grafstenen zijn er in vele modellen. U kunt een indruk van de mogelijkheden krijgen door u te oriënteren op internet of door een bezoek te brengen aan een leverancier van grafmonumenten (bijvoorbeeld een steenhouwer), maar ook door rond te kijken op de begraafplaats zelf. Het is overigens ook mogelijk om op basis van uw ideeën een geheel eigen monument te (laten) ontwerpen.

De tekst op de gedenksteen

Naast de keuze voor de kleur, het model en het materiaal van de grafbedekking zult u ook een beslissing moeten nemen over de tekst die op de gedenksteen geplaatst zal worden. Ideeën voor de tekst kunt u bijvoorbeeld opdoen aan de hand van voorbeeldteksten op internet of bij de steenhouwer, of door een bezoek aan de begraafplaats zelf. Wat precies mogelijk is hangt af van onder andere het materiaal van de grafbedekking en de gewenste hoeveelheid tekst. In de meeste gevallen zal de steenhouwer u voorzien van een lay-out op schaal, zodat u zich een indruk kunt vormen van hoe het monument eruit komt te zien en u indien gewenst nog voor een ander lettertype of een andere tekst kunt kiezen.

Uw keuze

Voor een groot deel is uw keuze voor een grafmonument natuurlijk gebaseerd op wat u mooi en passend vindt. Het is echter raadzaam ook rekening te houden met de meer praktische eigenschappen van de verschillende materialen en modellen. Zo is een gepolijste granieten steen een zeer onderhoudsvriendelijk monument en vragen bijvoorbeeld een ruwe steen en beplanting meer onderhoud. Zeker wanneer de nabestaanden niet in de buurt van het graf wonen en/of niet in staat of bereid zijn het graf regelmatig te bezoeken en te onderhouden is het verstandig om bij de keuze voor de grafbedekking rekening te houden met de onderhoudsvriendelijkheid van de grafbedekking.

Voor sommige mensen speelt ook de levertijd van het materiaal een grote rol bij hun beslissing. De levertijd van grafbedekkingen kan variëren van enkele dagen (als al het materiaal op voorraad is en er geen plaatsingsvergunning voor het monument hoeft te worden aangevraagd) tot enkele maanden (wanneer het materiaal niet bij de leverancier of importeur aanwezig is). In uitzonderlijke gevallen kan de levertijd zelfs oplopen tot meer dan een half jaar (bijvoorbeeld bij een tijdelijk gesloten natuursteengroeve of indien het materiaal tijdens het transport beschadigd is geraakt en het monument opnieuw geleverd moet worden). Hoewel het begrijpelijk is dat men, als men er eenmaal aan toe is om een grafbedekking uit te zoeken, graag op korte termijn een grafbedekking op het graf wil hebben staan, raad ik aan de keuze niet door de levertijd te laten beïnvloeden. Indien men toch graag snel een bedekking op het graf wil hebben staan, kan de periode tot aan de levering van het grafmonument eventueel overbrugd worden met een tijdelijke grafbedekking. Veel steenhouwers zullen bereid zijn een tijdelijk grafmonument te plaatsen in afwachting van het definitieve monument, en ook in tijdelijke grafbedekking gespecialiseerde firma's kunnen u hierbij van dienst zijn.
© 2013 - 2020 Laura-w, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Grafbedekkingen"

Infoteur: Laura-w
Gepubliceerd: Juli 2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!