InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De rechtszaak tegen Jasper S. de moordenaar van Vaatstra

De rechtszaak tegen Jasper S. de moordenaar van Vaatstra

De rechtszaak tegen Jasper S. de moordenaar van Vaatstra De rechtszaak tegen Jasper S. de moordenaar van Marianne Vaatstra was opmerkelijk. Jasper S. bekende de moord op Marianne Vaatstra al heel snel nadat de politie hem van zijn bed had gelicht. S. had vrijwillig meegedaan aan het grootschalige DNA onderzoek en kwam vrij snel uit de proeven. Was dit niet gebeurd, dan was dit wel uit het verwantschapsonderzoek gebleken. Andere familieleden van S. hadden namelijk ook meegedaan aan het onderzoek.

Jasper S. in de rechtszaal

Jasper S. moest eind maart voor de rechtbank verschijnen. Daar vertelde hij over de moord op Marianne Vaatstra. Hoe hij tot zijn daad was gekomen verklaarde hij niet. Ook kon hij niets vertellen over hoe Marianne zich had verweerd en of ze dat had gedaan. Hij vertelde tijdens de rechtszaak niet te weten of het meisje zich verzet had.

De gebeurtenissen volgens Jasper S.

Volgens Jasper S. lag hij die nacht alleen beneden te slapen, omdat er een koe moest kalven. Door beneden te slapen zou hij zijn vrouw niet wakker maken. Hij was naar de stal gegaan en toen had hij zijn fiets gepakt en was gaan fietsen. Hij kon zich niet meer herinneren waar hij langs was gefietst. Op een gegeven moment was hij Marianne tegengekomen en had hij haar van de fiets getrokken nadat hij haar had ingehaald. Marianne had gevraagd wie hij was en had geprobeerd zich los te rukken. S. had zijn hand voor haar mond gehouden en haar met de andere hand aan haar jas vastgehouden. Daarna had hij haar het weiland in laten lopen en daar had hij haar verkracht.

In paniek na de verkrachting

De dader verklaarde wel dat hij in paniek raakte na de verkrachting. En dat hij aan zijn gezin dacht en vond dat zij niet de dupe mochten worden van zijn daad. Daarom draaide hij het meisje na de verkrachting om en wurgde haar vervolgens met haar eigen beha. Dit was het eerste wat voorhanden was. Toen hij haar nog hoorde ademen had hij in paniek tevens een mes gepakt dat hij altijd bij zich droeg. Hij sneed daarmee haar keel door, volgens eigen zeggen met drie halen.

Jasper S. huilt

Tijdens het bekennen van de verkrachting, de wurging en het doorsnijden van de keel brak Jasper S. in huilen uit.

Na de schorsing

Na de schorsing vraagt de rechter Jasper S. of het ook mogelijk is dat Marianne al gestorven was tijdens de verkrachting. Jasper S. geeft daarop het antwoord dat hij dat niet weet en dat hem dat ook niet is opgevallen.

Prostitueebezoek

Uit het onderzoek naar de moordenaar van Marianne Vaatstra komt naar voren dat Jasper S. een paar keer per jaar een hoer bezocht omdat zijn seksleven met zijn vrouw voor hem niet bevredigend genoeg was. In de nacht van 30 april op 1 mei zou hij niet op zoek zijn naar seks. Toen hij Marianne midden in de nacht echter tegenkwam ontstond er toch iets als lust zoals hij zelf zei. Hij had gedacht:”Jij bent voor mij” zei hij in het Fries tegen de rechters.

De psycholoog over Jasper S.

De psycholoog liet over Jasper S. weten dat hij soms roekeloos en egocentrisch vertoont, maar geen stoornis heeft. Ook noemde ze hem ongevoelig en zonder wroeging gebruik makend van anderen. Verder scoort hij hoog als het gaat om bovenmatig pathologisch liegen, list en bedrog. Ook ontbreekt bij hem emotionele diepgang, gebrek aan empathie en hij seksueel niet bepaald trouw is. Jasper S. vertelde de psycholoog dat Marianne voor hem een object was geworden.

Al eerder opgepakt

De moordenaar van Marianne was al eerder opgepakt in 2008. Hij had toen een auto gepakt van een buurman. Tijdens de rechtszaak werd bekend dat hij toen ook op weg was naar een prostituee, maar dat voor zijn vrouw verborgen wilde houden. Hij verklaarde daarom dat hij niet wist hoe hij aan de auto was gekomen en waarom hij dat had gedaan.

Veroordeling en straf Jasper S.

Jasper S. werd in april 2013 veroordeeld tot een gevangenisstraf van 18 jaar, terwijl er 20 jaar was geëist door het Openbaar Ministerie. De rechters achtten bewezen dat de boer het meisje had verkracht en vermoord. Overigens had hij dat zelf dus al eerder bekend.
Gerelateerde artikelen
Marianne Vaatstra – Excuusbrief van moordenaar Jasper SMarianne Vaatstra – Excuusbrief van moordenaar Jasper SJasper S, de moordenaar van Marianne Vaatstra in 1999 - voor de verkrachting en moord wordt hij in april 2013 aangeklaag…
Marianne Vaatstra – Het vonnis over Jasper SMarianne Vaatstra – Het vonnis over Jasper SHet was het proces van het jaar 2013. Op 28 en 29 maart diende de rechtszaak tegen de Jasper S. die in 1999 Marianne Vaa…
DNA onderzoek in zaak Vaatstra: dader Jasper S doet zelf meeDNA onderzoek in zaak Vaatstra: dader Jasper S doet zelf meeGrootschalig DNA onderzoek in de omgeving zorgde er in 2012 voor dat de moordenaar en verkrachter van Marianne Vaatstra…
Marianne Vaatstra – Het zakmes van Jasper SMarianne Vaatstra – Het zakmes van Jasper SMarianne Vaatstra werd op 1 mei 1999 vermoord in een weiland gevonden. De toedracht van de moord op het zestienjarige me…
Marianne Vaatstra – Ramptoerisme tijdens rechtszaakMarianne Vaatstra – Ramptoerisme tijdens rechtszaakDe rechtszaak tegen Jasper S., de man die Marianne Vaatstra volgens zijn bekentenis vermoordde, neemt spectaculaire vorm…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "De rechtszaak tegen Jasper S. de moordenaar van Vaatstra"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 15-11-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!