Goed voorbereid voor sollicitatiegesprek
Eindelijk ben je klaar met je opleiding en je voelt je volwassen genoeg om te beginnen in het bedrijfsleven. Je zoekt op internet, kijkt in kranten en vraagt in het rond of er ergens vacatures vrij zijn. Na een tijdje vind je er gelukkig één. Maar hoe zorg je ervoor dat jij aangenomen wordt? Hoe maak je een sollicitatiebrief en hoe laat je een goede indruk achter?
Het schrijven van een sollicitatiebrief
Het begint allemaal bij die brief de je verstuurt. Een onprettige brief om te lezen die vol zit met onjuist taalgebruik zal meteen worden afgekeurd. Je brief is dus een soort van eerste indruk. De juiste indeling van een brief ziet er zo uit:
Naam
Adres
Postcode+woonplaats
Plaats, datum - Schrijf deze voluit, dus maandag 19 maart 2013 en niet 19-03-2013.
Naam geadresseerde
Adres geadresseerde
Postcode+woonplaats geadresseerde
Onderwerp - gebruik als onderwerp 'sollicitatie vacature
naam functie'
Aanhef - Geachte heer/mevrouw,
Inleiding - Stel jezelf voor en vertel hoe je op de hoogte bent gesteld van de vacature. Begin echter nooit met 'ik' of 'mijn'
Kern - Geef hierin aan waarom je graag op gesprek wilt komen en waarom je graag wil werken voor het betreffende bedrijf. Ga niet teveel 'slijmen', maar blijf jezelf.
Slot - Vat hier samen wat je in de kern hebt verteld en vermeld eventueel toepasselijke of handige informatie voor de werkgever.
Afsluitingszin - Een zin die je kan gebruiken is 'Met plezier kijk ik uit naar uw antwoord'.
Handtekening
Naam
Voordat je besluit om je brief te verzenden, neem dan de volgende checkpunten even door:
- In de brief komt mijn ambitie en motivatie duidelijk naar voren.
- Mijn brief heeft een creatieve en pakkende openingszin.
- De inhoud van de brief gaat in op de functie en niet relevante informatie heb ik weggelaten.
- Mijn brief oogt fris en is duidelijk ingedeeld.
- De brief bevat geen spelfouten.
Vooral het laatste punt is één van de belangrijkste. Kijk goed na of je woorden wel goed heb geschreven. Denk vooral aan 'd' en 't'.
Curriculum Vitae
In veel gevallen zal er worden gevraagd of je een CV mee wilt sturen. Een goede CV maken kan enige tijd kosten. De opbouw van een CV ziet er als volgt uit:
- Personalia. Zet hier al je persoonlijke gegevens in.
- Opleidingen. Alle opleidingen die je hebt gedaan schrijf je hier op. Helemaal bovenaan staat de laatste opleiding en onderaan je eerste. Je benoemt ook de opleidingen die je niet hebt afgemaakt.
- Werkervaring. Net zoals de opleidingen begin je met de laatste werkgever en eindig je met de eerste. Benoem de naam van het bedrijf waar je voor gewerkt hebt en geef aan welke functie je hier had.
- Cursussen. Als je cursussen hebt gevolgd die relevant zijn voor de functie waar je voor solliciteert geef je deze aan.
- Overige. Andere informatie waarvan jij denkt dat die belangrijk zijn voor je functie, geef je aan bij overige. Soms wordt er gevraagd om je hobby's of je vrijetijdsbesteding te benoemen. Dit doe je dan onder overige.
Gebruik niet zomaar je oude CV! Deze is niet meer relevant en inhoudelijk op de betreffende functie!
Vragen voorbereiden
Na enkele dagen word je dan toch uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Je krijgt slechts één kans om je kwaliteiten te laten zien en een goede indruk achter te laten. Een goede voorbereiding kan daar zeker aan bijdragen. Denk na welke antwoorden je gaat geven op de volgende vragen:
- Wat is de reden dat je ontslag hebt genomen/ontslagen bent bij je vorige werkgever?
- Waarom vind jij dat dat wij jou moeten aannemen?
- Wat zijn de kerneigenschappen die wij graag in iemand willen zien denk je?
- Waarom wil je bij ons werken?
- Je geeft net aan dat je bij ons wilt werken vanwege 'noemt jouw opgegeven reden van de vorige vraag op'. Er zijn talloze bedrijven die hetzelfde bieden. Waarom kies je dan toch voor ons?
En zo zijn er natuurlijk nog honderden vragen die je kan verwachten. Denk goed na over de antwoorden.
Informatie opzoeken en meenemen
Het is altijd handig om de dag voor het gesprek de site door te nemen van het betreffende bedrijf. Misschien staat hier informatie op over projecten waar ze momenteel aan werken of interessante informatie. Als er dan gevraagd wordt aan je of je weet wat het bedrijf allemaal doet, weet jij hier deels het antwoord op. Hiermee geef je dus aan dat je geïnteresseerd bent in het bedrijf en dat komt altijd goed over.
Je kan naar het gesprek ook een mapje meenemen waarin je bijvoorbeeld een kladblok, CV en informatie over het bedrijf in hebt zitten. Dit oogt professioneel en wekt interesse op.
Kleding
Zorg ervoor dat je nette kleding aan hebt. Dit hoeft natuurlijk niet meteen een pak te zijn, maar een nette blouse en spijkerbroek met bijpassende schoenen is natuurlijk wel gewenst. Het hangt van de functie en bedrijf af hoe formeel je gekleed moet zijn. Dit moet je zelf inschatten.
Verzorgd
Zorg ervoor dat je er verzorgd uit ziet. Voor de mannen betekent dit een geschoren kin bijvoorbeeld. Vermijd tatoeages en piercings en draag geen reusachtige oorbellen. Ga ook niet van te voren een bak knoflook eten, maar zorg voor een frisse adem. Het helpt ook om een lekker luchtje op te doen. Bij zweten dekt dit de zweetlucht.
Tijdens het gesprek
Om een goede indruk af te geven tijdens het gesprek:
- Geef een goede handdruk en stel je duidelijk voor.
- Blijf rustig en maak geen ongepaste opmerkingen.
- Laat je niet afleiden door wat er buiten allemaal gebeurt, maar blijf degene met wie je spreekt aankijken.
- Geef duidelijk aan als je iets niet verstaan hebt of begrijpt. Ga geen antwoorden verzinnen.
- Blijf eerlijk.
- Blijf jezelf.
Alles wat hierboven is genoemd moet je zelf toepassen op de betreffende functie waar je op solliciteert. Sommige functies vereisen andere informatie op je CV en een bepaald bedrijf verwacht een meer formele brief dan de ander. Schat dit zelf in!