InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Otzi de gletsjermummie

Otzi de gletsjermummie

Er blijven nog altijd een paar dingen onbekent over de gletsjermummie Otzi zoals hoe hij overleden is en waar aan blijft nog steeds een raadsel. Er zijn een heleboel teorien over de dood van Otzi. Hoe leefde hij en wie was hij?

De Vondst

In de zomer van 1991 hebben twee bergbeklimmers hem gevonden in het Otzdal. Hij is ook vernoemd naar dit dal omdat hij hier gevonden is. Vandaar de naam Ötzi.

Onderzoek

Na veel onderzoek gedaan te hebben weten ze nu veel over Ötzi zelf maar ook over de tijd waarin hij leefde. Ook zijn er kledingstukken en gebruiksvoorwerpen van hem gevonden.

Wie was Ötzi?

Ötzi was een man die ongeveer 5300 jaar geleden geleefd zou hebben. Hij leefde dus in de steentijd. Hij leefde vooral van de jacht. Dit werd natuurlijk niet allemaal in een keer opgegeten. Een gedeelte van dit vlees werd bewaard voor de winter omdat het dan moeilijker was om voedsel te vinden.

Wat hebben ze ontdekt?

Hij is op 46 jarige leeftijd overleden. Hij had een tatoeage op zijn rug en versleten tanden. Ook had hij last van wormen en hebben ze een stukje pijl in zijn rug gevonden. Dit zijn ze te weten gekomen doordat onderzoekers bacteriën gevonden hebben op het lichaam van Ötzi.

De doodsoorzaak

Waarschijnlijk is zijn dorp aangevallen en kon hij samen met zijn familie nog net op tijd weg komen. Ze hebben hem later als nog te pakken gekregen. Hij werd in zijn schouder geschoten en hij kon nog net op tijd wegkomen. Hij had alleen geen warme kleren bij zich en aangezien hij gewond was kwam hij niet ver. Omdat hij uitgeput was is hij neergevallen en uiteindelijk overleden.

Later hebben ze ook nog een stukje pijl in zijn rug gevonden. Zo kwamen ze er achter dat hij wel in zijn rug moest zijn geschoten met een pijl. Ook had hij een snijwond in zijn hand. Door het bloed te onderzoeken wat ze op zijn jas en op zijn bijl gevonden hadden kwamen ze er ook achter dat hij gevochten had met vier andere mensen.

De vloek

Sommige mensen denken dat er een vloek rust op deze gletsjer mummie. Dit denken ze omdat er al 10 onderzoeken zijn overleden nadat ze hem hadden onderzocht. Wat alleen wel opviel dat dit allemaal mensen waren die in de 60 waren. Het was vooral raar omdat er veel meer mensen de mummie onderzocht hebben en dat die nog wel gewoon leven.
© 2007 - 2019 Donkertje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zwammen bij Otzi, de gletsjermanOtzi, de gletsjerman die in september 1991, diepgevroren en intact werd teruggevonden op het Hauslabjoch in de Otztaler…
Paleo dieet: eten wat men in de oertijd atPaleo dieet: eten wat men in de oertijd atHet modern dieet dat bekend staat als het Paleotische dieet (afgekort met paleo), staat ook wel bekend als het steentijd…
Valkenburg, de vuursteenmijnenGretig maar weloverwogen graaft de mens 5300 jaar geleden naar vuursteen. Met de gevonden vuurstenen, kan hij bijlen mak…
De SwifterbantcultuurIn de Flevopolder zijn er tussen 1950 en 1970 overblijfselen gevonden van de Swifterbantcultuur. Dit is een archeologisc…
Waren varkens ooit vegetariërs?Waren varkens ooit vegetariërs?Vandaag staan varkens bekend als uitgesproken alleseters. Maar hoe zit het met hun eetgewoonten in de prehistorie? Voeds…
Bronnen en referenties
  • http://www.schooltv.nl/vroegerenzo/pagina.jsp?nr=vz_werkstuk&wsnr=1141284#item1141286
  • http://www.sintermeerten.nl/projecten/geschiedenis/projecten/Oetzi/%D6tzi1.htm

Reageer op het artikel "Otzi de gletsjermummie"

Infoteur: Donkertje
Laatste update: 16-11-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!