InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Overzicht van de zaak Marianne Vaatstra

Overzicht van de zaak Marianne Vaatstra

In 1999 werd in een weiland bij Veenklooster in de nacht na Koninginnedag de destijds 16-jarige Marianne Vaatstra verkracht en vermoord. Sindsdien zoeken justitie en politie naar de dader. Lange tijd leek het erop dat de moord niet zou worden opgelost. Maar liefst dertien jaar duurde de zoektocht naar de dader van de gruwelijke moord. Dertien jaren, drie rechercheteams en twaalf opgepakte verdachten later kwam de doorbraak en werd de vermoedelijke dader opgepakt. Bauke Vaatstra, de vader van Marianne wist altijd al dat de dader iemand uit de buurt moest zijn. Hij kreeg gelijk. Tweemaal, in 2000 en 2012 nam de politie dna af bij mannen uit de omgeving. De laatste keer was er een 100% match met een 45-jarige Jasper S., inwoner van Oud Woude, een 900 inwoners-tellende gehucht in de buurt van Zwaagwesteinde. Hij werd op 18 november 2012 gearresteerd. Een verdachte waarvan politie en justitie verwachtten dat het de echte dader is doordat een dna-onderzoek, ook na een dubbele check, de betreffende man aanwees.

Verder onderzoek

Experts lieten echter weten dat de dna-match nog geen 100% bewijs is. In Nederland zijn er twee bewijzen nodig om iemand te kunnen veroordelen. Deze dna-match is nog maar een enkel bewijs. Naar een tweede bewijs zal een strafrechtelijk onderzoek worden gedaan. Zonder dit tweede bewijs of een bekentenis zal de man niet voor de rechter worden gebracht. Hieronder een overzicht vanaf 1999.

1 mei 1999

In een weiland bij het dorpje Veenklooster wordt het lichaam van Marianne Vaatstra gevonden. De dag ervoor was het Koninginnedag en Marianne had ‘s avonds feest gevierd met vrienden in een naburig dorp. Ze ging alleen op de fiets naar haar huis in Zwaagwesteinde.

28 mei 1999

Een eerste arrestatie vindt plaats. Een destijds 32-jarige dorpsgenoot wordt als verdachte opgepakt en na een paar dagen weer vrijgelaten. Een dna-test wees al snel op zijn onschuld.

Augustus 1999

Twee asielzoekers, een Irakees en een Afghaan, worden gearresteerd. Ten tijde van de moord verbleven ze in het asielzoekerscentrum De Poelpleats bij Kollum dat ze kort na de moord verlieten. De twee werden in Turkije en Engeland opgepakt maar dna-onderzoek pleitte hen na een paar dagen vrij.

Oktober 2000

Het Openbaar Ministerie geeft geen toestemming voor een grootschalig dna-onderzoek. De roep om zo’n onderzoek is groot. Ongeveer 20.000 mannen in Kollum en omgeving zou verzocht zijn dna-materaal af te staan. Circa 900 mannen hebben dat alsnog gedaan. Maar het levert niets op.

Juli 2001

Het eerste rechercheteam stopt de werkzaamheden bij gebrek aan vooruitgang.
In november van 2001 wordt een man gearresteerd die de volgende dag alweer wordt vrijgelaten.

Mei 2002

Een tweede rechercheteam start nieuw onderzoek.

Juni 2002

Het tweede rechercheteam presenteert het daderprofiel. Het zou gaan om een Europese, blanke dader.

Juli 2003

Het tweede rechercheteam wordt bij gebrek aan resultaat ontbonden.

Oktober 2006

Twee voormalig politieagenten worden verdacht. Zij blijken na een dna-test onschuldig.

Oktober 2007

Het derde rechercheteam wordt geformeerd. Het 3D-team vervolgt het onderzoek van team 2.

De jaren tussen 2007 en 2012

Verschillende politie-onderzoeken leveren geen resultaat op. De familie Vaatstra vindt dat politie en justitie heeft gefaald.

April 2012

Nieuwe wetgeving maakt verwantschapsonderzoek mogelijk. Politie en justitie organiseren een nieuwe grootschalige dna-test volgens een nieuwe methode. Deze methode wordt als eerste toegepast bij de zaak Vaatstra. De test zal idealiter verwijzen naar een familielid van de dader zodat men dichterbij de dader komt.

Mei 2012

Misdaad-journalist Peter R. de Vries wijdt een uitzending aan de zaak Vaatstra. Hij komt met spectaculair materiaal en toont aan dat de dader uit de buurt van Vaatstra moet komen. Daarom pleit De Vries voor een grootschalig dna-onderzoek in de omgeving.
Ook het zogenaamde 3D-team geeft aan dat de dader een bekende van Vaatstra moet zijn geweest en vermoedelijk in de buurt woonde.

Juni 2012

Het Openbaar Ministerie wil een verwantschapsonderzoek doen onder mannen uit de regio. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat de dader uit de buurt komt.

September 2012

8.000 Mannen worden opgeroepen voor het verwantschaponderzoek. 7.300 Van hen komen daadwerkelijk om hun dna vrijwillig af te staan.

18 November 2012

's Avonds wordt de vermoedelijke dader thuis aangehouden. Deze verdachte, een 45-jarige man uit Oud Woude wordt overgebracht naar Leeuwarden. De man, Jasper S. heeft een boerenbedrijf en is vader van twee kinderen. Jasper S. heeft meegedaan aan de dna-test in september 2012, met resultaat.

19 November 2012

Vroeg in de ochtend twittert Peter R. de Vries dat een 100 procent dna-match is gevonden met het gevonden dna van de dader. De arrestatie van de vermoedelijke dader is daarmee landelijk nieuws. Oud Woude ligt op nauwelijks 2,5 kilometer van de plaats waar Vaatstra werd vermoord.
Gerelateerde artikelen
De rechtszaak tegen Jasper S. de moordenaar van VaatstraDe rechtszaak tegen Jasper S. de moordenaar van VaatstraDe rechtszaak tegen Jasper S. de moordenaar van Marianne Vaatstra was opmerkelijk. Jasper S. bekende de moord op Mariann…
Marianne Vaatstra – Excuusbrief van moordenaar Jasper SMarianne Vaatstra – Excuusbrief van moordenaar Jasper SJasper S, de moordenaar van Marianne Vaatstra in 1999 - voor de verkrachting en moord wordt hij in april 2013 aangeklaag…
Marianne Vaatstra – Het vonnis over Jasper SMarianne Vaatstra – Het vonnis over Jasper SHet was het proces van het jaar 2013. Op 28 en 29 maart diende de rechtszaak tegen de Jasper S. die in 1999 Marianne Vaa…
Marianne Vaatstra – Arrestatie van de moordenaarMarianne Vaatstra – Arrestatie van de moordenaarMarianne Vaatstra uit Zwaagwesteinde werd in de nacht van 30 april op 1 mei 1999 dood in een weiland bij Veenklooster aa…
Marianne Vaatstra – De straf van Jasper SMarianne Vaatstra – De straf van Jasper SHet is het proces van het jaar 2013: de boer uit Oudwoude hoort in het gerechtsgebouw in Leeuwarden welke straf hij krij…
Bronnen en referenties
  • NOS.nl
  • Telegraaf.nl

Reageer op het artikel "Overzicht van de zaak Marianne Vaatstra"

Infoteur: Lierop69
Gepubliceerd: 19-11-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!