QR-code, wat moet ik er mee?
Steeds vaker zijn de “kunstzinnige” QR codes te zien. Maar voor velen is het nog niet duidelijk waartoe de codes dienen. De codes worden o.a. gebruikt als marketingtool, in de reclame, printed media en zijn te vinden op producten, in magazines, op bilboards, affiches en zelfs in de kunstsector. Dus, wat zijn het nou voor dingen….
Ter inleiding
Iedereen kent wel de bekende streepjescodes (Barcodes) die bijna overal op lijken te staan. Bij de producten uit de winkels, op een parkeerkaartje maar ook op bijvoorbeeld een e-ticket die net uit je printer is komen rollen. De basis van de streepjescode is dat door de opeenvolging van lijnen van verschillende diktes, een cijfer/letterreeks wordt weergegeven welke door een speciale barcodescanner kan worden gelezen.
Omdat er steeds meer gegevens in een barcode moesten worden verwerkt, zowel cijfers als letters, volstond de in 1952 gepatenteerde “UPC-code” (Universal Product Code) al snel niet meer en kwamen er tal van variaties op . En zo zijn er, vandaag de dag tientallen verschillende barcodetypes voor verschillende gebruiksgroepen zoals; industrie, winkelbedrijven, bibliotheken, ziekenhuizen, etc.
Maar nu de QR codes
QR staat voor Quick Response en is in 1994 in Japan ontwikkeld met, in eerste instantie, als doel het voorraadbeheer van onderdelen voor autofabrikant Toyota. Al snel kwam men op het idee dat deze code voor meer doeleinden was in te zetten. Bijvoorbeeld om in de code een URL (link) naar een website of pagina te plaatsen met daarop informatie over een product, voorstelling of dienst.
Het principe....tweedimensionaal
In tegenstelling tot de streepjescodes, waarvan de horizontale lijncombinaties een cijfer of letter vormen, zijn de QR codes zogenaamde tweedimensionale streepjescodes. De data (cijfers en letters) kunnen zowel horizontaal als verticaal gelezen worden. Hierdoor is het mogelijk om veel meer informatie kwijt te kunnen dan in de bekende streepjescode. De QR code kan maar liefst 7089 cijfers bevatten, of 4296 letters.
Een ander groot verschil is het ‘lezen’ van de code. De streepjescode dient met een speciale barcodescanner te worden gelezen, denk maar aan het afrekenen in de supermarkt….piep…piep…..
Het lezen, of scannen, van een QR code gaat op een andere wijze. Een speciale scanner is niet perse meer nodig. Het maken van een foto van de QR code volstaat, speciale software leest de gefotografeerde code en linkt direct door naar de in de code vermelde webpagina. Inmiddels zijn er ook apps. dit de code direct scannen. Deze QR software is op een computer te installeren maar ook (en dat is juist de kracht), op mobile telefoons en smartphones.
Welke apparaten zijn geschikt
Vrijwel alle toestellen met ingebouwde camera en internettoegang ondersteunen QR. Voor smartphones zijn op internet readers te vinden die als apps kunnen worden gedownload.
De huidige generatie mobiele telefoons zijn na het downloaden van de apps. geschikt voor het scannen van de QR codes. Grote fabrikanten als bijvoorbeeld Nokia, LG, HTC, Motorola en Sony Ericsson bieden via hun websites (meestal) gratis QR-code readers aan. En ook voor de iPhone, Blackbarry en Android zijn diverse scanners te vinden. Veelal zijn deze al voorgeïnstalleerd.
Creatieve toepassingen
Doordat het mogelijk is om via een mobile telefoon of smartphone de code te lezen, is het mogelijk om op iedere willekeurige plaats de code te vertalen. Naast puur praktische toepassingen, zijn de codes inmiddels al veelvuldig als marketinginstrument of in de reclame te vinden. In Japan en andere Aziatische landen is het inzetten van de code al ver gevorderd. Maar ook in Nederland wordt steeds meer gebruik gemaakt van de code. Zo worden de codes als gebruikt bij gerechten op menukaarten. Via de code kom je terecht op een webpagina met daarop een uitgebreide beschrijving van het gerecht, inclusief allergie-informatie en de gebruikte ingrediënten.
Ook makelaars hebben ontdekt dat een QR code afbeelden op een “te koop” bord op het pand goed werkt. Als geïnteresseerde hoef je maar te scannen en direct zie je alle info over het huis dat te koop staat.
In Maleisië heeft een uitgever een “mannenblad” uitgebracht met daarin foto’s van schaars geklede dames. Bij de foto’s staat een QR code afgedrukt die vervolgens doorstuurt naar de website van het blad waarop niets verhullende foto’s staan afgebeeld.
Ook meer persoonlijkere toepassingen zijn mogelijk, meer over jezelf laten zien of ‘vertellen’? neem gewoon een QR tattoo, of laat de code op je T-shirt afdrukken.
Hoe maak je de code
Het maken van de QR-codes is simpel. Op internet zijn er diverse gratis “QR-code generators” te vinden. Na het openen van de applicatie type je de gewenste tekst, URL, of cijferreeks in, en de QR code wordt automatisch gegenereerd. Vervolgens kunt je die dan weer (laten) printen op diverse dragers. Denk bijvoorbeeld aan visitekaartjes, etiketten, posters, flyers, etc.
Het maken en gebruiken van de QR codes is dus beslist niet alleen voor bedrijven is weggelegd.
Eenmaal aangemaakt en afgedrukt is het raadzaam om te testen of de code daadwerkelijk goed is, dus wordt de juiste informatie vertoond? Is de code überhaupt goed leesbaar?
Heeft het (de) toekomst?
De QR-code als instrument in de reclame en marketingbranche zal wellicht alweer snel worden ingehaald. In 2009 werd door het Nederlandse Layar, een nieuw product ontwikkelt dat de QR-code alweer aan het inhalen is. De app. Layar Vision herkent objecten zonder dat daarvoor een “blokjesvertaling” gemaakt moet worden. Gewoon je smartphone richten op het onderwerp en de informatie verschijnt automatisch in het scherm van je mobile.