InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Heeft de stropdas nog toekomst in de herenmode ?

Heeft de stropdas nog toekomst in de herenmode ?

Heeft de stropdas nog toekomst in de herenmode ? In 1998 deed Prins Claus zijn stropdas demonstratief af tijdens een lezing, en wierp hem nijdig voor de voeten van z’n vrouw Beatrix, onder de uitspraak: “Stropdasdragers aller landen verenigt u en gooi het knellende ding weg”. Met deze originele actie oogstte hij bewondering, bijval en applaus, en haalde tot in het buitenland de pers. Het kan toeval zijn, maar het statussymbool stropdas is sindsdien snel in populariteit gedaald.

Prins Claus

Een van de meest opmerkelijke kledingstukken van de man is (was) de stropdas. In de gehele vorige eeuw hield de das nadrukkelijk stand, maar sinds ooit Prins Claus in 1998 die knellende stropdasknoop demonstratief los maakte en de das weg wierp is de kentering duidelijk waarneembaar. TV-presentatoren die op dit moment nog een stropdas dragen worden steeds zeldzamer en ook al meer politici tooien zich regelmatig zonder de knellende das. Ook in het dikwijls conservatieve bedrijfsleven zie je hem nog zelden. Hoofdzakelijk mannen van bejaarde leeftijd dragen hem soms nog omdat ze het hun hele leven zo gewend zijn, en ze zich zonder das ongekleed voelen. En hoogwaardigheidsbekleders kunnen tijdens openbare optredens meestal ook nog niet zonder. Wat dat betreft toonde Prins Claus destijds best wel moed.

Heeft de stropdas zijn langste tijd gehad

Dat kan niemand voorspellen. Wat wel vast staat is dat het kledingstuk enorm aan populariteit heeft ingeboet. In de jaren '50, toen er nog sprake was van “zondagse kleren”, droeg vrijwel iedere man in het week-end een colbert met das. Ook pubers kleedden zich met netjes gestrikte stropdas, (en kostuum) want die wilden ook volwassen lijken. Zelfs kleine jongetjes zag je met trots een das(je) dragen, door moeder gestrikt of zelf omgedaan met een elastiekje om de nek. Dansscholen werden zeker tot ca.1965 bezocht door pubers met nette broek, colbertje, overhemd en stropdas, waar ze verlegen met de meisjes o.a. de Rumba en Quickstep leerden. Tot circa 1980 gingen feestgangers nog keurig in kostuum & stropdas naar verjaardagen, personeelsfeesten, en dergelijke. En je haalde het niet in je hoofd om zonder das voor het eerst de ouders van je meisje te ontmoeten. Laat staan dat je zonder stropdas solliciteerde naar een (kantoor)baan.

Statussymbolen

De stropdas is (was ?) in het werk ontegenzeggelijk een statussymbool, die thuis hoort in het rijtje: eigen kantoor, grote stoel, eigen secretaresse, auto van de zaak enz. Een man met een stropdas heeft namelijk nog steeds een totaal andere uitstraling dan een man zonder stropdas. Je komt nu eenmaal bij veel mensen, die je voor het eerst ontmoet, betrouwbaarder, netter, respectvoller, deskundiger en geloofwaardiger over, als je een passende stropdas draagt. Vooral een roodkleurige das straalt macht, ontzag en energie uit. (Zie Trump) Als je een das draagt word je ook eerder met U aangesproken.

Relatiegeschenk

Menig groot bedrijf zoals Fokker, Shell, Hoogovens of de PTT liet een eigen stropdas fabriceren, met initialen, wapen of bedrijfslogo. Die kon je als personeel dragen, maar ze werden natuurlijk ook als presentje aan relaties gegeven. Het mes sneed aan twee kanten want de ontvanger was vereerd, en je had als onderneming weer iemand die reclame voor je product en bedrijf maakte.

Overige voordelen van de stropdas

  • Soms staat een passende das gewoon mooi (kleren maken de man).
  • Het verbergt een lelijke kippennek, zoals Pauw en Witteman, Knevel en v.d Brink die hebben.
  • Kleding is er niet alleen omdat we het mooi vinden, maar we kunnen er ook mee aangeven dat we tot een bepaalde (beroeps)groep horen. We laten d.m.v. een stropdas aan onze omgeving weten dat we bijvoorbeeld van beroep verkoper of bankdirecteur zijn. Of lid zijn van een studentenvereniging.
  • Door je netjes te kleden, (en een stropdas kleedt onbetwist nog steeds netjes af), toon je respect voor de persoon met wie je in gesprek gaat. Net zo goed als je ook eerst je vuile handen wast voordat je op iemand afstapt.
  • De politie zal je er beslist minder snel van verdenken dat je relletjes schopt en ook als verdachte in de rechtszaal kon het wel eens een paar maanden straf schelen.
  • Zo’n das staat soms respectvol, zeker bij een begrafenis van een persoon die hem ook vaak droeg.
  • Bij menige sollicitatie nog een must.
  • Lekker warm in de winter, zodat je eerder zonder jas even snel de kou in kunt.
  • Bij menige vrouw maak je nog steeds indruk met een das

Nadelen van de stropdas

  • Warm en knellend ding in de zomer.
  • Hij belemmert je in je bewegingsvrijheid en hangt soms in de soep.
  • Kan absoluut niet in bepaalde situaties en bij bepaalde groepen.
  • Het maakt dat je ouder lijkt dan je in werkelijkheid bent.
  • Bij sommige vrouwen en mannen maak je juist meer indruk als je geen das draagt.
  • Inmiddels val je er als jongere behoorlijk mee op, maar dat kan ook een voordeel zijn.

De toekomst van de das

De belangrijkste reden waarom een stropdas nog steeds toekomst heeft, ligt niet op het terrein van de mode. Maar het heeft er namelijk mee te maken, dat iemand met een das (soms)een totaal ander persoon lijkt dan zonder das. Een das straalt uit dat we bepaalde eigenschappen, normen en zienswijzen aanhangen. Soms vinden we het belangrijk of handig dat anderen ons, al dan niet terecht, die eigenschappen toedichten. Wat is er dan niet eenvoudiger door alleen maar een das om te strikken en daarmee een stuk betrouwbaarder of deskundiger te lijken.

Vlek verwijderen op zijden das

Voor het geval de stropdas over enkele jaren weer in de mode komt, alvast een belangrijke schoonmaaktip: Vlekken (vet) op een zijden das zijn niet eenvoudig te verwijderen. Nooit met water aan gaan zitten. Je kunt er talkpoeder op doen en de vlek een dag laten intrekken in dat talk. Een nog beter middel is om de das op te rollen en te dompelen in een schoon potje met pure wasbenzine. Vervolgens het potje schudden, een tijdje laten inwerken en tenslotte de das buiten te drogen hangen.

Bewaar deze tip, want rond 2050 komt het je waarschijnlijk van pas.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stropdas strikken – Stap voor stap instructiesStropdas strikken – Stap voor stap instructiesEen stropdas strikken lijkt een heel eenvoudige taak. Voor veel mannen is dit echter een grote uitdaging. Het is niet zo…
Quiz over de koninklijke familie (grappige meerkeuzevragen)Quiz over de koninklijke familie (grappige meerkeuzevragen)Op verjaardagen, op feestjes, tijdens bruiloften en bij allerlei andere gelegenheden kun je als quizmaster succes oogste…
Troonwisselingsvlag voor Beatrix en Willem-AlexanderTroonwisselingsvlag voor Beatrix en Willem-AlexanderMet de troonopvolging door Prins Willem-Alexander, de Prins van Oranje, in het vooruitzicht ontwikkelde de Dockumer Vlag…
Koningin Beatrix – Erf- en Vrijvrouwe van AmelandKoningin Beatrix – Erf- en Vrijvrouwe van AmelandKoningin Beatrix vierde op 31 januari 2013 haar 75e verjaardag. Sinds haar kroning in 1980 is zij Erf- en Vrijvrouwe van…
OppoSuits maatpak. Pakken met gekke printsOppoSuits maatpak. Pakken met gekke printsIn 2015 zijn de pakken van OppoSuits een trend. Pakken met waanzinnig leuke print. Jasjes en broeken bedrukt met het log…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Heeft de stropdas nog toekomst in de herenmode ?"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 10-11-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Special: Mannen kwesties
Schrijf mee!