InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Een goed conflict

Een goed conflict

Een goed conflict Een goed conflict is iets anders dan een wilde schreeuwpartij. Als het onderwerp genoeg de moeite waard was om het ter sprake te brengen, dan is het vast óók de moeite waard om het effectief uit te praten. Maar hoe doe je dat?

Verschil van mening

Overal waar mensen samen zijn, zijn ook verschillen van mening. Dat hoeft geen probleem te zijn. Je kunt heel goed naast elkaar werken of leven zonder dat je last hebt van elkaars mening. Als je echter je doel niet kunt bereiken omdat de visie of de werkwijze van de ander dat verhindert, kan het nodig zijn om dat ter sprake te brengen. Helaas wordt dat vaak geïnterpreteerd als een aanval en komt er ruzie van. Als je regelmatig met andere mensen omgaat is het dus nuttig om te oefenen in eerlijk ruziemaken.

Voorwaarden

Als je tot een positieve uitkomst wilt komen, moet je probleem aan een aantal voorwaarden voldoen:
  • Je wil het echt oplossen. Waar een wil is, is een weg. Sta even stil bij je gevoelens: wil je je gelijk halen, de ander afbreken, een wit voetje halen bij een meerdere, of wil je écht een oplossing voor de kwestie? Je moet dan ook openstaan voor inbreng van de tegenpartij.
  • Iemand moet de eerste stap zetten. Het zetten van de eerste stap wordt vaak gezien als 'nederlaag', want door te beginnen over een situatie, laat je zien dat je als eerste aan de grens van je incasseringsvermogen bent gekomen. Je bent dan zwakker dan de ander. Maar klopt deze redenering? Als je er nog eens over nadenkt kun je ook tot de conclusie komen dat je als eerste de spits durft af te bijten. Er is een situatie waar je allebei last van hebt, en jij hebt het lef om dat aan te kaarten, zonder dat je weet wat de gevolgen zullen zijn. Zo bekeken is het juist een teken van kracht!
  • Je weet wat je zelf wilt, en wat de ander wil. Er is een gezamenlijk doel, waar je samen aan kunt werken. Probeer dat doel vast te stellen. Denk je dat er geen gezamenlijk doel is, bijvoorbeeld omdat samenwerken met deze persoon echt geen haalbare kaart is? Dan kun je samen overeenkomen dat je onmogelijk samen kunt werken, en als gezamenlijk doel stellen dat je er samen voor gaat zorgen dat dat in de toekomst niet meer hoeft!
  • Je hebt tijd. Voor een goed gesprek heb je tijd en rust nodig. Je moet je gedachten kunnen ordenen en je woorden zorgvuldig kiezen. Soms lopen de emoties hoog op. Je kunt dan niet meer helder nadenken en voordat je het weet flap je er dingen uit die je niet meer terug kunt nemen. Dat draagt niet bij aan de oplossing die je zoekt. Je moet de zaak dan even laten bezinken. Spreek af dat je er later op terug komt, maar dat kan alleen als de kwestie niet dringend is. Daarom is het belangrijk dat je een frustratie niet aan laat slepen tot het je heel hoog zit. Bespreek het al in een vroeg stadium.

Hoe pak je het aan?

  • Spreek en luister om de beurt.
  • Blijf niet te lang aan het woord.
  • Kies duidelijke taal, blijf bij het onderwerp en in het heden.
  • Durf je gevoelens ter sprake brengen. Sommige gevoelens zijn moeilijk te verwoorden, zeker in een conflictsituatie. Probeer toch te omschrijven hoe je je voelt, zodat de ander weet wat er in je omgaat.
  • Spreek in de ik vorm: Ik voel me… als jij...
  • Luister naar wat de ander zegt.
  • Vraag om verduidelijking als je iets niet begrijpt.
  • Kijk je gesprekspartner aan. Luister actief: knik, zeg ja, hm, ten teken dat je luistert.
  • Controleer of je elkaar goed begrepen hebt. Dit kun je doen door in je eigen woorden te herhalen of samen te vatten wat de ander heeft gezegd. Dat je de ander begrijpt hoeft niet te betekenen dat je het er mee eens bent.

Sluit de discussie af met goede afspraken. Een goede afspraak is:
  • concreet
  • goed uit te voeren
  • door beide partijen aanvaard

Het gaat er niet om wie winnaar of verliezer is. Als een van beiden "wint" in een onderhandeling, dan "verliest" de relatie. Bedenk of dat je bedoeling is. Als je de relatie goed wilt houden of zelfs wilt verbeteren, is het belangrijk om een oplossing te vinden waar beide partijen tevreden over zijn.
© 2009 - 2019 Counselor, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het nut van ruzieHet nut van ruzieBij het woord ruzie denken we in de regel niet aan iets positiefs. Conflicten zijn vervelend, brengen spanning en frustr…
Computergemedieerde communicatieComputergemedieerde communicatieComputergemedieerde communicatie (oorspronkelijk: Computer-mediaded communication). Een erg belangrijke vorm van communi…
Zo stop je die ogenschijnlijk onoplosbare ruzieZo stop je die ogenschijnlijk onoplosbare ruzieEen ogenschijnlijk onoplosbaar uitzichtloos conflict met onze buren; familieleden die in onmin met elkaar leven; je kijk…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een goed conflict"

Infoteur: Counselor
Laatste update: 18-11-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!