InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Emoticons of Smileys

Emoticons of Smileys

Emoticons of Smileys Iedereen kent ze wel, de kleine lachende gezichtjes die veel worden gebruikt in onder andere msn gesprekken, in sms'jes en in emails. Deze gezichtjes worden smileys of ook wel emoticons genoemd en bestaan uit een plaatje of uit een reeks leestekens of letters. Een artikel over de geschiedenis, het nut, en de verschillende soorten smileys en emoticons.

Geschiedenis

De eerste smiley ooit komt uit het jaar 1982. De computerwetenschapper Scott Fahlman tikte hier de lachende emoticon :-) in een bericht op het digitale prikbord van de Carnegie Mellon University. Scott Fahlman besloot dat dit een goed symbool zou zijn om te laten merken dat een digitaal bericht niet helemaal serieus bedoeld is. Smileys worden om onder andere die reden tot op de dag van vandaag gebruikt. Hieronder een kopie van het bericht uit 1982:

19-Sep-82 11:44 Scott E Fahlman :-)
From: Scott E Fahlman <Fahlman at Cmu-20c>

I propose that the following character sequence for joke markers:

:-)

Read it sideways. Actually, it is probably more economical to mark
things that are NOT jokes, given current trends. For this, use

:-(

Het nut van smileys

Emoticons en smileys worden vooral in digitale berichten geplaatst. Waarom? Digitale berichten ontvang je zonder de emotie die je hebt bij een ' real-life' gesprek. Als je met iemand op straat een gesprek hebt en deze verteld je cynisch dat hij/zij een hekel heeft aan vakantie, kun je aan zijn toon en gezichtsuitdrukking zien dat de opmerking cynisch bedoeld was. De persoon bedoelt dus eigenlijk dat hij/zij juist hartstikke blij is met vakantie. Als je van dezelfde persoon een email krijgt met dezelfde zin, zul je diegene waarschijnlijk voor gek verklaren. Iedereen houd toch van vakantie?
De emoties die je mist in een digitaal bericht, worden vervangen door emoticons. Hierdoor ontstaat minder verwarring.

Verschillende emoticons

Je hebt grofweg twee soorten emoticons, westerse en aziatische. Deze twee soorten zijn weer op te delen in drie soorten vormgevingen; getypt, een afbeelding en een bewegende afbeelding. Hieronder worden de westerse en aziatische varianten kort behandeld.

Westers

Bij westerse emoticons moet je hoofd een kwartslag naar links worden gedraaid om de smiley te kunnen zien op de manier waarvoor deze bedoeld is. Een smiley is hier vaan een opvolging van leestekens en letters. De dubbele punt staat voor geopende ogen, een puntkomma voor een knipoog, een horizontaal streepje voor de neus en een haakje openen, haakje sluiten, D of onder andere P voor de mond. Tegenwoordig wordt de neus steeds vaker weggelaten omdat deze toch meestal hetzelfde is en alleen extra tikwerk kost.

Een aantal emoticons met beschrijving:
  • :-) / :) / =) ......... Glimlachend / blij
  • :-D / :D / =D ..... Glimlach / vrolijk
  • :-( / :( ............... Verdrietig
  • :'-( / :'( .............. Huilend
  • :-P / :P =P ........ Humor (P = Tong)
  • ;-) / ;) ............... Knipoog
  • :-@ / :@ .......... Boos
  • :-| of :| ............. Geschokt / verbaasd
  • :-S of :S ........... Verbaasd / onbegrip
  • :-O of :O .......... Verbaasd

Aziatisch

Bij aziatische emoticons hoef je je hoofd niet te draaien om de smiley goed te kunnen lezen. Dit betekend dat er hier ook andere tekens worden gebruikt om de ogen, neus en mond aan te duiden. Deze smileys componeer je namelijk met een dakje of een streepje als ogen, met een punt als neus en met een liggend streepje als mond. Vaak heeft een aziatische emoticon in elk geval ogen en verder een neus of een mond. Beide kom je niet vaak tegen vanwege toetsenbord capaciteiten.

Een aantal emoticons met beschrijving:
  • ^_^ / ^.^ / ^^ .... Gelukzalig lachen / blij / schattig
  • -.- / -_- ............ Met stomheid geslagen
  • -.-" / -_-" ......... Extra met stomheid geslagen (" = Zweetdruppel)
© 2008 - 2019 Bas-s, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TheDigitalArtist, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Emoticon

Reageer op het artikel "Emoticons of Smileys"

Infoteur: Bas-s
Gepubliceerd: 25-08-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Schrijf mee!