InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Waarom stotteren mensen?

Waarom stotteren mensen?

Een heleboel mensen hebben ervaring met het stotteren. Als je zelf niet stottert dan ken je misschien wel iemand die ook stottert en weet je niet goed hoe je hier mee om moet gaan. Om van het stotteren af te komen kan logopedie wel eens helpen. Een logopedist doet samen met de stotteraar oefeningen.

Wat is stotteren?

Stotteren word gezien als een spraakstoornis. Dit heeft te maken met timing. Dit houdt in dat een bepaalde spier de goede bewegingen met de juiste kracht op precies het goede moment maakt. Mensen die stotteren kunnen op een of andere manier niet goed deze bewegingen op elkaar afstemmen.

Mensen die stotteren hebben hier moeite mee:

  • Degene aankijken waarmee ze praten. Dit doen ze waarschijnlijk omdat ze de reactie van degene waarmee ze praten niet willen kunnen zien in de ogen van de ander.
  • Ze hebben vaak een onregelmatig ademhalingspatroon en proberen te praten met te weinig lucht in hun longen of ze proberen te praten terwijl ze ademhalen.
  • Ze proberen het stotteren te verminderen door andere woorden te kiezen (die op hetzelfde neerkomen) als ze er niet uitkomen. Ze zien het aankomen als ze een woord uit gaan spreken. Ze weten dan vaak van te voren al dat ze het woord stotterend uit gaan spreken. Soms kan iemand zo goed zijn in deze techniek dat mensen het helemaal niet merken dat diegene stottert.
  • Ze stotteren vaak meer dan normaal als ze gestrest zijn. Dit komt waarschijnlijk doordat ze de spieren van hun stembanden dan onbewust gaan spannen.
  • Sommige stotteraars praten gewoon helemaal niet. Dit is de kortste weg op niet te hoeven stotteren.

Ze schamen zich ervoor

Ze hebben vaak negatieve gevoelens over zichzelf en over hun stotteren. Ze schamen zich ervoor waardoor ze er vervolgens alles aan gaan proberen te doen om het te verbergen.

Schuldgevoelens

Ze hebben vaak ook schuldgevoelens omdat ze niet goed uit hun woorden kunnen komen. Hierdoor kunnen ze vaak niet precies vertellen wat ze in gedachte hadden en hoe ze dit graag wilden hebben.

Frustratie`s en het gevoel minder te zijn dan een ander te zijn

Ze zijn vaak gefrustreerd doordat ze niet goed kunnen praten met andere mensen. Ze denken ook dat ze minder waard zijn iemand anders (alleen maar omdat ze stotteren). Door al deze dingen bij elkaar kan het stotteren alleen maar erger worden.

De oorzaak

Er is geen duidelijke oorzaak voor stotteren. Wel is het zo dat als een van je ouders of een familielid van je stottert dat je dan meer kans hebt om ook te gaan stotteren.

Verborgen stotteraars

Ze proberen vaak de woorden te vervangen als ze een woord willen zeggen waarvan ze van te voren al weten dat ze hierbij gaan stotteren. Ze proberen het stotteren dus te voorkomen. Sommige stotteraars zijn hier zo goed in dat ze dit weten te verbergen. Deze groep stotteraars worden verborgen stotteraars genoemd.

Als stotteraars stress hebben reageren ze iets anders op stress. Ze spannen de spieren van hun stembanden als ze stress hebben. Hierdoor gaan ze weer meer stotteren. Mensen die stotteren hebben er geen last van als ze zingen, fluisteren of voorlezen.

Tips voor mensen die niet weten hoe ze met stotteraars om moeten gaan

  • Degene die stottert rustig uit laten praten en laten zien dat je luistert.
  • Oogcontact houden
  • Lach hem niet uit;
  • Geef geen commentaar of tips op hoe hij moet proberen te praten
  • Laat de stotteraar in zijn waarde en ga hem niet pesten of treiteren omdat hij stottert.

Weetjes

  • Stotterende mensen stotteren niet als ze zingen.
  • 1 op 3 mensen lukt het om eraf te komen.
  • Als je rustig praat, heb je minder kans om te stotteren
  • Een stotteraar kan naar logopedie gaan en oefeningen doen samen met een logopedist om het praten te oefenen.
© 2007 - 2019 Donkertje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Help, ik stotterWat een nachtmerrie, in een hele korte tijd ben je van een normaal pratend persoon verandert in een het stotterend en ha…
Behandelingen van stotterenStotteren kan heel erg vervelend zijn en de communicatie belemmeren. Er bestaan echter behandelingen om van stotteren af…
Stotteren, probleem of populairStotteraars worden of wellicht werden niet altijd voor vol aangezien. Mensen aan willen vullen, denken dat hun hersenen…
Alles over stotterenVijf procent van de kinderen stottert. De meeste kinderen groeien hier overheen. Echter, er bestaat een kans dat een kin…
Marilyn Monroe: filmdiva en stotteraarDit jaar is het vijftig jaar geleden dat Marilyn Monroe (1926-1962) overleed. Maar weinig mensen weten dat de Amerikaans…
Bronnen en referenties
  • http://www.stotteren.net/
  • http://home.tiscali.nl/knmg0234/stotteren.htm

Reageer op het artikel "Waarom stotteren mensen?"

Reacties

J. Frits, 01-03-2014 18:34 #2
Ik heb zelf tot ver in mijn middelbare leeftijd vreselijk gestotterd, soms geen woord eruit kunnen krijgen.Volgens deskundigen zou ik er nooit vanaf komen.
Maar door zelf te onderzoeken en te experimenteren ben ik er en geslaagd om er goed vanaf tekomen, en kan nu uitstekend praten.

De methode is simpel.
Doe de zwemademhalingsoefening!, zuig je longen vol lucht, maak een tuitmond, dan langzaam tot diep uitademen.
Doe dit elke dag, s'morgens meteen beginnen regelmatig herhalen.
Resultaat! na verloop van tijd is verbluffend.

J.F

K. Bilgic, 02-12-2012 23:17 #1
Mijn zoonje stottert sinds 3 jaar. Ik vind het erg vervelend voor hem. Hij is ook naar therapie geweest, maar heeft niet echt geholpen.

Infoteur: Donkertje
Laatste update: 23-11-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 2
Schrijf mee!