Definitie van outsourcing
Lees hier alles over outsourcing. Steeds meer bedrijven outsourcen werk naar gespecialiseerde bedrijven, lees hier waarom.
Definitie van outsourcing
De term outsourcing verwijst naar een bedrijf dat contracten met een ander bedrijf afsluit om diensten (die anders zouden worden uitgevoerd door eigen medewerkers) over te nemen. Veel grote bedrijven besteden werk zoals callcenter diensten, e-maildiensten, en salarisadministratie uit aan andere bedrijven. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door verschillende bedrijven die gespecialiseerd zijn in deze dienst. Bijvoorbeeld een salarisadministratiekantoor.
Reden voor outsourcing
Er zijn vele redenen voor bedrijven te noemen om werk uit te besteden aan andere bedrijven, maar het belangrijkste voordeel is het feit dat het vaak geld bespaart. Veel van de bedrijven die werkzaamheden uitbesteden zijn in staat om het werk voor aanzienlijk minder geld gedaan te krijgen, omdat zij zelf geen mensen hoeven te werven en geen afdeling in stand hoeven te houden. Ook zijn ze op deze manier flexibel, een callcenter kan eenvoudig worden afgestoten of juist groeien.
Outsourcing maakt het ook mogelijk voor bedrijven om zich te concentreren op andere zakelijke kwesties terwijl het oplossen en invullen van de details verzorgd door externe deskundigen. Dit betekent dat een grote hoeveelheid problemen, kan vallen op de schouders van professionele managers. Zij hoeven de problemen dan niet tot in detail op te lossen. En dus kunnen zij zich dan bezig houden met meer belangrijke en bredere kwesties binnen het bedrijf.
Voordelen van outsourcing
Het bedrijf dat het uibestede werk uitvoert is vaak een gespecialiseerd bedrijf dat veel ervaring heeft met deze werkzaamheden. Zo hebben zij vaak toegang tot nieuwe technologie die de onderneming die het werk uitbesteedde zich niet kon veroorloven omdat het project te klein is. Ook beschikken zij over een team deskundige medewerkers binnen het betreffende vakgebied. Een ander voordeel van outsourcing onstaat als een bedrijf wil gaan uitbreiden. Outsourcing is een kosteneffectieve manier om ook vanuit andere landen te kunnen werken. Het is immers makkelijker om een lokale onderneming te gebruiken om een callcenter in het buitenland te openen. Zij hebben vaak meer kennis van de lokale markt en kunnen zodoende de introductie vlekkeloos laten verlopen.
Nadelen van outsourcing
Er kleven ook enkele nadelen aan outsourcing. Een van deze is dat outsourcing vaak directe communicatie tussen een onderneming en haar klanten voorkomt. Dit bemoeilijkt het opbouwen van vaste relaties met klanten, en leidt vaak leidt tot ontevredenheid bij klanten. Een ander nadeel is dat je als bedrijf afhankelijk wordt van de bedrijven aan wie je het werk hebt uitbesteed. Als zij plots besluiten om te stoppen met het verlenen van de dienst kan het bedrijf in de problemen komen. Als laatste nadeel komt het feit dat de medewerkers die namens het bedrijf klantcontact hebben, het bedrijf waar zij voor bellen niet goed kennen. Vaak kennen zij alleen het bedrijf van een training die zij gehad hebben voordat zij in het callcenter kwamen te werken.
Wel of niet aan outsourcing doen
Hoewel outsourcing een zeer gunstig effect heeft voor heel veel bedrijven, kan het dus ook verkeerd uit pakken. Het is belangrijk dat elke afzonderlijke onderneming nauwkeurig zijn behoeften beoordeelt om te bepalen of outsourcing is een haalbare optie is.