InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Stratenmaker kan wel tot zeer hoge leeftijd doorwerken
mijn kijk op

Stratenmaker kan wel tot zeer hoge leeftijd doorwerken

Stratenmaker kan wel tot zeer hoge leeftijd doorwerken De Paus werkt doorgaans tot hij niet meer kan. De naoorlogse Duitse bondskanselier Adenauer leidde West-Duitsland tot z'n 87e jaar. De Amerikaanse president Ronald Reagan was tot op z'n 78e in het Witte huis. Donald Trump lijkt ook tot 78 jaar president te kunnen blijven. Doorwerken tot een AOW-leeftijd van 67 jaar is dus geen probleem zolang je nog geestelijk en fysiek geschikt bent voor het werk dat je moet doen.

Er is geen geld voor AOW

Een tijd geleden heeft de politiek besloten dat werknemers tot hun 67e jaar moeten blijven werken. Omdat er straks niet voldoende arbeidsactieve jongeren zijn om al die niet meer werkende ouderen al vanaf hun 65e van een AOW-uitkering te kunnen voorzien. Maar vooral ook omdat we gemiddeld veel ouder worden dan vroeger. De pensioenleeftijd van 65 jaar is namelijk ooit bepaald, omdat slechts weinig arbeiders, na een zwaar arbeidzaam leven, destijds veel ouder werden dan 65 jaar. Logisch natuurlijk, als je reeds op je 12e bent begonnen met zwaar ongezond werk in een fabriek, minstens 48 uur per week. ARBO regels bestonden toentertijd niet.

Wat is een zwaar beroep

De emoties over langer doorwerken lopen hoog op, want hoe kun je als stratenmaker tot op hogere leeftijd blijven doorwerken is de vaak gehoorde stelling. Maar hoewel het beroep van stratenmaker zeker niet licht is, zijn er in de loop der jaren veel technische hulpmiddelen bijgekomen die het vak aanmerkelijk hebben verlicht. En als je als stratenmaker minder zwaar tilwerk doet omdat je met een voertuig of machine werkt, of omdat je opzichter bent, heb je het dan nog steeds relatief zwaar? Je kunt dus een totale beroepsgroep niet over een kam scheren. Het hangt dus af van de functie die je hebt binnen die groep.

Wanneer heb je een zwaar beroep

Is ook een kwestie van geschiktheid van de individuele werknemer, in hoeverre die gebouwd is voor dat beroep. Als je een gespierde kerel bent zul je het beroep van stratenmaker beter en langer aankunnen dan dat je een tenger mannetje bent. Dat zelfde geldt (bijv.) voor het beroep van onderwijzer. Of dat beroep zwaar is zal afhangen van de mate van overwicht waarmee de onderwijzer de leerlingen (en hun ouders) de baas is.

Het gaat er dus niet om of een beroep zwaar is, maar in hoeverre de individuele werknemer tegen de belasting van het werk is opgewassen. En dat wordt niet alleen bepaald door de omstandigheden van het werk, maar tevens bijvoorbeeld door de thuissituatie en de gezondheidssituatie van de werknemer. Als je in grote geldzorgen verkeert, zal je moeite hebben om je tijdens je werk goed te concentreren en je zult je taak als zwaar gaan ervaren.

Past het werk goed bij je, daar gaat het om

Sommigen vinden het heerlijk onder tijdsdruk 100 e-mails en dito telefoons te verwerken en anderen voelen zich pas prettig bij eenvoudig lopende-bandwerk. De juiste man/vrouw op de juiste plaats, daar gaat het dus om.

Conclusie

Op dit moment bestaan er ook reeds (te) zware beroepen bij mensen die tot hun 65e werken, en binnenkort tot de AOW-gerechtigde leeftijd van 67 jaar. Maar daar is in principe ook weinig voor geregeld. Waarom dan plotseling nu wel allerlei algemene maatregelen per beroepsgroep bedenken, (die toch deels de plank mis zullen slaan), uitsluitend omdat er weer 2 jaar bijkomen.

Langer doorwerken kan, indien goed geregeld

De oplossing zal per werknemer en per bedrijf moeten komen. Maatwerk per individueel geval dus. Als je de werkdruk niet meer aankunt zul je ander werk moeten krijgen, of misschien minder dagen gaan werken. Als je nog maar 20 uur per week werkt, kun je wellicht tot je 70e doorwerken. Dus als overgangsperiode bijvoorbeeld van je 65e tot je 70e jaar 20 uur per week werken. En zo zijn er nog veel meer maatwerkoplossingen te bedenken. Zoals erkenning, waardering en benutting van de specifieke kwaliteiten die ouderen wel en jongeren nog niet hebben.
Gerelateerde artikelen
Vanaf wanneer krijg ik AOW?Vanaf wanneer krijg ik AOW?Vanaf 2013 gaat voor het eerst in meer dan 55 jaar de pensioenleeftijd omhoog. Per 1 oktober 2012 is besloten om de pens…
AOW vanaf verjaardag in plaats van begin van de maandAOW vanaf verjaardag in plaats van begin van de maandVanaf 1 april 2012 is er een verandering doorgevoerd in de AOW. De eerste uitkeringsdag is niet meer de eerste van de ma…
Pensioenleeftijd omhoog, pensioenpremie omlaagDe pensioenleeftijd is verhoogd van 65 naar 67 jaar. Dit betekent dat de kosten om het pensioen op te bouwen ook lager z…
Extra pensioen opbouwen als aanvullingExtra pensioen opbouwen als aanvullingStoppen met werken, dan is het opbouwen van een extra pensioen nodig. Hoe gaat u dit opbouwen in 2018 en 2019 en wanneer…
AOW leeftijd omhoog: wat gebeurt er met aanvullend pensioen?AOW leeftijd omhoog: wat gebeurt er met aanvullend pensioen?Nu de AOW leeftijd verhoogd is naar 67 jaar en zelfs naar bijna 68 jaar (in fasen dat wel) betekent dit ook dat de aanvu…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Stratenmaker kan wel tot zeer hoge leeftijd doorwerken"

Reactie

John van den Berg, 05-11-2009 14:52 #1
Er zijn wel degelijk zware beroepen, denk aan duikers of Rednecks op booreilanden of metaalbewerkers in de olie industrie of scheepvaart. Wij zijn gelukkig met de vut gegaan anders hadden we in een rolstoel in het bestegeval van ons pensioen kunnen genieten, wij hebben onze arbeidsplaats afgestaan om het jongere personeel de kans te geven om op een eerlijke manier aan de slag tekomen. Trouwens waren wij op ons 10e jaar al aan het werk door op de spoorbaan kolen te zeven en bomen om te hakken om de kachel te laten branden, en met een pannetje en een lepel bij de gaarkeukens de gamellen uit schrappen om wat eten te bemachtigen. De lagere school hebben we met de hakken over de sloot af gemaakt. Daarna naar de Ambachtschool toen gaan werken overdag en s avonds weer naar school om je in je beroep te bekwamen. Tot overmaat van ramp mocht je toen je militaire dienstplicht van 21 maanden vervullen. Mijn vader moest ook in dienst en moest eigenlijk dienstplichtig naar Indie, hij werd gelukkig afgekeurd om dat hij te gammel was voor de tropen.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 29-11-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 1
Mijn kijk op…
Schrijf mee!