InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Carriere: Vrouwen aan de top

Carriere: Vrouwen aan de top

Niet zeuren, de competitie aangaan, de spelregels kennen en je zelfbeeld veranderen. Als vrouw carriere willen maken is keuzes maken. Maar hoe werkt dit in de praktijk? Aardig zijn op de werkvloer, lief gevonden willen worden, collegialiteit, het iedereen naar de zin willen maken etc. Dit gedrag op de werkvloer is uit den boze. Wie carriere wil maken laat dit achter zich, het helpt je niet hogerop. Sterker nog, het doet je imago weinig goeds. Deze vrouwen worden als minder capabel beoordeeld. Koffie halen voor een collega, een praatje maken op de werkvloer. Het wordt prettig gevonden dat deze aardige werknemers er zijn, ze zijn onmisbaar voor de afdeling. Maar hoe hard je ook werkt, door zulk gedrag worden deze vrouwen toch als minder capabel beoordeeld. Het zijn vaak de vrouwen die aardig gedrag vertonen, helaas helpt het je niet hogerop. Stop er dus mee! Het doet je imago geen goed.

Snelle meid

Verschillende boeken zijn al op de markt gekomen. "Lieve meisjes komen in de hemel, brutale meisjes overal", " Snelle meiden komen ver". Het probleem zit hem vandaag de dag in het feit dat vrouwen aardig gevonden willen worden. Deze onbewuste drijfveer weerhoudt hen ervan te doen wat ze werkelijk willen doen. Dit gaat ten koste van hun persoonlijke ontwikkeling en carriere. Voor een succesvolle carriere is het beter om te veranderen in een 'snelle meid'.

Vrouwen moeten aan het begin van hun carriere ervoor waken om zich op te stellen als 'liefhebbende dochter'. Want dan wordt het moeilijker om je hulpverlenende dienstvaardigheid om te zetten in professionele vakbekwaamheid. Vrouwen moeten zich ervan bewust worden dat ze best gewaardeerd kunnen worden om hun capaciteiten zonder dat mensen je lief en charmant vinden. Het grote verschil tussen mannen en vrouwen bewijst dat mannen dit al langer al onder de knie hebben: Mannen zoeken bewondering voor hun prestaties, vrouwen zoeken bewondering voor hun persoonlijkheid.

Spelregels voor een snelle carriere:

  • Houdt je niet aan de regels, maar maak de regels zelf.
  • Weet wat je wil en blijf bij je standpunt, pas je niet altijd aan.
  • Je kapot werken staat niet garant voor een carriere, doe alleen het noodzakelijke.
  • Maak je niet druk over hoe anderen over je denken, dit kost alleen maar energie.
  • Deel de lakens uit en zeg wat je wilt, ga niet wachten op promotie of salarisverhoging. Vraag erom!
  • Ga problemen niet uit de weg maar ga de confrontatie aan. Door jezelf te laten zien val je op.
  • Ga op je intuitie af en maak je niet druk om de mening van anderen. Competitie is gezond, laat je niet afleiden door de meningen van anderen, volg je eigen gevoel.
  • Blijf niet op safe spelen, dan kom je nergens. Neem weloverwogen risico's.

Binnen de lijntjes kleuren

Vrouwen hebben de neiging zich aan te passen en binnen de lijntjes te kleuren. Vrouwen hebben vaak het idee dat zij zich aan moeten passen aan de regels van de organisatie, zoals de jaarlijkse planning voor salarisverhoging. Vrouwen vergeten dat ook zij de regels kunnen meebepalen. Bang zijn om je niet aan de regels te houden is nergens voor nodig. Vraag om die salarisverhoging en overtuig waarom jij vindt dat je er recht op hebt.

Feedback

Doorgaans hebben vrouwen er meer moeite mee kritiek te ontvangen. Meer dan mannen trekken vrouwen kritiek zich persoonlijk aan, wat ervoor zorgt dat de kritiek niet opbouwend werkt maar afbrekend. Als het feedback is of opbouwende kritiek dan is het slim om er daadwerkelijk iets mee te doen. Defensief worden is onnodig. Neem het advies aan en doe er iets mee.

Gewoon doen

Duizenden boeken zijn er inmiddels verkrijgbaar over hoe je beste en het snelste carriere kunt maken als vrouw zijnde. Hoe pak ik die promotie en hoe kom ik het snelste aan de top. Er bestaat geen advies of tips die je precies daar brengen waar je wilt. Vrouwen kunnen zich te druk maken over hun aanpak waardoor de aandacht niet meer ligt op het werk zelf maar 'doe ik het eigenlijk wel goed', waardoor het gevaar bestaat dat vrouwen hun eigen glazen ingooien. Niet teveel nadenken maar gewoon doen, is het advies.

Tips van topvrouwen

Topvrouwen geven het aan. Vrouwen moet niet zeuren maar werken. Als je alleen bent dan overleef je het beste door je aan te passen aan de heersende cultuur, een strategie die voor topvrouw Neelie Kroes werkt. De top bereiken betekent dat je in je avonden en weekenden niet kunt doen wat je wilt, het werk gaat door en wie de top wilt bereiken moet in staat zijn offers te brengen. Jezelf zijn en blijven en gewoon zeggen dat je goed bent. Vrouwen moeten de spelregels in het bedrijfsleven leren kennen. Beslissingen worden niet tijdens vergaderingen genomen maar tijdens de voor-na en tussengesprekjes. Je ontkomt er niet aan als je mee wilt doen.
© 2008 - 2019 Marieke1982, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Werken? Carrière tips van topvrouwenWerken? Carrière tips van topvrouwenLoopbaan verbeteren? Heb jij ambitie? Wil jij hogerop komen? Openstaande vacature die jij graag wil hebben? Heb jij tips…
Wil de vrouw wel die carrière?Wil de vrouw wel die carrière?Er zijn nog steeds veel vrouwen die spreken over het glazen plafond, en waar dit er mogelijk eerder nog was, is dit in v…
Lof tijdschrift voor werkende moeders met ambitieEen tijdschrift voor werkende moeders met ambitie gemaakt door werkende moeders. Moeders die graag succesvol zijn op zow…
Geschiedenis beroepsarbeid van de vrouw eind 19de eeuwGeschiedenis beroepsarbeid van de vrouw eind 19de eeuwIn de 19de eeuw werden vrouwen niet uitgesloten van arbeid, vaak moesten ze wel werken wegens geldgebrek en armoede, maa…
Het hormonale verschil tussen mannen en vrouwenHet hormonale verschil tussen mannen en vrouwenIn het boek 'Venus is hot, mars is cool' uit 2010 beschrijft John Gray de reden waarom mannen en vrouwen zo verschillend…
Bronnen en referenties
  • Bron: FEM Business, jaargang 7, nummer 5, 31-01-2004

Reageer op het artikel "Carriere: Vrouwen aan de top"

Infoteur: Marieke1982
Laatste update: 23-12-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!