InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Nadelen van uitzendbureaus

Nadelen van uitzendbureaus

Nadelen van uitzendbureaus Wie is er niet eens binnengelopen? Tempo-Team, Randstad, Adecco, Manpower, of een van die vele andere uitzendbureaus die in elke binnenstad te vinden zijn. Uitzendbureaus bemiddelen tussen werknemers en werkgevers en zijn dus erg handig als je (tijdelijk) om werk verlegen zit. Toch heeft het werken via een uitzendbureau ook een aantal nadelen ten opzichte van een baan die je rechtstreeks met een werkgever overeengekomen bent.

Nadelen van uitzendbureaus als bemiddelaar

Ten eerste verdient het uitzendbureau aan de bemiddeling. Op zich geen probleem natuurlijk, ware het niet dat de tarieven die uitzendbureaus voor uitzendkrachten vragen niet te hoog kunnen zijn vanwege de sterke concurrentie in de uitzendbranche. Meestal wordt het tarief daarom gedrukt door te korten op het loon van de uitzendkracht. Tien tegen één dat je in verhouding minder krijgt betaald. Je draagt als het ware een deel van je loon af aan het uitzendbureau. Dit zou je kunnen zien als servicekosten. De concurrentie in de uitzendbranche is zo groot dat veel uitzendbureaus, afhankelijk van de werkgever waarvoor ze bemiddelen, niet méér kunnen garanderen dan het wettelijk minimumloon. Rijk word je er dus zeker niet van.

Uitzendkrachten worden vaak tijdelijk aangesteld, bijvoorbeeld om een periode van topdrukte bij een bedrijf op te vangen. Wanneer de hoeveelheid werk weer afneemt is de uitzendkracht logischerwijs de eerste die weer op straat staat, geheel in lijn met het LIFO-principe (“Last In, First Out”). Het kan dus best zijn dat je net je draai hebt gevonden bij een werkgever, en dan te horen krijgt dat je helaas overbodig bent geworden. Je hebt in de regel (nog) geen contract, zodat je in deze situatie nergens op kunt terugvallen. Je positie is dus bijzonder kwetsbaar, om over de mogelijkheid tot carrière maken binnen het bedrijf maar te zwijgen. Uitzendbureaus kunnen hier in de regel weinig aan doen; zo is de aard van de economie en het bedrijfsleven nu eenmaal.

Tijdelijke aanstelling bij uitzendbureau

Het feit dat uitzendkrachten vaak in periodes van uitzonderlijke drukte bij een bedrijf worden aangesteld brengt met zich mee dat je als uitzendkracht vaak in chaotische situaties terecht komt. Dat is een nadeel: er is nogal wat tijdsdruk en er wordt dan ook vaak onevenredig veel van uitzendkrachten verwacht. In een vreemde werkomgeving is dit natuurlijk niet altijd haalbaar. Bovendien leidt het tot spanningen op de werkvloer, die niet in de laatste plaats tussen uitzendkrachten en het vaste personeel voorkomen.

CAO voor uitzendkrachten

Ten slotte verricht je arbeid volgens de CAO voor uitzendkrachten. Hoewel hier het een en ander goed in is vastgelegd, dekt deze CAO minder dan reguliere arbeidsovereenkomsten. Met andere woorden: je hebt simpelweg minder rechten dan wanneer je rechtstreeks voor je werkgever werkt.

Slotsom: als je vast werk zoekt, is werken via een van de vele uitzendbureaus die Nederland rijk is wellicht een oplossing voor de korte termijn, maar andere vormen van werk zijn uiteindelijk in meerdere opzichten veel voordeliger.
© 2008 - 2019 Salo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen uitzenden en detacherenVerschil tussen uitzenden en detacherenMensen die zich laten inschrijven bij een uitzendbureau en daadwerkelijk worden uitgezonden, krijgen meestal in de eerst…
Rechten uitzendkrachtRechten uitzendkrachtUitzendkrachten bouwen bepaalde rechten op naarmate ze langer werkzaam zijn voor een uitzendbureau. Veel van hen zijn zi…
Fasensysteem ABU/ABU CAOAls je als uitzendkracht komt te werken voor een uitzendbureau dat de ABU CAO hanteert, krijg je te maken met een fasesy…
Soorten van de uitzendovereenkomstAls uitzendkracht krijg je te maken met de verschillende soorten uitzendovereenkomsten. Zo zijn er verschillende soorten…
DetacheringscontractAls je via een uitzendbureau al geruime tijd bij dezelfde opdrachtgever werkt, kun je een detacheringscontract van het u…

Reageer op het artikel "Nadelen van uitzendbureaus"

Reacties

Jochem, 08-08-2015 11:39 #5
Wat een onzin zeg, je verdied bij een uitzendbureaus tot euros minder dan mensen in vaste dienst, je moet er harder voor werken anders nemen ze een ander, terwijl de vaste werknemers een stuk uif=t de neus halen kan jij nauwelijks effe naar de wc… het zijn de reinste criminelen.maar aan de andere kant, als ik baas was deed ik waarschijnlijk het zelfde…

Xander, 19-06-2014 19:10 #4
Even een paar leugens recht trekken: Een ABU uitzendorganisatie mag de eerste 26 weken de ABU CAO hanteren. met de ABU uurloon (€8.48,- per uur). Bij NNBU gelden andere reglementen wat wij niet weten. Bij ons is dat nooit van toepassing 80% van onze uitzendkrachten zijn gekwalificeerde chauffeurs die volgen de TLN verloond krijgen.

Een D5 chauffeur krijgt € 13,17,- per uur ER WORD TEN ALLE TIJDEN GEEN LOON INGEHOUDEN VAN UITZENDKRACHTEN TEN BEVORDERING VAN DE UITZENDORGANISATIE!

Wel worden er sociale lasten, premies, pensioen en loonheffingen ingehouden laat dat duidelijk zijn.

''Het feit dat uitzendkrachten vaak in periodes van uitzonderlijke drukte bij een bedrijf worden aangesteld brengt met zich mee dat je als uitzendkracht vaak in chaotische situaties terecht komt''

EEN TOTALE LEUGEN GEWOON dat komt bijna niet voor.

En het CAO voor uitzendkrachten is lang niet zo slecht als je denk alles zit erin wat een normale bedrijf ook kan garanderen, alleen gaat het om puur tijdelijke overeenkomsten. De meeste uitzendkrachten van ons worden na 1 of 2 contracten al vast aangenomen bij het bedrijf. eerst uitproberen daarna vast in dienst binnen 1 jaar.

En het laatste wij bieden ook W&S (Werving & Selectie) voor vaste banen, dit is bij ons heel erg in trek omdat wij hele goede tarieven hanteren. +- 40 % zijn W&S diensten. Ook voor vaste banen kan je bij een uitzendbureau terecht.

Daryl Meersen, 10-08-2012 16:01 #3
Een erg negatief verhaal…! Begint al met de veel gehoorde kreet… Het Uitzendbureau verdient aan de bemiddeling! Ja, natuurlijk, ze doen er toch werk voor? U werkt toch ook niet voor niks? en dan… 10 tegen een dat je minder betaald krijgt? Ik begrijp niet waar de schrijver van dit artikel dit vandaan haalt! Absoluut niet waar, zal wel eens voorkomen maar is een uitzondering. Je het minder rechten? Dan zou ik eens gaan vergelijken met bedrijven die er helemaal geen CAO op na houden! Je positie is kwetsbaar… natuurlijk. je bent een tijdelijke kracht. Dat betekent dat je eruit gaat als het werk op is. Gelukkig kan ik als ondernemer dan de medewerker weg sturen. Vaste dienst? Mensen een contract moeten geven tot hun 65e, maar wel ontslag kunnen nemen wanneer het de werknemer uitkomt? Als het aan mij lag dan verdwenen alle vaste contracten. Waarom zit ik jaren aan iemand vast terwijl de werknemer niet aan mij vastzit? Wat is dat voor een rare rechtsongelijkheid? Wist U overigens dat 39 % van de uitzendkrachten via hun uitzendbaan in vaste dienst worden genomen? Je komt vaak in chaotische situaties terecht? Dat zal heus wel eens voorkomen maar is eerder uitzondering dan regel.
Je bent als schrijver van bovenstaand artikel van "het glas is half leeg" type. Alleen maar de negatieve dingen zien, niet snappen dat we in een economie nou eenmaal flexibel moeten zijn. Tenzij je politiek links georienteerd bent en niets van commercie hebt begrepen, ieder baas bijvoorbaat niet vertrouwd, waarschijnlijk het liefs een vaste baan bij de overheid hebt en lid bent van het FNV, snap ik dat je zoiets kunt schrijven. Al veertig jaar heeft de branche last van zulke mensen. De PvdA en het FNV hebben jaren de voet voor de branche dwarsgelegd. En nog steeds snappen ze het niet waar we het geld mee verdienen in dit land!

Jan Slim, 10-07-2011 11:49 #2
Mensen die het meegemaakt hebben weten dat dit waar is. Helaas is het zo dat uitzend-organisaties dit vaak meemaken. Bedrijven geven uitzendkrachten al meteen een stempel. En ja er is inderdaad wel concurrentie met de bureau's. Bedrijven proberen zo min mogelijk te betalen. Werknemers willen zo eerlijk mogelijk uitbetaald krijgen.

Maarten Janssen, 22-01-2010 17:01 #1
Sorry ik moet hier even op reageren. Wat een KUL word hier verteld. Ikzelf werk bij een uitzend organisatie die is gespecialiseerd in het uitzenden van chauffeurs. En alle echt ALLE chauffeurs krijgen bij ons betaald naar de transport CAO. Het enige waar ze op inleveren is op vakantie dagen en de eerste 26 wkn hun pensioen. Verder hebben wij ook chauffeurs in vaste dienst. Ok die krijgen gewoon de loonschaal waar ze in thuis horen. Dus een D5 er krijgt D5

Infoteur: Salo
Laatste update: 14-09-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 5
Schrijf mee!