De persoonlijkheidskenmerken van een vrouwelijke miljonair

De persoonlijkheidskenmerken van een vrouwelijke miljonair Heb je jezelf ooit afgevraagd waarom er zo weinig vrouwelijke CEO's zijn? Of waarom er op de lijsten met rijkste mensen veel meer mannen dan vrouwen staan? Dit zijn vragen die psycholoog Jude Miller Burke zichzelf ook stelde. Daarom doet zij al jaren onderzoek naar de redenen hierachter. En ontdekte ze door een van haar onderzoeken dat er een aantal persoonlijkheidskenmerken zijn die vrouwelijke miljonairs gemeenschappelijk lijken te hebben. Psychologe Miller Burke heeft een eigen praktijk waarin ze CEO's van grote bedrijven begeleidt. Tijdens haar dagelijks werk viel het haar al snel op dat ze veel meer mannen dan vrouwen als cliënt had. Ze vroeg zich af waardoor dit kwam en bedacht dat dit zou kunnen liggen aan persoonlijkheidskenmerken. Om dit verder te onderzoeken, bestudeerde ze het gedrag van honderd vrouwelijke miljonairs. Uit dit onderzoek kwam een lijst met vijf karaktertrekken die deze groep vrouwen allemaal bleken te bezitten.

Nauwgezetheid

Een van die vijf belangrijk eigenschappen is nauwgezetheid, ook wel consciëntieus zijn genoemd. Ben je slordig of lever je vaak half werk? Verlies je snel je belangstelling wanneer iets niet meer nieuw is? Dan ben je niet nauwgezet en mis jij een belangrijke eigenschap om miljonair te worden.

Extraversie

Ben jij een extraverte vrouw? Gefeliciteerd! Volgens dr. Burke verhoogt dat de kans dat je ooit veel geld zal verdienen. Volgens haar is hierbij de belangrijkste reden de manier waarop je omgaat met negatieve feedback. Een introvert persoon die negatieve feedback krijgt heeft de neiging om in zijn schulp te kruipen en de volgende keer minder te durven. Terwijl een extravert persoon de feedback echt zal gebruiken, zonder onzeker over zichzelf te worden.

Aansluiting

Ben jij een echt groepsmens? Wees dan blij, want ook dit is een eigenschap die je helpt op de weg naar rijkdom. Vrouwen met veel sociale contacten en een groot netwerk komen verder. Al kan dit ook een nadeel opleveren: doordat je een groepsmens bent, is de kans groter dat jij ook werk voor anderen oppakt om zo de groep verder te helpen. Dit kost extra tijd en inzet.

Openheid

Sta jij open voor nieuwe ideeën, andere gebruiken, onbekende mensen? Dan ben je een open persoon. Een open mind helpt je wanneer je zoekt naar oplossingen voor problemen, doordat je er creatiever van wordt. Hierdoor is voor een open persoon 'nee' niet zomaar 'nee'. Waar een ander opgeeft, gaat deze persoon nog wat langer door. En daar kom je uiteindelijk verder mee!

Neuroticisme

Maak jij je veel zorgen over de toekomst? Lig jij 's nachts wakker vanwege werk of geldproblemen? Dan lijk je helaas geen miljonair-in-de-dop te zijn. Die blijken namelijk niet zo snel wakker te liggen of zich zorgen te maken. Ze nemen het zoals het komt en als er een probleem is zoeken ze naar een oplossing. Deze praktische houding blijkt erg effectief!

Hoe maak je effectief gebruik van je persoonlijkheidskenmerken?

Ben jij een vrouw en bezit je de hierboven genoemde eigenschappen? Dan zou je dus zomaar een succesvolle, goed verdienende vrouw kunnen worden. Maar hoe maak je nu het beste gebruik van die goede eigenschappen? Hierover geeft Miller Burke ook advies, onder andere in haar boek The Millionaire Mystique. Een aantal tips die zij benoemt:
  • Stel een strak plan van aanpak op om naar je doelen toe te werken. Hou je hier consciëntieus aan.
  • Zoek een partner die veel meehelpt in het huishouden en een groot deel van de zorg voor jullie kinderen op zich neemt. Geld verdienen kost tijd en energie. Daarom is het belangrijk dat thuis alles goed verloopt, ook als jij er zelf niet bent.
  • Werk aan je netwerk. Vergeet daarbij je privéleven niet. Een goed privénetwerk is van belang om ook op zakelijk vlak goed te kunnen presteren.
  • Zoek werk waar je gepassioneerd over bent. Hard werken is moeilijk als je iets doet dat je eigenlijk niet leuk vindt. Miljonair worden zal dan extra lastig worden.
© 2015 - 2020 Petra-schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verschillen en gelijkenissen tussen mensenVerschillen en gelijkenissen tussen mensenWanneer we kijken naar de verschillen en gelijkenissen tussen mensen, kunnen we zien dat deze in eerste plaats tot stand…
Test - Persoonlijkheidstype A of B?Test - Persoonlijkheidstype A of B?Persoonlijkheidstype A of B? Test welk persoonlijkheidstype jij bent. Je persoonlijkheid speelt een grote rol in het ont…
Persoonlijkheidstheorieën kort besprokenPersoonlijkheidstheorieën kort besprokenIn de psychologie is het begrip persoonlijkheid altijd erg belangrijk. Vanaf het eind van de 19e eeuw werden hier allerl…
Betekenis van juwelen voor een vrouw - Joodse visieBetekenis van juwelen voor een vrouw - Joodse visieVeel mannen vragen zich af waarom ze dure juwelen voor hun vrouw zouden moeten kopen. In het Jodendom geldt dat mannen d…

Werken als kraamverzorgsterWerken als kraamverzorgsterDe kraamverzorgster speelt een belangrijke rol rond de bevalling. Zij verzorgt moeder en kind en de eventuele partner in…
Gepest worden op het werkGepest worden op het werkPesten lijkt misschien iets voor kinderen, maar pesten op het werk komt ook vaak voor. Uit onderzoeken blijkt dat in EU-…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.womenshealthmag.co.uk/life-skills/money/2111/do-you-have-a-millionaire-personality/
  • http://www.judemillerburke.com/
  • http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2783729/ten-secrets-success-aspiring-female-millionaires-expert-reveals-tips-working-women-want-wealthy.html

Reageer op het artikel "De persoonlijkheidskenmerken van een vrouwelijke miljonair"

Infoteur: Petra-schrijft
Gepubliceerd: Augustus 2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!