InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werken als rij-instructeur

Werken als rij-instructeur

Werken als rij-instructeur Er zijn veel mensen die rij-instructeur willen worden, zowel voor de auto, maar ook voor de motor. Dat komt omdat de instapdrempel laag is. Iemand kan in dienst van een rijschool gaan of besluiten zelfstandig te gaan werken. De opleiding tot rij-instructeur duurt ongeveer een half jaar. Daarbij moeten verschillende examens en een stage worden afgelegd. Iemand die is toegelaten moet nog steeds bijscholing blijven volgen. Het salaris van een rij-instructeur is overigens niet heel hoog. Er zijn veel mensen die interesse hebben om te gaan werken als rij-instructeur. Er zijn in Nederland ongeveer veertigduizend mensen die werkzaam zijn als rij-instructeur. Sommige van hen zijn parttime werkzaam. Anderen doen het fulltime. Het beroep van auto-instructeur is met name zo aantrekkelijk omdat de drempel laag is. Mensen hebben alleen een diploma nodig en een auto. Zeker in tijden dat de werkloosheid op loopt is het voor veel mensen een aardig alternatief wanneer zij geen ander werk kunnen vinden. Iets wat veel mensen ook aanspreekt in het beroep is het contact met mensen en de mogelijkheid om zelfstandig de uren in te delen.

Examens voor rij-instructeurs

Als rij-instructeur bent u verplicht om een WRM-examen af te leggen. Dit moet gebeuren bij Innovam Branchekwalificatie-instituut (IKBI). Wie slaagt voor het examen krijgt het certificaat rijondericht op grond van de Wet rijonderricht motorvoertuigen 1993 (WRM 1993). Het IKBI ziet er samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu op toe dat er voldoende eisen worden gesteld aan de rij-instructeurs. De overheid doet erg zich best om het aantal verkeersdoden in Nederland te verkleinen en slaagt daar goed in. Een manier daartoe is door de rij-instructeurs ook goed voor te lichten. De eisen voor rij-instructeurs werden daarom in 2009 verder opgeschroefd. Voorheen moesten instructeurs een verplichte applicatietoets doen om na te gaan of zij nog steeds aan de eisen voldeden. Zij moesten elke 5 jaar die toets afleggen. Sinds 2006 is die eis vervallen en moet elke instructeur over een periode van vijf jaar ongeveer twintig uur aan bijscholing volgen.

Welke opleiding moet een rij-instructeur hebben gevolgd?

Iemand die een opleiding tot rij-instructeur wil gaan volgen moet minimaal een vmbo-opleiding afgerond hebben. De eisen die aan een rij-instructeur worden opgelegd zijn nog een stuk strenger dan die gesteld wordt aan mensen die hun rijbewijs willen halen. Een opleiding duurt ongeveer zes tot acht maanden. De kosten voor die opleidingen kunnen oplopen aan ongeveer achtduizend euro. De opleiding moet wel gevolgd worden aan een erkend opleidingsinstituut, dus informeer daar voldoende naar wanneer u een opleiding gaat volgen.

Opleiding tot rij-instructeur

In de eerste fase van de opleiding wordt de theoretische kennis van iemand getest. Dit is een examen dat bestaat uit ongeveer zestig vragen en daarvoor heeft de rij-instructeur anderhalf uur de tijd. Vervolgens moet de cursist onder leiding van een instructeur een praktijkrit gaan maken. De instructeur beoordeelt vervolgens of de cursist voldoende geschikt is. Dit oordeel vormt samen met de uitslag van de toets de beoordeling of iemand door mag gaan met de opleiding. De tweede fase van de opleiding wordt vervolgens weer afgerond met een theoretische toets. Het gaat dan met name om de lesvoorbereiding. Tijdens de derde fase van de opleiding loopt iemand korte tijd stage bij een rijinstructeur. Een examinator beoordeelt hoe iemand het doet. Er wordt onder andere gekeken naar de instructies die iemand geeft, de wijze van coaching en tijdsindeling. Vervolgens kan iemand bij goedkeuring aan de slag. Dat betekent vervolgens niet dat het werk voor het oprapen ligt. Door de economische crisis zijn er veel mensen die als rij-instructeur aan de slag gaan. Tegelijkertijd neemt het aanbod af. Het nemen van rijlessen is duur en daarom volgen minder mensen lessen. Ook is het salaris van een rijinstructeur relatief laag.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-rijinstructeur-worden.html

Reageer op het artikel "Werken als rij-instructeur"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 28-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!