Werken als conducteur
Het beroep van conducteur is om verschillende redenen aantrekkelijk. Zo is het salaris goed en zijn de aanvullende voorwaarden ook erg aantrekkelijke. De meeste conducteurs zijn in Nederland werkzaam bij de Nationale Spoorwegen. Andere conducteurs zijn werkzaam bij onder andere Connexion en de verschillende gemeentelijke vervoerders, zoals het GVB en de RET. Meestal wordt er gevraagd dat mensen minimaal een diploma hebben op MAVO-niveau. De verschillende vervoersbedrijven hebben vervolgens hun eigen opleidingen voor wie solliciteert.
Het is de droom van mening kleine jongen: werken als conducteur. Het beroep leek lange tijd op z'n retour, maar is inmiddels wel weer in ere hersteld. Het woord conducteur is oorspronkelijk een Frans woord en het betekende. In Nederland deed het woord rond 1570 jaar intrede en het kreeg hier de betekenis van gids. Halverwege de 19e eeuw werden de eerste spoorlijnen aangelegd. Het woord conducteur werd toen gebruikt om alle begeleidende beambten aan te duiden. Later werd het woord vooral toegepast op de persoon die de kaartjes controleert. Sinds die tijd is het woord eigenlijk niet veranderd van betekenis.
Werken als conducteur
De grootste werkgever van conducteurs zijn de Nationale Spoorwegen. Begin 2013 waren er daar bijna 2800 hoofdconducteurs in dienst. De afkorting daarvoor is hc, uitgesproken als hacee. Niet op elke trein rijdt een conducteur mee. Wel worden de conducteurs zo ingedeeld dat er op elke lijn regelmatig gecontroleerd wordt, zodat het voor passagiers niet aantrekkelijk om te proberen zwart te rijden. In dat geval krijgen zij namelijk een boete van 40 euro. Als er meerdere conducteurs op een trein zitten, dan heeft in principe de conducteur met de laatste staat van dienst de leiding. De conducteur heeft meerdere verantwoordelijkheden, zoals de controle, informatievoorziening naar reizigers en het aankondigen van vertrek. Naast de conducteur zijn er vaak ook medewerkers van de NS op de sporen die informatie geven aan reizigers. Deze mensen werden in het verleden aangeduid als vertrekassistent, maar sinds een paar jaar heeft de spoororganisatie weer besloten om deze mensen aan te duiden als conducteur.
Voordelen en nadelen van het beroep van conducteur
Het beroep van conducteur is om verschillende redenen aantrekkelijk. Zo zijn de arbeidsvoorwaarden bij de Nationale Spoorwegen goed. Het salaris van een hoofdconducteur kan oplopen tot 2600 euro. Dat is veel geld voor een functie op MBO-niveau. Verder zijn er toeslagen voor wie in de avond of nacht moet werken. Verder zijn de overige arbeidsvoorwaarden, zoals vrije dagen, gratis reizen en ontslagbescherming, goed geregeld. Er zijn echter ook nadelen aan het beroep. Sommige hebben de laatste jaren in de media veel aandacht gekregen. Zo moet een conducteur als eerste gaan kijken wanneer de trein in botsing is gekomen. Vaak gaat het dan om een persoon die voor de trein is gesprongen. De meeste conducteurs maken dat mee als ze langere tijd bij de NS werken. Verder zijn er soms ook bedreigingen tegen de conducteur. De NS probeert daar hard tegen op te treden, maar is daar ook niet altijd toe in staat.
Wat voor diploma moet een conducteur hebben?
Iemand moet wel een diploma hebben wanneer hij of zij als conducteur gaat werken. De lat ligt niet heel hoog. Zo moet iemand een (V)MBO niveau 3 of LBO-C/ Mavo hebben behaald. De NS geeft de voorkeur aan mensen die een diploma hebben in de dienstverlening. Naast de NS zijn er ook bij verschillende andere reizigersorganisaties conducteurs werkzaam. Goede voorbeelden daarvan zijn Connexion of Securitas. Ook op de trams op de verschillende steden werken conducteurs. Voorbeelden daarvan zijn het GVB in Amsterdam of de RET in Rotterdam. Soms worden die anders aangeduid. Meestal is er een inwerkperiode van een paar weken nodig voordat iemand als conducteur aan de slag mag gaan.