InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werken als recherchekundige

Werken als recherchekundige

Werken als recherchekundige De politie wil het voor mensen met een hbo- of wo-diploma aantrekkelijker maken om bij de politie te komen werken. Daarom heeft zij de functie van recherchekundige in het leven geroepen. Een recherchekundige staat de recherche bij in het werk. Om recherchekundige te worden moet iemand eerst een masteropleiding van drie jaar volgen. De toelatingseisen daarvoor zijn pittig. Tijdens de master doet iemand ook ervaring op in het politiewerk. De politie wil meer hoogopgeleide mensen betrekken bij haar werk. Daar zijn verschillende redenen voor. Het oorspronkelijke kader van de politie staat voor een groot deel uit laagopgeleide mensen die binnen de politie vervolgens zelf carrière hebben gemaakt. Soms kan dit tot problemen leiden, bijvoorbeeld tunnelvisie. Dat zou mogelijk voorkomen kunnen worden als er iemand aanwezig is met meer analytische vaardigheden. Ook zijn steeds meer misdrijven steeds ingewikkelder geworden. De politie krijgt de laatste jaren te maken met steeds ingewikkeldere zaken, zoals vermogensdelicten en grensoverschrijdend verkeerd. Er wordt dus ook een steeds groter beroep gedaan op de intellectuele capaciteiten van de politie. Om meer hoogopgeleide te binden aan de politie zoekt zij actief naar zij-instromers die opgeleid willen worden tot recherchekundige.

Taken en verantwoordelijkheden van een recherchekundige

Een recherchekundige is een rechercheur die aanvullende rollen werkzaamheden op zich neemt. Het kan iemand zijn die werkt als projectvoorbereider of als verhoorcoördinator. Een recherchekundige maakt meestal onderdeel uit van een onderzoeksteam. Daarbinnen verricht hij of zij een specifieke inhoudelijke taak. Een recherchekundige zal zich vooral richten op de inhoud en dus bijvoorbeeld geen managementtaken krijgen toegeschoven. Het kan ook voorkomen dat een recherchekundige zelfstandig werkt aan een deelonderzoek. Een recherchekundige zal wel eens aanwezig zijn bij aanhoudingen, maar een groot deel van het werk zal zich afspelen achter het bureau. Het is belangrijk om u daar niet om te verkijken, omdat veel mensen anders een te rooskleurig beeld krijgen van het werken bij de politie.

De opleiding van een recherchekundige

Er wordt aan de Politieacademie in Apeldoorn een speciale HBO-master aangeboden, namelijk de Master of Criminal Investigation. Deze is toegankelijk voor personen die in het bezit zijn van een hbo-bachelor. Soms is een algemene bachelor voldoende, in andere gevallen zoekt de politie mensen met speciale capaciteiten, bijvoorbeeld een bachelor in de digitale of financiële richting. Het eerste jaar van de opleiding is een een pre-Master en in dat jaar krijgen mensen vooral kennis met het algemene politiewerk. Een groot deel van de stage speelt zich af in de praktijk. Zij zullen bijvoorbeeld bij een politiekorps stage gaan lopen. De master zelf duurt twee tot drie jaar en bestaat gedeeltelijk ook weer uit stages. De opleidingseisen zijn echter wel streng. Zo moet iemand in het bezit zijn van een goede conditie en verschillende psychologische testen ondergaan. Uiteindelijk valt toch nog een behoorlijk percentage van de mensen die zich aanmeldt af voor de opleiding begint.

Het salaris van een recherchekundige

Vanaf het moment dat iemand begint aan de opleiding krijgt hij of zij betaalt. De salarisschaal bestaat bij de politie uit 14 periodieken. Een hbo'er start aan het begin van zijn opleiding in schaal 6. Dat is een bedrag van 1.911 euro per maand. Bij normaal functioneren stijgt iemand elk jaar een periodiek. Na twee jaar wordt de aspirant bevorderd naar schaal 8. Wel moet er aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. De pre-masterfase moet met succes zijn afgerond en iemand moet minimaal 6 maanden ervaring hebben bij een politiekorps. Wanneer iemand met succes de opleiding heeft afgerond wordt hij of zij bevorderd naar schaal 9. Het maximale salaris dat een hbo-er dan kan verdienen is 3.569 euro. Ook zijn er aantrekkelijke overige arbeidsvoorwaarden, zoals een dertiende maand, vakantietoeslag, een goede pensioenregeling, reiskostenvergoeding en betaald ouderschapsverlof.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HebiFot, Pixabay
  • http://www.kombijdepolitie.nl/SoortenWerk/Pages/recherchekundige.aspx

Reageer op het artikel "Werken als recherchekundige"

Reactie

Berna, 11-01-2017 14:00 #1
Aan welke bachelor opleidingen moet je zowel denken als je recherchekundige wilt worden?
ik wil namelijk de WO bachelor criminologie volgen en daarna instromen in de opleiding tot recherchekundige, kan dat wel met een WO opleiding en met criminologie?

heb je ook meer kans om toegelaten te worden als je een WO bachelor hebt?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 1
Schrijf mee!