InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Koosnamen - Schatje, Poekie en Tijgertje

Koosnamen - Schatje, Poekie en Tijgertje

Een koosnaam, ook wel troetelnaam genoemd is een liefkozende benaming die je geeft aan mensen die je lief hebt. Het staat voor liefde, intimiteit en acceptatie. Vaak is een koosnaampje een onderonsje en de meeste mensen vinden het ook niet fijn om in het openbaar bij hun koosnaam genoemd te worden. In dit artikel kom je meer te weten over koosnamen in het algemeen en vindt je een overzicht van leuke koosnaampjes.

Waarom gebruiken we koosnaampjes?

Koosnamen zijn meestal afgeleid van uiterlijke kenmerken van de persoon. Maar vaak worden juist de innerlijke positieve kenmerken ermee aan geprezen. Als een vrouw haar man "Beer" noemt, wilt ze daarmee zeggen dat hij haar bescherming geeft, krachtig maar ook aaibaar is. Ze wilt juist niet de nadruk leggen op zijn dikke buik en zijn behaardheid.

Een voorbeeld andersom is een man die zijn vrouw Ukkie noem. Meeste mannen die dit koosnaampje gebruiken zijn langer en succesvoller. Wat de man hiermee wilt zeggen is dat hij eigenlijk heel verlegen is, en ook een kwetsbare kant heeft.

Daarnaast werkt een koosnaam altijd twee kanten op. Noemt een vrouw haar man lekker ding, dan voelt ze zich seksueel op haar top. Een koosnaam is dus niet alleen een ode aan degende die je lief hebt maar het onthult ook je eigen verlangens.

Een uniek onderonsje

Als een koosnaam je niet bevalt, is het belangrijk dat je dit zo snel mogelijk duidelijk maakt. Trek een fronsend gezicht en zeg: "Weet je niets beters te verzinnen?" Koosnamen zijn enkel leuk als beide partners er tevreden mee zijn. Vaak gaan de koosnamen die spontaan in je op komen het langst mee. Juist als je ervoor gaat zitten om een goede koosnaam te verzinnen, klinkt het meestal niet helemaal goed. Koosnamen horen eigenlijk prive te blijven. Je omgeving kunnen zich ook ongemakkelijk gaan voelen, als een koppel in het openbaar elkaar met hun koosnaam aanspreekt. Een koosnaam is intiem en persoonlijk en speciaal voor je partner.

Plaagnaam

Dikke, Bolle Lekkerbekje, Floddertje en Trollie. Het klink allemaal niet vleiend en zelfs een beetje hard. Maar toch worden ook deze namen gebruikt als koosnamen. Hierbij is het belangrijk dat je ze op de juiste toon uitspreekt. Vaak wordt er bedoelt dat een "minderheid" of "onvolmaaktheid" van de partner wordt geaccepteerd. Grappige koosnamen willen zeggen dat er een goede sfeer is in de relatie. Beide partners voelen zich veilig bij elkaar en hebben een goed relativeringsvermogen. Je plaagt hiermee je partner, maar het is nooit gemeen bedoeld. Enkel als er een dieptepunt in een relatie is waarin het even niet zo goed gaat, kunnen zulke koosnamen harder aankomen als bedoeld.

Top 20 populairste koosnamen

Hieronder een overzicht van de top 20 meest gebruikte koosnamen in Nederland.
  1. Lieverd
  2. Schat(je)
  3. Mop(pie)
  4. Liefje
  5. Sweetie
  6. Honey
  7. Baby
  8. Darling
  9. Tijgertje
  10. Honey Bunny
  11. Pumpkin
  12. Butterfly
  13. Prinses
  14. Knuffeltje
  15. Kanjer
  16. Stoeipoes
  17. Angel
  18. Honnyponny
  19. Scheet(je)
  20. Poekie

Andere leuke koosnamen

Hieronder een overzicht van andere leuke koosnamen.
Heb jij een leuke koosnaam voor je partner? Staat die nog niet in het overzicht?
Laat het mij dan weten door middel van een reactie onder dit artikel en dan plaats ik hem erbij.

AL
All MineLove
AngelLoveable
Angel BunnyLove Angel
Angel EyesLove Bear
Angel GirlLove Heart
BLover
BabeLover Boy
BabyLover Bunny
Baby Angel M
Baby CakesMami
Baby DollMi Amor
Baby Girl My Angel
Babylicious My Heart
Baby LoveMy Love
BeautifulMijn allessie
BloemMijn zonnetje
Big Daddy P
Big Kitty Papi
Boo Bear Passion Fruit
Boo-BooPoohbear
Boy Toy Pookie
Braveheart Poepie
BunnyPrecious
ButterflyPrecious Angel
CPrecious Princess
ChocolatePretty Lady
Chocolate BunnyPrince
CookiePrince Charming
CowboyPrincess
DPunkin'
DarlingPussycat
DearR
DearheartRed Rose
DevilS
DuiveltjeSchatje
DreamloverSex poesje
HStoei poesje
HandsomeStoei poes
HoneySexy Lady
Honey BearSexy Sweet Thang
Honey BeeSunshine
Honey BunchSugar Babe
Honey BunnySugar Bear
Honey LoveSugar Lips
T
Teddy
Teddy Bear
Twinkie
Twinkle Toes
Z
Zonnetje

© 2008 - 2014 Kimmy-tje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vormen van intimiteit in een relatieWat is intimiteit? Intimiteit is een gevoel van samenhorigheid en verbintenis tussen twee of meer personen. Intimiteit i…
Kenmerken van een sterke en goede relatieKenmerken van een sterke en goede relatieWat zijn de kenmerken van een goede relatie? Hoe herken je een goede relatie? Wanneer is een relatie sterk en niet kapot…
Ziel: huwelijk en ware intimiteit (liefde)Intimiteit is altijd aanwezig en komt naar boven als het ego verdwijnt. Er bestaat een grote misvatting over intimiteit.…
Ziel: de diepere betekenis van fysieke intimiteit (sex)Ziel: de diepere betekenis van fysieke intimiteit (sex)Fysieke intimiteit (sex) heeft het potentieel van intense heiligheid en intense corruptie, afhankelijk wie de boventoon…
Je relatie leuk houdenJe relatie leuk houdenVoor degenen die een vaste relatie hebben is soms de hamvraag: hoe houd ik mijn relatie leuk? Sommige stellen raken niet…

Reageer op het artikel "Koosnamen - Schatje, Poekie en Tijgertje"

Reacties

Patricia, 27-01-2014 23:37 #7
Mijn ex noemde mij poppedoppie die wilde ik nog ff noemen omdat ik die er niet tussen zie. Mijn vriend noemt me moppie en dat vind ik natuurlijk helemaal passen bij mij :) <3 André xxx

Christy, 01-01-2014 23:17 #6
Hoi, ik noem m'n crush: cutie/cuty, lekkertje en hottie :)

Marielle, 06-11-2013 14:32 #5
Mijn vriend en ik noemen elkaar vaak koedie, het staat een beetje voor 'je bent schattig/lief' :)

Ben, 09-09-2013 10:41 #4
Mijn vriendin noemt me bol of bolleke dit omdat ik kale bolle kop heb met weinig inhoud. mooiste is als ze zegt oooohhh bol.

Sebastiaan, 09-05-2013 10:01 #3
Svetlana is de bijnaam voor mijn vrouwtje, het betekent bloem in het russisch en is bovendien ook nog een beetje humoristisch.

Rienk, 13-08-2012 00:21 #2
Ik noem mijn vriendin af en toe 'draak' of 'Draakje'. Misschien een suggestie. ;)

Irene, 14-04-2010 07:18 #1
Mijn koosnaampje voor mijn vriend is beertje

Infoteur: Kimmy-tje
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 7
Schrijf mee!