InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Leesbingo; je kind stimuleren om te lezen

Leesbingo; je kind stimuleren om te lezen

Leesbingo; je kind stimuleren om te lezen Kinderen lezen tegenwoordig steeds minder. Boeken maken plaats voor computer, tv, tablet en mobiele telefoon. Toch is het belangrijk kinderen te stimuleren om te lezen. Het vergroot hun woordenschat, hun kennis van de wereld en ze hebben meer kennis van taal, grammatica en spelling. Leesbingo is een eenvoudige manier om het lezen bij kinderen te stimuleren.

Tips om lezen te stimuleren

Veel ouders vinden het belangrijk dat hun kind regelmatig leest. Maar kinderen denken daar vaak anders over. Ze vinden het leuker achter de tv of om te gamen op de tablet en mobiele telefoon. Ook leerkrachten onderschrijven het probleem dat kinderen tegenwoordig steeds minder gaan lezen. Er zijn al vele tips in omloop om het lezen bij kinderen te stimuleren. Zo helpt het om al vroeg te beginnen met lezen en voorlezen. Over een boekje praten, een boek kiezen dat aansluit bij de interesses van het kind en meegaan naar de bibliotheek zijn een aantal tips die veel genoemd worden. Ook wordt benoemd dat een kind belonen een extra stimulans kan zijn om tot lezen aan te zetten. Een mooie aanvulling op deze tips is Leesbingo die het plezier, stimuleren en belonen samen brengt.

Leessituaties

Leesbingo is een grappige, eenvoudige manier om kinderen in de basisschool leeftijd aan het lezen te krijgen. Het leuke is dat je het zelf kan maken, eventueel met je kind samen. De bedoeling is dat je als ouder allerlei situaties bedenkt waarin je kind kan lezen.Voorbeelden hiervan zijn:
  • Op je kop lezen
  • Onder een boom lezen
  • In het donker met een zaklamp lezen
  • Onder de tafel lezen
  • Lezen op de wc
  • Als je eigenlijk naar bed moet lezen
  • Lezen als papa of mama aan het koken zijn

Zo kan je zelf allerlei situaties bedenken. Natuurlijk kan je specifiek voor je kind voorbeelden nemen. Heeft je kind een hut gemaakt op zijn kamer? Houdt hij van verstoppen op zolder? Heeft hij wel eens zijn konijn op schoot? Die situaties kan je er dan bij doen. En misschien weet je kind zelf ook nog voorbeelden te bedenken. Zo kan je samen een heleboel voorbeelden verzinnen. Samen met je kind kan je afspreken hoeveel situaties jullie bedenken. Daarna kan je de situaties tekenen op een vel papier, of op internet plaatjes zoeken, uitprinten en opplakken. Als je dat teveel moeite vindt, kan je er ook voor kiezen de sitiuatie gewoon op te schrijven in hokjes, ballonnetjes of een tabel. Uiteindelijk heb je een vel papier met allerlei leessituaties. De bingokaart is klaar voor gebruik!

Met de kookwekker erbij

Je kan met je kind afspreken hoe lang hij moet lezen. Bijvoorbeeld bij elke situatie 10 minuten, of een kwartier. Je kind kan zelf steeds kiezen welke situatie het kiest. Lezen op de wc is heel grappig, in het donker met de zaklamp is vooral spannend. Een kookwekker gebruiken om de tijd bij te houden, vinden de meeste kinderen prettig. Als de tijd om is, mag hij het bijpassende plaatje kleuren of er een sticker op plakken. Eventueel kan je eerst nog wat vragen stellen over de gelezen bladzijden zodat je zeker weet dat je kind ook echt gelezen heeft. Het is natuurlijk de bedoeling om uiteindelijk alle plaatjes gehad te hebben. Dan heeft je kind bingo!

Plezier en beloning

Het is leuk om Leesbingo met een paar kinderen te doen, misschien met broertjes, zusjes, neefjes, nichtjes of vriendjes. Dat stimuleert je kind om nog actiever aan de slag te gaan. Ieder kind wil graag als eerste bingo hebben! Het plezier staat voorop, er zijn geen verliezers, want vroeg of laat heeft elk kind bingo. En wie bingo heeft, krijgt natuurlijk een prijsje! Hoewel de grootste beloning de leeservaring zelf is, zijn bijna alle kinderen gevoelig voor beloningen. Het werkt stimulerend om vooraf duidelijk te maken wat je kind krijgt als hij bingo heeft. Misschien een lekker snoepje? Of 50 cent voor in de spaarpot? Of hij mag 10 minuten langer opblijven. Kies een beloning die bij je kind past en waar hij extra gemotiveerd van raakt.

Voor herhaling vatbaar

Leesbingo daagt uit en stimuleert. Je kind kan zelf een actieve bijdrage leveren door situaties te bedenken, plaatjes zoeken en beloningen kiezen. Het belangrijkste is dat je kind leest! Als hij dan ontdekt dat boeken heel mooi, spannend, grappig en leuk kunnen zijn, wie weet komt er dan een dag dat er geen Leesbingo meer nodig is om zelf een boek te pakken.
© 2016 - 2017 Judithmarechal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Leesbingo; je kind stimuleren om te lezen"

Infoteur: Judithmarechal
Gepubliceerd: 08-07-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Schrijf mee!