InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Schulden van een ex partner

Schulden van een ex partner

Schulden van een ex partner Heel simpel gesteld ontstaan schulden doordat er teveel wordt uitgegeven. Zodra de uitgaven de inkomsten overstijgen ontstaan er problemen. Consumenten met een bepaald inkomen moeten hun uitgaven baseren op het inkomen. Echter schulden kunnen ook ontstaan buiten de schuld van de schuldenaar. Het komt vaak voor dat iemand blijft zitten met schulden na het verbreken van een relatie. Veel ruzies in een relatie ontstaan over geld en dit is vaak ook weer de reden om niet met elkaar verder door het leven te gaan. Verschillende ideeën over het uitgeven van geld lijkt een kleine issue, maar is een belangrijk onderwerp binnen een relatie. Iemand die altijd zuinig omspringt met geld kan niet in een relatie zitten met iemand die met geld strooit. De ideeën over geld liggen bij deze mensen zover uit elkaar dat er veel problemen zullen ontstaan over geld. Indien er voldoende vermogen of inkomen is om van rond te komen, dan heeft de zuinige partner er vaak wel vrede mee, maar een partner die teveel uitgeeft waardoor er financiële problemen ontstaan is onoverkomelijk voor de zuinige partner. Na het ontstaan van grote geldzorgen hakt de zuinige partner de knoop door om de relatie te verbreken, maar de schulden zijn al ontstaan.

Geldzorgen in een relatie

Geldzorgen leggen een grote druk op een relatie. Zorgen om financiële kwesties veroorzaken slapeloze nachten en veel stress. Onenigheden onderling is bijna niet te voorkomen. Dit is zeker het geval indien de ene de andere verwijten kan maken over het ontstaan van schulden. Ook in relaties waar één van de beide al een grote schuld meeneemt kunnen verwijten eenvoudig gemaakt worden. De partner zonder schulden wordt dan ook opgezadeld met een schuld zonder daar bij stil te staan. Door samen te gaan wonen krijgen beide partners de zorgen over het geld. Bij het aangaan van een relatie is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de financiële positie van de ander.

Schulden in een relatie

Door te gaan samenwoning met een samenlevingscontract bestaat het gevaar dat de schuld van de ene ook de schuld van de andere partner gaat worden. Dit zal het geval zijn indien de partners bepalen dat alle bezittingen en schulden gezamenlijke bezittingen en schulden worden. Bij het verbreken van de relatie worden de schulden verdeeld over beide partners. Het kan dus gebeuren dat u een schuld op uw naam krijgt na het verbreken van de relatie, ondanks dat deze schuld de ander toebehoort.

Trouwen in gemeenschap van goederen

Indien u gaat trouwen in gemeenschap van goederen worden de bezittingen een gemeenschappelijk bezit, maar ook de schulden zijn voor beide. Op deze manier kunt u in de schulden raken buiten uw schuld.

Verbreken van een samenleving zonder samenlevingscontract

Bij het samenwonen zonder een samenlevingscontract, blijven de schulden bij de persoon die ze op naam heeft. Echter vaak wordt de partner zonder schuld, meegetrokken in de schulden. Dit is namelijk diegene die over geld beschikt en die de meeste vaste lasten zal gaan betalen. Ook dreigt hier het gevaar dat het ene gat gedicht gaat worden met de ander. De partner met schulden moet bijvoorbeeld binnen een paar dagen een huurachterstand betalen om uitzetting te voorkomen. De partner zonder schulden gaat in dit geval zelf een lening afsluiten om de nodige betalingen te verrichten. Een relatie aangaan met iemand met schulden brengt grote risico’s met zich mee.
Gerelateerde artikelen
Schulden partner bij samenwonenSchulden partner bij samenwonenEen partner met schulden hebben, wat betekent dat voor u, wie is verantwoordelijk voor de schuld? Schulden en samenwonen…
Hoe om te gaan met geld in een relatieHoe om te gaan met geld in een relatieGeld heeft grote invloed op een relatie. Verschillende meningen over het uitgeven van geld kan een relatie breken. Dit g…
Wie moet de schulden betalen?Wie moet de schulden betalen?In de praktijk blijken schulden vaak opgelopen te zijn door toedoen van anderen. Dit gebeurt vaak in de relationele sfee…
In gemeenschap van goederen, geld en schuldenIn gemeenschap van goederen, geld en schuldenDe meeste huwelijken worden gesloten in gemeenschap van goederen. Op het moment dat het huwelijk verbroken wordt, moeten…
Aansprakelijkheid schulden na einde relatieAansprakelijkheid schulden na einde relatieRelatie over: een ton schuld. Je leest soms over relaties die verbreken, waarna blijkt dat je ex een lening is aangegaan…

Reageer op het artikel "Schulden van een ex partner"

Reacties

Sara, 01-08-2012 16:24 #8
Ik ben net getrouwd, na de bruiloft ben ik achter gekomen dan mijn partner schulden heeft. ik ga nu scheiding aanvragen. zit ik nu ook met zijn schulden? moet ik ook betalen als wij uitelkaar zijn? Reactie infoteur, 02-08-2012
U kunt het beste een advocaat inschakelen om u bij te staan. Hij of zij kan u hierin het beste adviseren en bijstaan.

Marjolein, 11-05-2012 10:11 #7
Waarom betaalt mijn zoon de schulden van de ex vriend van zijn vrouw? Hoe in hemels naam kan dat? En hoe kom mijn kind ervan af? SCHANDE is dit.

Marousha (infoteur), 16-07-2011 20:46 #6
Dit komt mij bekend voor. Ik leef van net boven de bijstand. Er is met 6 kinderen onder de 12 jaar eigenlijk nergens geld voor. Ik draai nog steeds op voor schulden van mijn ex. Ontvang geen alimentatie die wel toegewezen werd door de rechter. WSNP heeft dit stop laten zetten aangezien ik daarin kwam. Vervolgens raak ik mijn WAO uitkering kwijt, word mijn zoon uit huis geplaatst en dien ik LBIO kosten te betalen. Ik zou niet weten waar ik van moet leven en waar ik de vaste lasten van dien te betalen. Ik werk al part-time maar mijn part-time inkomen gaat al op aan de opvangkosten van de kinderen.

Leo, 05-04-2011 15:44 #5
De ex van mijn partner heeft een flink aantal bestellingen gedaan op haar naam zonder deze te betalen. Ze hebben geen samenlevingscontract gehad. Nu worden alle schulden op haar verhaald, is minnelijke schikking via de Kredietbank niet mogelijk en gaat zij een beroep doen op de WSNP. In hoeverre is het mogelijk om deze oude schulden via de rechter alsnog op de ex-partner te zien te verhalen? Als wij besluiten (netjes) te gaan samenwonen, betekent dit waarschijnlijk, dat ik dan ook met een deel van mijn salaris aan de WSNP moet bijdragen. Geldt dit dan ook voor de oude schulden, of alleen voor de toekomstige vaste lasten?

Margreet, 26-08-2010 09:37 #4
09-9-1999 is er een door lopend krediet afgesloten waar ook ik mijn handtekening onder heb gezet. April 2000 ben ik gescheiden. Bij de advocaat is toen op schrift gezet, dat ik geen alimentatie hoef onder de voorwaarde dat de schuld door hem wordt meegenomen, omdat hij ook de spullen die hiermee betaald zijn heeft meegenomen. Mei 2010 kreeg ik een schrijven van een incassobureau, of ik maar even binnen 5 dagen iets van 18.000 euro wil betalen.

Mijn ex heeft volgens hen altijd keurig betaald en doet dat nu ook nog, maar doordat hijnu in de ww zit is de aflossing in overleg met de finanier gehalveerd.Bij zo'n keurige afbetaling zou het krediet al in 2007 zijn afgelost, ware het niet, dat mijn ex ook na onze scheiding weer de nodige spullen heeft gefinancierd.Er is dus een fout gemaakt door onze advocaat, die er niet voor heeft gezorgd dat mijn naam werd verwijderd van dit krediet en is het nu knokken voor mij om niet te hoeven opdraaien voor zijn gemaakte schulden. Waar kan ik terecht voor hulp?

Marian, 16-06-2010 22:57 #3
Ik heb ook grote schulden overgehouden van mijn ex partner, ben vorig jaar hertrouwd, met een andere man, heb nog vele schulden van mij ex partner afbetaald, maar de deurwaarders blijven bij mij en mijn huidige man komen, en blijven beslagleggingen doen op mijn nieuwe partners inkomen, terwijl mijn vorige ex helemaal niks betaald en van een uitkering en diefstallen leeft, hij is een crimineel en ik en mijn huidige man worden daarvoor gestraft.
Door mijn ex, mag straks mijn huidige man zijn kinderen niet meer zien omdat we de allimentatie dan niet meer kunnen betalen, wat kunnen we nu nog doen?.
Ook word er gedreigd beslag op de woning te leggen enz enz het is een ware hel aan het worden, en wij hebben altijd netjes gewerkt en onze belastingen betaald.

Kim, 19-03-2010 10:37 #2
Mijn expartner had een aantal openstaande posten die hij in een lening wilde doen, alleen kon hij dat bedrag niet alleen lenen. Dus ben ik garant gaan staan. Hij is de hoofdverantwoordelijke en ik medeverantwoordelijk. Nu is hij naar zijn thuisland Finland gegaan en betaald helemaal niks. Ik sta nu alleen voor dit grote bedrag geld, wat eigenlijk niet van mij is. Maar de bank doet er niks aan. Wat moet ik nu doen?

Do, 13-11-2009 14:57 #1
Hoe zit het eigenlijk met schulden van je nieuwe partner die voortkomen uit een vorige huwelijk. Toen waren ze in gemeenschap van goederen getrouwd dus hoofdelijk aansprakelijk. Als wij ook in gemeenschap van goederen trouwen ben ik dan ook hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden die hij met zijn ex heeft gemaakt? Reactie infoteur, 13-11-2009
Bij het trouwen in gemeenschap van goederen, worden de schulden van de beide echtgenoten gezamenlijke schulden. Indien de partner nog verantwoordelijk is voor schulden van een ex, vallen deze in de gemeenschap van goederen.

Infoteur: Esmee
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 8
Schrijf mee!