InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Filosofie > Noëtische Wetenschappen

Noëtische Wetenschappen

Noëtische Wetenschappen De Noëtische Wetenschap krijgt veel aandacht sinds het boek ‘Het Verloren Symbool’ van schrijver Dan Brown is uitgebracht. Een van de belangrijkste redenen waarom Dan Brown zo lang over dit boek heeft gedaan (5 jaar) is, omdat hij -als scepticus- zo lang op Noëtische Wetenschappen heeft gestudeerd om overtuigd te raken. Maar wat betekent het eigenlijk? Wordt de materiële wereld beïnvloed als veel mensen hun aandacht op hetzelfde richten?
Alles wat met gedachtekracht te maken heeft vind ik boeiend. Daarom heb ik er al veel over geschreven. In dit artikel wordt de kracht van de gedachten anders benaderd. Immers, de Noëtische Wetenschappen zijn dus wetenschappelijk bewezen. Desondanks zijn er nog steeds veel wetenschappers die dit afschilderen als kwakzalverij.

Definitie Noëtische Wetenschappen

Noëtiek betekent denkleer en is afgeleid van het Griekse woord noetikos wat betekent ‘vanuit een ethische geest’. De definitie van Noëtische Wetenschappen wordt op verschillende manieren uitgelegd, maar alle definities komen uit op de kracht van de menselijke geest: Noëtische Wetenschap is de ‘verstandsleer’ waarbij mensen met een bundeling van hun geestelijke vermogens macht kunnen uitoefenen op de materie.’

Instituut voor Noëtische Wetenschappen

Dr. Edgar Mitchell, astronaut op de Apollo 14 en de zesde man op de maan, heeft het Instituut voor Noëtische Wetenschappen opgericht...

Zijn reis naar de maan vond plaats in 1971 en heeft behoorlijk wat veranderingen in hem teweeg gebracht. Zo heeft hij deelgenomen aan 'The Disclosure Project' waarbij veel prominenten getuigen dat er buitenaards leven is, dat er ontmoetingen met buitenaardsen hebben plaatsgevonden en dat dit wordt verzwegen door overheden. Maar Dr. Edgar Mitchell heeft tijdens zijn missie naar de maan ook een ander soort ervaring gehad. Tijdens de terugreis naar de aarde overzag hij in een flits de complete waarheid; hij voelde zich heel sterk in eenheid met de aarde en uiteindelijk met het universum. Dit ligt in lijn met de Quantum Hologram Theorie, ontwikkeld door David Bohm. Deze theorie zegt dat het ‘geheel’ ligt besloten in ieder deel. Hoe dan ook, Dr. Edgar Mitchell besloot na zijn terugkomst op de aarde het Instituut voor Noëtische wetenschappen op te richten in 1973 dat gericht is op het bestuderen van de aard van het menselijk bewustzijn. Professor Emeritus William A. Tiller, van de Stanford Universiteit, was medeoprichter van het Instituut voor Noëtische Wetenschappen. William Tiller wordt gezien als een pionier in het begrip van de kracht van het bewustzijn en het effect hiervan op onze zichtbare realiteit.

Experimenten

Er zijn een aantal experimenten gedaan vanuit het Instituut voor Noëtische Wetenschappen die aantonen dat de mens inderdaad controle heeft over materie door de kracht van de gedachten. Een voorbeeld hiervan is een proef waarbij een aantal mensen rond een glas met ijs worden gezet. Wanneer deze mensen vrolijk zijn vormen er zich mooie kristallen in dat ijs, wanneer er boze mensen rond zitten zal het ijs barsten en geen mooie kristallen vormen. Ook de Japanse onderzoeker Masuru Emoto heeft kunnen bewijzen dat onze gedachten, gevoelens en woorden in staat zijn om watermoleculen te beïnvloeden.

Andere indrukwekkende voorbeelden:
Op 40 verschillende plaatsen in de wereld zijn er apparaten opgezet (Random Number Generators) die allemaal contact hebben met een computer van de Princeton Universiteit (New Jersey). Op deze manier kon het massabewustzijn gemeten worden. Tijdens de eeuwwisseling in 1999, terwijl de tijdslijn over de aarde schoof, kon erg goed gemeten worden dat de wereld aan het feestvieren was! Dat het massabewustzijn aan het feestvieren was hoeft niet onderzocht te worden, kwestie van logisch denken. Maar dat het ook écht bewezen kon worden via statistieken was uniek.

Rond de verschrikkelijke gebeurtenissen van 11 september 2001 gebeurde er iets verbijsterends. Via de 40 apparaten (RNG’s) kon het onderzoeksteam een aantal dagen vóór de ramp al flinke afwijkingen in het massabewust zijn aflezen middels de grafieken. Deze enorme afwijkingen waren al vanaf de avond van 9 september leesbaar. De piek bevond zich uiteraard op 11 september zelf, maar de grote ontdekking is dat het menselijke bewustzijn op een of andere manier van tevoren al voelde dat er iets verschrikkelijks in de lucht hing..

Het antwoord op de vraag ‘Wordt de materiële wereld beïnvloed als veel mensen hun aandacht op hetzelfde richten?' is dus ja.

Alles wat wij zijn is het resultaat van onze gedachten… Boeddha
© 2009 - 2014 Aliki, gepubliceerd in Filosofie (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Emoto en het geheugen van waterEmoto en het geheugen van waterEmoto is een Japans natuurgeneeskundige die wonderbaarlijke eigenschappen van water heeft onderzocht. Hij fotografeert w…
De razendsnelle, briljante thrillers van Dan BrownDe razendsnelle, briljante thrillers van Dan BrownZijn nieuwste boek 'Het Verloren Symbool' is uit! Robert Langdon heeft wederom geen saai leven; het verhaal waar hij nu…
Making Social Science MatterMaking Social Science MatterHet boek Making Social Science Matter van Bent Flyvbjerg gaat over hoe je sociologische onderwerpen in een sociologisch…
Wiskunde, een grote mysterie?Wiskunde, een grote mysterie?Wiskunde is een zeer brede richting in de wetenschap. Het is een van de oudste wetenschappen en kan beschouwd worden als…
Meester van de Horror: Edgar Allan PoeMeester van de Horror: Edgar Allan PoeIn de negentiende eeuw waren horror-verhalen natuurlijk niks vergeleken met de horror van tegenwoordig. Toch was er een…

Reageer op het artikel "Noëtische Wetenschappen"

Reacties

Rudy van Driessche, 16-09-2013 00:21 #7
Natuurlijk heeft het boek van Dan Brown me aan het denken gezet, dus ben ik meer gaan lezen over noetische wetenschappen. Hoe meer ik er over lees, hoe groter mijn overtuiging wordt van het feit dat deze tak van wetenschap zeker veel in zich heeft, en dat veel wetenschappers zwaar in de fout gaan als ze die zaken zelfs niet willen onderzoeken. Slechts door veel meer onderzoek door veel meer mensen en op een veel bredere basis dan nu gebeurt, zullen wij ooit de waarheid dichter kunnen benaderen.

Theo Mak, 05-02-2013 22:47 #6
Indien op 9 september gemeten is dat er een bewustzijn was, zouden er ook minimaal 175 mensen dit geweten moeten hebben. Hieruit volgt de vraag hoe groot de groep is die met deze planning te maken had.

Shanti van Wijk, 15-02-2011 17:34 #5
Uitgaande van het Eenheidsbewustzijn kunnen wij de Kracht, Wijsheid en Macht van het Absolute tot ons trekken danwel uitlaten stromen naar onze broeders en zusters, naar alle wezens gezien en ongezien, die we wensen te helpen

Erica Spoelstra, 03-07-2010 23:32 #4
Gebruik de gedachtenkracht al lang voor mijzelf om "problemen"te hanteren. Nooit aan gedacht dat het in groepsverband ook bruikbaar zou zijn. Eye-opener.

Hendrik Vergeer, 23-01-2010 11:32 #3
Als ik mij goed concentreer op het scherp blijven van mijn scheermes, kan ik het behoorlijk lang gebruiken.
Beste resultaat is een half jaar.
Ik heb behoorlijk zware baardgroei.

Hein Brik, 21-12-2009 19:22 #2
Hieronder een artikel dat bij de Volkskrant en NRC geweigerd werd ten tijde van de discussie rond de JSF.
Ik verwijs hier naar het volgende experiment: ca 200 beoefenaars van het TM-Sidhi programma, een gevorderde meditatietechniek, komen 2x per dag samen in een hotel in Jerusalem en mediteren en doen hun transcendente meditatie (TM) Sidhi programma. Dan blijkt dat als hetaantal beoefenaren daalt onder de 185 dat er weinig effect is, maar daarboven blijkt, dat het aantal oorlogshandelingen afneemt, het aantal dodelijke slachtoffers daalt van 60 naar 15, de vredesbesprekingen weer op gang komen, etc etc. Terwijl noch de soldaten noch de bevolking noch de regeringsleiders contact hebben met die groep. EN dit gebeurt af en aan. Boven de 175 daling, onder de 175 stijging van het oorlogsgeweld… Ik schrijf hier al over sinds 1983, toen ik zelf in deze groepen deelnam. Er is gecontroleerd wetenschappelijk onderzoek gedaan van ca 30 dergelijke experimenten overal in de wereld en door diverse instituten onderzocht en in diverse onafhankelijke wetenschappelijke tijdschriften gepubliceerd. Men is er "nog niet aan toe"?
Lees aub. mijn artikel, de effecten van groepsbeoefening van het TM-Sidhi programma laat duidelijk zien wat gedachtekracht vermag.

Dit is het artikel:
JSF-toestellen niet nodig
Is het 100% zeker, dat de JSF-toestellen onze eigen veiligheid vergroot en conflicten hier of elders in de wereld oplost? Of dat deze toestellen überhaupt maar iets van sturing of controle kunnen geven in het sturen van dictaturen naar democratie? Het antwoord is ronduit NEE.
Waar echter door de overheid niets in wordt geïnvesteerd en wat wel een betere samenleving garandeert is het installeren en vestigen van TMSidhi-groepen van 300 man in de 4 grote steden of van zo'n 1000 man in Uruzgan. In het verleden zijn meer dan 30 experimenten geweest, waar zelfs op wereldschaal positieve effecten op economie en samenleving zijn vastgesteld. Eén voorbeeld: Het conflict tussen Hezbolla en Israel in 1984 is praktisch tot staan gebracht toen een groep van slechts 200 TMSidhi beoefenaren in het oorlogsgebied was geïnstalleerd. Het onderzoek hiernaar staat in The Journal of Conflict Resolution, 32, 776?812. International peace project in the Middle East: The effects of the MTUF. Orme-Johnson, D.W., Alexander, C.N., Davies, J.L., Chandler, H.M., & Larimore, W.E. (1988). Ikzelf heb meerdere keren aan zulke groepen meegedaan en het effect ook gezien. Waar miljarden uitgegeven worden zonder dat wetenschappelijk ook maar enigszins vaststaat of dit leidt tot een positief resultaat, wijst men een relatief eenvoudige maatregel, die onderzocht is en wel gegarandeerd positieve resultaten geeft, zonder meer van de hand.
Er is al meer dan 2000 jaar ervaring met gewapende conflicten. We weten dat meer wapens leidt tot meer strijd en meer doden. En weer schaffen we wapentuig aan van honderden miljoenen euro's en wijzen we vredelievende methodes van de hand. Happiness is? a warm gun? De coalitie, inclusief de PvdA is stekelblind als ze geen TMSidhi-groepen installeren hier in Nederland en ook in Uruzgan. Misschien moet ik dit artikel aanleveren in Braille?

Hein Brik

Frans, 28-11-2009 23:32 #1
Ongeloofelijk interessante wetenschap en zeer verbijsterend. Natuurlijk is "Het verloren symbool" vooral spannender gemaakt door het gebruik en de overdrijving van deze wetenschap. Het is echter verbazingwekkend wat er in het laatste kopje van dit artikel stond. Dat de stemmingen aan toonden dat er wat verschrikkelijks zou gebeuren.

Infoteur: Aliki
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Reacties: 7
Schrijf mee!