InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Psychose door blowen van cannabis joint met hoog THC-gehalte

Psychose door blowen van cannabis joint met hoog THC-gehalte

Psychose door blowen van cannabis joint met hoog THC-gehalte Veel veertigers en vijftigers hebben in hun jeugd wel eens een of meerdere jointjes gerookt. Blowen was in de jaren zeventig relatief ongevaarlijk. Noem het maar slappe stuff. De samenstelling van cannabis van tegenwoordig is veranderd vooral het THC- gehalte,een stimulerende stof. Het is in tien jaar tien keer krachtiger geworden. De gevolgen daarvan zijn ook merkbaar. 3% van de blowers van deze tijd krijgt na het roken van joints een psychose soms met de dood tot gevolg. Wiet en hasj met meer dan 15 procent THC worden nu aangeduid als harddrug. Dat betekent dat deze middelen niet meer in een coffeeshop verkocht mogen worden en komen op dezelfde lijst als cocaïne of heroïne.

Blowen vroeger en de joint van nu. De cannabis is tien keer sterker geworden

Vanaf de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw hebben heel wat jeugdigen een stickie opgestoken. Blowen werd een fenomeen onder de jongeren. Veel van hen zijn nu ouders van kinderen. Maar deze ouders die nu denken dat hun kinderen ook gerust een jointje op kunnen steken maken een vreselijke inschattingsfout. Het jointje dat zij vroeger rookten is niet meer te vergelijken met de joint van tegenwoordig. De samenstelling van de cannabis is in de afgelopen jaren namelijk behoorlijk veranderd.

In cannabis zitten twee belangrijke stoffen:
  • THC : een stimulerende, werkzame stof, waardoor je sneller gaat denken en vlotter verbanden leggen.
  • Cannabidiol : een rustgevende stof.

In de laatste jaren is de samenstelling van cannabis aanmerkelijk veranderd. Het THC-gehalte is toegenomen en de dempende werking van cannabidiol is sterk verminderd. De drug is tien keer krachtiger geworden met minder angstverminderende eigenschappen. Softdrug is dus geen goede benaming meer.

Cannabis en psychose

Een psychose is een psychische aandoening, waarbij iemand het normale contact met de werkelijkheid geheel of gedeeltelijk kwijt is. In de afgelopen jaren hebben onderzoekers van het Academisch Medisch Centrum (AMC) en het Trimbos Instituut onderzoeken gedaan naar de gevolgen van het blowen van joints. In internationale hersenonderzoeken is het verband aangetoond tussen cannabis en psychose. Volgens een onderzoek van de Universiteit van Maastricht verdubbelt blowen met de huidige cannabis het risico op het krijgen van een psychose.

Op dit moment is dat:
  • 3% van de mensen die blowen.
  • 4% van blowende jongeren onder de 15 jaar.
Nuchter gezien is dat aantal niet zo groot, maar het zet voor degene die het heeft zijn of haar hele leven op de kop.

Positieve en negatieve kenmerken van psychose

Men onderscheidt twee kenmerken: positieve en negatieve.
  • Positieve kenmerken: symptomen die bij mensen zonder psychose niet voorkomen
  • Negatieve kenmerken: gedragsuitingen die bij mensen zonder psychose wel voorkomen.

Voorbeelden van positieve kenmerken
  • Wanen: bijvoorbeeld erg achterdochtig zijn. Iemand denkt dat er overal camera's of microfoons verstopt zijn of denkt in complotten,
  • Hallucinaties : Ziet dingen die er niet zijn, hoort stemmen in het hoofd.
  • Verward denken: chaotisch en of te langzaam of te snel. Het gedrag is door zijn omgeving niet meer te plaatsen
  • Verward spreken en schrijven.
  • Verstoorde emoties: Iemand kan emoties tonen die niet bij een situatie passen, bijvoorbeeld lachen in een treurige situatie.

Voorbeelden van negatieve kenmerken
  • Nauwelijks praten
  • Geen initiatief tonen
  • Dag - nacht ritme is in de war
  • Geen energie hebben
  • Toont nauwelijks een gezichtsuitdrukking
  • Trekt zich vaak terug

Dood na het roken van joints

Er zijn veel gevallen waar iemand uit het raam is gesprongen na het roken van joints. Heel opmerkelijk was de dood van een talentvolle Nederlandse roeier die het in zich had om een wereld toproeier te worden. Na een tegenvallend wereldkampioenschap roeien wilde hij tot rust komen. Na het roken van enkele joints liep hij naar de keuken, pakte een mes en stak zichzelf in zijn hart. Diezelfde avond overleed hij.

Toegevoegd: oktober 2011.

Sterke joints gelden als harddrugs

Sterke joints worden niet meer gezien als softdrugs, maar als harddrugs. Het kabinet heeft dat 7 oktober 2011 bekendgemaakt.
Het gaat om wiet en hasj met meer dan 15 procent van de werkzame stof THC. Dat betekent dat deze middelen niet meer in een coffeeshop verkocht mogen worden.
Joints met een hoog percentage thc komen op dezelfde lijst als cocaïne of heroïne.
© 2010 - 2014 Henbro, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is cannabis tegenwoordig sterker dan vroeger?Is cannabis tegenwoordig sterker dan vroeger? Als je cannabis koopt, in de vorm van wiet of hasj bijvoorbeeld, dan weet…
Drugsgebruik: Hasj en WietHasj en wiet worden in Nederland veel gebruikt. Vooral pubers, die willen experimenteren hebben veel interesse in deze d…
Hoe een joint te draaienHoe een joint te draaienJoints draaien is voor sommigen een gemak, maar anderen weten nog niet precies hoe ze dit moeten aanpakken. Het is goedk…
Hennep: Wiet en HasjAls je wiet hebt gehad kun je je heel raar en zweverig voelen en je moet dan overal om lachen. Het kan ook juist het teg…
Medische wiet vergoed door Achmea in basispakketMedische wiet vergoed door Achmea in basispakketMedische wiet die mensen gebruiken bij bijvoorbeeld chronische pijn of kanker wordt vanaf 1 januari 2012 door Achmea ver…
Bronnen en referenties
  • De gelderlander 21 augustus 2010

Reageer op het artikel "Psychose door blowen van cannabis joint met hoog THC-gehalte"

Reacties

Lia, 30-01-2013 01:54 #9
Ik hoorde wel eens wat over psychose, maar kon me er niet veel bij voorstellen… tot ik het gisteren bij mijn vriend zag, althans ik neem aan dat het psychose moet zijn. Ik zelf blow al 20 jaar, maar mijn vriend pas een jaar of zo… ik had hem al 3 - 4 maanden niet gezien, gisteren belde ie me op om langs te komen omdat het belangrijk zou zijn. Maar toen ik hem raar hoorde praten en bewegen enzo, zag ik wel degelijk verschil in zijn doen en laten. Hij beweerde dat ie het licht had gezien en herboren was, zag tekens voor hem in de wolken en de gekste dingen (heeft ie ook allemaal gefotografeerd op zijn mobiel ) Nou ik zag er die dingen natuurlijk niet in wat hij dus wel zag! Ik dacht in me zelf - What the fuck?! Het kan dus degelijk, dat sommigen door sterke wiet helemaal veranderen. Ik weet me God niet wat ik hieraan kan doen, hij zelf is van geen kwaad bewust… in tegen deel, hij heeft de waarheid des levens gezien… maar wel intussen in de ziekte wet en zegt tegen de bedrijfsleider - waarom ga jij zelf niet naar de huisarts? Tja…

Karel_kweker, 03-01-2013 21:03 #8

Kan dit even duidelijk worden uit gelegd? had deze heer alleen maar cannabis gebruikt?

In dit onderzoek word namelijk aangegeven dat er helemaal geen schade aan de hersenen word aangericht in tegen stelling van alcohol, .

Ook is door onderzoek duidelijk dat de wiet niet lichamelijk verslavend is. en dan nog trek ik de rest van dit artikel zeer in twijfel.

Dennis, 01-01-2013 22:13 #7
Het is niet zozeer de hoogte van de concentratie van het thc. Maar wel de tegenhangers in de plant als cbn. Die houden iemand weg van een psychose.
Niemand springt uit het raam na het roken van een joint met als oorzaak de joint.
Men moet zich bij de feiten houden om iemand voor de anti-marihuana zaak te winnen.
Marihuana is veilig, niet verslavend en doet dienst als zelfmedicatie, als medicijn dus.
Er is geen bijsluiter. Het is namelijk niet legaal. Door dit soort foute berichten.
U veroorzaakt met het plaatsen van zulke berichten al een sfeer die op lange termijn meer schade aanricht dan marihuana zelf.

Hoi, 10-07-2012 22:19 #6
Onzin, wiet geneest kanker, maatschappij verdient aan stervende mensen met kanker, klaar punt uit.

Jun, 10-06-2012 19:58 #5
Wat is dit nou weer voor smerige propoganda, "veel gevallen waarbij na het roken van een joint iemand uit het raam springt" en vervolgens krijgen we een voorbeeld van een of andere roeier die duidelijk na een tegenvallend wereldkampioenschap depresief werd. Degene die dit geschreven heeft moet duidelijk weer terug naar school.

A. Kramer, Psychiater, 15-11-2011 16:33 #4
Matthias, info over je eerste punt: sorry, maar het gebeurt echt. Tijdens een psychose voel je soms geen pijn. Ook niet als je geblowd hebt.

Mattthias, 15-09-2011 10:26 #3
Iemand die zichzelf doodsteekt na het roken van een joint? Ik kan het me niet voorstellen, wiet verdooft namelijk niet maar maakt gevoelens vaak juist intenser, dit is ook de reden waarom het niet verstandig is voor een depressief iemand om te gaan blowen, maar betekent ook dat het erg onwaarschijnlijk is dat iemand zichzelf neersteekt. Dit lijkt me immers een zeer pijnlijke procedure.

Daarnaast wordt in het artikel het volgende gezegd
"De drug is tien keer krachtiger geworden met minder angstverminderende eigenschappen"

tien keer krachtiger? ik neem aan dat je het dan hebt over het THC gehalte, wat onzin is.
De THC zit voornamelijk in de hars in de toppen (bloemen) van de wietplant, deze hars is op een gegeven moment vrzadigd met THC wat betekent dat het niet sterker kan worden, dit niveau is echter jaren geleden al bereikt en is echt niks nieuws, het is gewoon de zoveelste poging om wiet volledig illegaal te maken.

Dan wordt er ook nog gezegd dat de moderne planten in meer THC en minder CBD bevatten. Dit is inderdaad waar, kwekers proberen steeds hogere THC gehaltes te kweken, dit komt omdat kweken nog steeds illegaal is en kwekers dus zo veel mogelijk THC per kilo wiet willen, het vervoeren van 2 kilo wiet is immers risicovoller dan het vervoeren van 2 kilo. Kwekers worden dus gedwongen om hun THC niveaus te verhogen en CBD te verlagen. Legaliseren lijkt al deze problemen op te lossen.
Wanneer wiet gelegaliseerd wordt:

Kan er gecontroleerd worden hoe sterk het is

Opent er een markt voor minder sterke soorten

wordt onderzoek naar de gevolgen van wiet op de hersenen veel makkelijker

kan er belasting op komen, wordt onze staatsschuld misschien een klein beetje minder

Ontneem je veel criminele organisaties een belangrijke bron van inkomen

Conclusie: Legaliseren in plaats van dit dubbele beleid

Kees, 27-06-2011 18:06 #2
U bent vast goed in wat u doet, en ook professioneel. Daarom hoop ik dat u mijn reactie leest, wat grotendeels een kritiek punt is, en mij een reactie terug kan geven.
Met voorbaat dank, Kees van Ploeteren

"Er zijn veel gevallen waar iemand uit het raam is gesprongen na het roken van joints."
Heel leuk dat jij je geld verdiend met het schrijven van zo een artikel maar:
1) Wat is je bron? [ heb je vast niet ]
2) Je kan niet zeker zijn dat het door de wiet kwam: Wie weet zijn die 5 sterfgevallen wel de uitkomst van mensen die depressief waren, die een Cannabis sigaret namen, en zo de pijp uit wilde gaan.
3) Je laatste alinea lijkt echt iets van een sekte haha.

LET OP:leuk gedaan hoor dat er niet van.
Maak een artikel over alcohol en hoe slecht de overheid is met het niet verbieden van alcohol en wel langzamerhand cannabis? Jij vind duidelijk cannabis slecht, maar jij bent dan vast ook wel tegen alcohol? Vast wel:
1) meer geld aan mensen met alcohol verslaving
2) geestelijk EN lichamelijk verslavend
3) meer auto ongelukken
4) in tegenstelling tot cannabis maakt het niet passief maar agressief; vechtpartijen.
5) Je kan psychoses krijgen
6) Schadelijk voor lever
7) Je kan je terugtrekken, vrienden verwaarlozen, familie niet meer zien, crimineel worden.

Rabiye, 10-06-2011 19:56 #1
Oke en als ze dat zo goed weten waarom zat er dan naast mijn school een shop en die zit er nog steeds ging vroeger met klasgenoten naar de shop naast school vind dat schandalig

Infoteur: Henbro
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 9
Schrijf mee!