InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Paddo's: de soorten en werking

Paddo's: de soorten en werking

Paddo's: de soorten en werking "Op een grote paddestoel, s'morgens in de vroegte"... Hoewel dit alombekende kinderliedje net als de hallucinogene paddestoel over een paddestoel gaat, heeft de hallucinogene paddo die je in de smartshop koopt toch wat andere karakteristieken en is niet zo onschuldig als de paddestoel van kabouter spillebeen. Een paddo is een populaire drug, voornamelijk door zijn hallucinogene effecten.

De entree van de paddo

De paddo wordt pas een tiental jaren in Nederland gebruikt. Inheemse volkeren uit Midden- en ZuidAmerika hebben de effecten van dit kleine paddestoeltje echter al lang geleden ontdekt. Daar roemt men de paddestoel al eeuwen vanwege de mogelijkheid die het biedt om in contact te komen met al het moois van de wereld. Sinds 1994 worden paddo's ook in smartshops in Nederland verkocht, al is de vraag hoelang dit nog is aangezien er felle debatten gevoerd worden over de paddo door de regering.

De soorten

Er zijn verschillende soorten paddo's in omloop, elk met een ander effect en sterkte. In Nederland worden het Puntig kaalkopje (Psilocybe semilanceata), de "truffel" (Psilocybe Tampanensis) en de vliegenzwam het meest verkocht. De vliegenzwam behoeft wat extra alertheid, gezien de giftigheid van deze paddestoel in grote hoeveelheden. Het Puntig kaalkopje staat bekend als een van de sterkste verkrijgbare soorten. De Mexicaanse paddo is ook erg gewild.

De praktijk

De paddo kan op verschillende manieren toegediend worden en heeft verschillende effecten.

Gebruik

De paddo kan op verschillende manieren gebruikt worden. Veel mensen vinden paddo's in hun pure vorm, dus rauw, niet erg lekker. Daarom wordt de paddo vaak verwerkt in thee, sausjes, chocaladerepen, soepen en pannekoeken. Men moet de paddo echter niet koken, dan worden de werkzame stoffen namelijk vernietigd. Suiker versnelt het afbraakproces ook.

De werking

De werking van de paddo hangt sterk af van de sterkte van de ingenomen paddo en de hoeveelheid. Tevens hangt het effect af van de situatie waarin gebruikt wordt en het humeur van de gebruiker. Tot slot verschilt de werking per persoon ook weer enorm. De één kan dus als een gek gaan trippen, terwijl de ander in slaap valt en niets merkt.

Over het algemeen begint men na ongeveer 45 minuten de werking van de paddo te voelen, dit houdt zo'n 3 tot 6 uur aan. Hoewel de effecten per persoon enorm verschillen, zijn er toch een aantal gedeelde ervaringen:
  • Men beleeft kleur, geluid en gevoel veel heviger
  • Men kan angstig of zelfs tijdelijk paranoïde worden
  • Zintuiglijke ervaringen worden anders beleefd, vaak veel intenser
  • Men voelt zich gelukkig en tevreden
  • Men belandt in een lachkick

Afhankelijkheid en verslaving

Paddo's blijken niet snel tot verslaving of misbruik te leiden. Er treedt meestal geen geestelijke afhankelijkheid op, maar wel degelijk lichamelijke verslaving. Het lichaam reageert ontzettend sterk op paddo's en raakt er snel aan gewend. Tevens treedt er gewenning op: na herhaaldelijk gebruikt neemt de intensiteit van de trip af. Er lijken geen ontwenningsverschijnselen te bestaan bij paddo's

De wetgeving

Gedroogde paddo's zijn in Nederland sinds 2007 illegaal. Vanzelf ingedroogde paddo's of verse paddo's zijn echter wel legaal. De minimum leeftijd voor het legaal aanschaffen van paddo's is 18.
Gerelateerde artikelen
Paddo gebruik: effecten en risico’sPaddo gebruik: effecten en risico’sPaddo's worden gebruikt om een ontspannen gevoel te krijgen en de wereld om je heen anders te ervaren. Er zijn verschill…
Paddo’s, waarom zou je je ‘gek’ eten?Paddo’s, waarom zou je je ‘gek’ eten?Paddo’s zijn regelmatig negatief in het nieuws geweest. Meestal als er iemand was overleden na het gebruik van paddo’s.…
Paddo, Shroom, Psilo of Magic MushroomPaddo, Shroom, Psilo of Magic MushroomIn het woordenboek van Van Dale wordt paddo omschreven als paddenstoel die om zijn hallucinerende werking gegeten wordt.…
Bronnen en referenties
  • http://www.jellinek.nl/drugsvoorlichting/matrix-text.php?m=drugsvoorlichting&t=69&r=5&s=12

Reageer op het artikel "Paddo's: de soorten en werking"

Infoteur: Melod
Laatste update: 03-01-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!