KNRM – langs de kust van Nederland en Ameland

KNRM – langs de kust van Nederland en Ameland De KNRM is de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, een stichting die kosteloos mensen te hulp schiet die op het water in de problemen zijn geraakt. Ameland kent twee reddingstations van de KNRM. Langs de hele Nederlandse zijn reddingstations te vinden en op alle Waddeneilanden liggen reddingboten klaar voor actie. De KNRM stationeert ook de lifeguards op de badstranden van de Waddeneilanden.

KNRM en reddingboot

De KNRM werkt in de Nederlandse wateren, dat wil zeggen in het Nederlandse deel van de Noordzee, langs de Nederlandse kust, in de Zeeuwse wateren, op het IJsselmeer en in de randmeren. De KNRM verleent kosteloos hulp en bijstand op open water.
De reddingmaatschappij is opgericht in 1824 en heeft al die jaren zelfstandig en zonder subsidie geopereerd. Elk jaar komt de KNRM meer dan 2000 keer in actie.

Uitgangspunten

Het beleid van de KNRM op het gebied van de operationele inzetbaarheid van materieel, personeel en financiën is gestoeld op drie uitgangspunten:
  1. Redden is kosteloos voor de hulpvrager
  2. Redders zijn professionele vrijwilligers
  3. Redders aan de wal dragen vrijwillig financieel bij

Kerntaak

Het redden van mensen is de kerntaak van de KNRM, maar de organisatie doet meer dan dat. De KNRM zorgt ervoor dat de redders geschoold zijn en dat er materieel beschikbaar is om te kunnen uitvaren en redden. De KNRM heeft ongeveer vijftig mensen in vaste dienst. Zij werken voornamelijk op het hoofdkantoor in IJmuiden. Begeleiding vanuit IJmuiden komt op velerlei gebied, zodat de reddingstations zich op het redden kunnen richten.
Het hoofdkantoor houdt zich bezig met:
  • Veiligheid
  • Techniek
  • Opleiding
  • Communicatie
  • Fondsenwerving

Zeilschip in nood / Bron: KNRMZeilschip in nood / Bron: KNRM
Anna Margaretha / Bron: Persbureau AmelandAnna Margaretha / Bron: Persbureau Ameland
Meevaren tijdens Reddingbootdag in de Ballumerbocht / Bron: Persbureau AmelandMeevaren tijdens Reddingbootdag in de Ballumerbocht / Bron: Persbureau Ameland

Beroepsredders

De KNRM heeft tien redders in vaste dienst. Dit is de nautische kern, met een groep gekwalificeerde vrijwillige medewerkers in hun team. Op Ameland is de schipper van de Anna Margaretha een beroepsredder. De redders zijn dag en nacht beschikbaar.
De vrijwillige redders maken afspraken met hun baas over de inzetbaarheid bij oproepen door de schipper.

Reddingstations

De KNRM heeft 45 reddingstations, gesitueerd langs de kust van Nederland, met 75 reddingboten:
  • Noordzee & Waddenzee
  • IJsselmeer & Randmeren
  • Zuid Hollandse Stromen
  • Zeeuwse stromen

Reddingstation Ameland

Ameland is een reddingstation sinds 1826. Ameland kent twee reddingstations.
  • Ballumerbocht
  • Nes

Anna Margaretha

In de Ballumerbocht ligt reddingboot Anna Margaretha permanent vaarklaar.
De Anna Margaretha is van het type Arie Visser, de grootste boot van de KNRM vloot.

Maria Hofker

Reddingboot Maria Hofker heeft als thuishaven Nes. De Maria Hofker is een RIB van het type Atlantic 21 en 75.

Reddingbootdag

Eenmaal per jaar, rond eind april begin mei, organiseren de reddingstations een Reddingbootdag. Ook station Ballumerbocht doet aan de reddingbootdag mee. De Anna Margaretha en de Maria Hofker van Ameland zijn dan aanwezig en donateurs kunnen een rondje meevaren over het wad.

Reddingsmusea

Nederland kent verschillende reddingsmusea
  • Nationaal Reddingmuseum 'Dorus Rijkers' in Den Helder
  • Reddingmuseum Jan Lels in Hoek van Holland.
  • Maritiem Centrum Abraham Fock in Hollum op Ameland
  • Scheepvaartmuseum Amsterdam
  • Maritiem Museum Rotterdam
  • Maritiem en Juttersmuseum Oudeschild op Texel
  • Museum 't Behouden Huys op West Terschelling
  • Visserijmuseum Breskens
  • Zee- en havenmuseum IJmuiden
  • Museum van Egmond
  • Zuiderzeemuseum in Enkhuizen
  • Maritiem Digitaal
Maritiem Digitaal is een gezamenlijke database van de maritieme musea in Nederland.

Donateurs

De Redding Maatschappij wordt in stand gehouden door de bijdragen van donateurs.
Wie het reddingwerk wil steunen kan zich hier melden:

KNRM

Haringkade 2
1976 CP IJmuiden
Tel.: 0255 548454
E-mail: info@knrm.nl
Giro 26363

Lees verder

© 2012 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Museumhaven Zeemanshoop in Ballumerbocht op AmelandMuseumhaven Zeemanshoop in Ballumerbocht op AmelandIn de Ballumerbocht, voormalige aanleghaven van de beurtschippers die tussen Ameland en Harlingen voeren, ligt niet alle…
KNRM – Grote beurt voor alle reddingbotenKNRM – Grote beurt voor alle reddingbotenDe reddingboten van de reddingmaatschappij hebben af en toe een onderhoudsbeurt nodig. De KNRM laat alle reddingboten di…
Op Drift – romantische thriller van Thijs VisserrecensieOp Drift – romantische thriller van Thijs Visser'Op Drift' is het vierde boek van Thijs Visser. Het kwam in 2018 uit. Eerder verschenen ‘Terug naar de toren’, ‘De toren…
Abraham Fock – Paardenreddingboot van AmelandAbraham Fock – Paardenreddingboot van AmelandDe Abraham Fock was de eerste motorstrandreddingboot die op Ameland gestationeerd werd. Tachtig jaar na dato is er weer…

Beleefstrand Ballum - badstrand bij de zandhaakBeleefstrand Ballum - badstrand bij de zandhaakTussen 1991 en 1996 vormde zich aan de noordkant van Ameland, ter hoogte van Ballum een zandhaak. Grote zandplaten landd…
Hoogsensitief en hoogbegaafdHoogsensitief en hoogbegaafdEr lijkt een verband te zijn tussen hoogsensitief en hoogbegaafdheid. Is dit verband er werkelijk en zo ja, waar moet je…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Persbureau Ameland
  • KNRM
  • Afbeelding bron 1: KNRM
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: Persbureau Ameland
Piejet (1.232 artikelen)
Laatste update: 06-05-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 6
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.