InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wanneer schakelen we over op zomeruur/winteruur in 2017?

Wanneer schakelen we over op zomeruur/winteruur in 2017?

Wanneer schakelen we over op zomeruur/winteruur in 2017? Ongeveer 70 landen draaien de klok jaarlijks een keer vooruit en een keer achteruit. Het idee achter het invoeren van de zomertijd is het bezuinigen van energie: het blijft dan immers langer licht. De keerzijde van de medaille is dat mensen moeite kunnen hebben bij het aanpassen aan de nieuwe tijd. In 2017 schakelen we in België en Nederland op 26 maart over naar zomertijd, op 29 oktober draaien we de tijd terug naar winteruur.

Europese Unie

Zomertijd, of zomeruur in de volksmond, is de tijd die geldt tijdens de zomermaanden. Ten opzichte van de standaardtijd (wintertijd of winteruur) wordt de klok een uur vooruit gedraaid. In de Europese Unie loopt de zomertijd van de laatste zondag van maart tot de laatste zondag van oktober. De laatste zondag van maart wordt de klok van 2.00 uur naar 3.00 uur gedraaid, de laatste zondag van oktober wordt de klok op 3.00 uur teruggezet naar 2.00 uur.

Wanneer veranderen we naar zomeruur/winteruur komende jaren?

jaarnaar zomertijdnaar wintertijd
201627 maart30 oktober
201726 maart29 oktober
201825 maart28 oktober
201931 maart27 oktober

Algemeen

De zomertijd heeft alleen zin in gebieden tussen de keerkringen en de poolcirkels. De lengte van de dagen varieert immers niet voldoende en zomerdagen aan de polen hebben geen nacht (of dag in de winter). De zomertijd werkt daarnaast ook andersom op het andere halfrond. Als we in Europa of de VS de klok naar zomertijd zetten, schakelt men in bij voorbeeld Australië over naar winteruur.

Kritiek

In de zomer wordt de klok een uur vooruit gedraaid waardoor het later licht wordt 's morgens en 's avonds langer klaar blijft. Tijdens de winter wordt een omgekeerd effect bekomen. De gedachte achter zomertijd is bezuiniging. Door het verlengen van het natuurlijke licht zouden we in principe minder elektriciteit verbruiken. Dit argument is omstreden, tegenstanders van de tijdsveranderingen zien hier weinig graten in en menen dat het overschakelen op winter- of zomertijd het menselijke bioritme te sterk beïnvloedt. Ze vragen zich bovendien af of de besparingen op lichtenergie opwegen tegen het verbruik voor de airconditioning.

Geschiedenis

In de praktijk werd de zomertijd voor het eerst toegepast door de Duitse regering tijdens de Eerste Wereldoorlog, tussen 30 april 1916 en 1 oktober 1916. Kort daarop volgden ook het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Na de oorlog werd de maatregel terug afgeschaft. In die tijd ging men immers vroeger gaan slapen en stond men vroeger op. Ook in de Tweede Wereldoorlog was in verschillende Europese landen de zomertijd in gebruik. Nadien volgden nog verschillende landen, zoals Italië in 1966.

De oliecrisis in 1973 was voor veel Europese landen een aanzet om opnieuw zomertijd in de voeren. Nederland en België voerden deze maatregel door in 1977.

Landen waar zomer/-wintertijd geldt (buiten de EU)

  • Australië
  • Brazilië
  • Canada
  • Chili
  • Cuba
  • Europese Unie
  • Egypte
  • Filipijnen
  • Guatemala
  • Honduras
  • India
  • Iran
  • Israël
  • Japan
  • Jordanië
  • Kirgizië
  • Mexico
  • Namibië
  • Nieuw-Zeeland
  • Pakistan
  • Peru
  • Syrië
  • Taiwan
  • Tunesië
  • Verenigde Staten
  • Zuid-Korea
© 2011 - 2016 Jonasd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winteruur en zomeruur: overschakeling, voordelen en nadelenWinteruur en zomeruur: overschakeling, voordelen en nadelenZomeruur en winteruur zijn jaarlijks het onderwerp van discussies tussen voor- en tegenstanders. In het laatste weekend…
Zomertijd en Wintertijd, hoe zit het nou precies?Elk half jaar wordt de klok een uur vooruit of een uur achteruit gezet. In het voorjaar gaat de klok een uur vooruit, in…
Zomertijd en Wintertijd, moet de klok vooruit of achteruit?Zomertijd en Wintertijd, moet de klok vooruit of achteruit?Ieder voorjaar en ieder najaar hebben de mensen die in Nederland zijn te maken met de zogenaamde zomertijd en wintertijd…
Zomertijd: ontregeld door de zomertijdZomertijd: ontregeld door de zomertijdOp 25 maart 2012 ging net zoals ook jaren daarvoor de klok een uur vooruit in verband met de zomertijd. Dit uur verschil…
Waarom en wanneer verzetten we de klok?Waarom en wanneer verzetten we de klok?In 1977 werd in Nederland en België de zomertijd of het zomeruur ingevoerd. Als gevolg hiervan profiteren we elk jaar ee…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Zomertijd, geraadpleegd op 26/10/2015

Reageer op het artikel "Wanneer schakelen we over op zomeruur/winteruur in 2017?"

Reacties

Smet Godeieve, 29-10-2016 16:14 #5
Ik vraag me ook af wat het nut is van het zomer- en winteruur. Toen ik nog niet met pensioen was en 's morgens moest gaan werken was het in het begin en op het einde van het zomeruur nog fris 's morgens, zo zag ik er dikwijls tegen op om de fiets te nemen en ging maar met de auto want zo moet je om 7 uur vertrekken, dan is het in feite maar 6 uur. Een uur frisser en donkerder, volgens mij heeft het ook weinig nut. Is het 's morgens langer donker moet je ook licht maken. Ook voor kleinere kinderen is het niet gemakkelijk.

J. Pattyn, 29-10-2016 11:37 #4
Heel dit onnozel gedoe dient tot niets. Kies voor de wintertijd en blijf daar bij. Heel wat problemen opgelost!

Piet Hasenaar, 24-10-2016 13:19 #3
Onze wekker schakelt automatisch, via een sein, over, op wintertijd. Maar dat doet zij precies een week eerder dan dat bij ons de wintertijd begint. Dit geldt uiteraard ook voor de omschakeling weer op zomertijd. Hoe kan dit?
Met vriendelijke groeten, Piet Hasenaar.

Martin, 22-10-2016 15:00 #2
Als alle landen de tijd eenmalig een half uur verzetten en dan is 2x per jaar tijd aanpassen niet meer nodig.

Kris van Landeghem, 22-03-2014 21:21 #1
In Guatemala is er geen zomer-/wintertijd meer. Het is er wel een paar keer ingevoerd geweest. Maar het had weinig zin en bracht soms verwarring mee, vooral in afgelegen gehuchten.

Infoteur: Jonasd
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Schrijf mee!