InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wanneer schakelen we over op zomeruur/winteruur in 2015?

Wanneer schakelen we over op zomeruur/winteruur in 2015?

Wanneer schakelen we over op zomeruur/winteruur in 2015? ZOMERUUR 2015 / WINTERUUR 2015 - Ongeveer 70 landen draaien de klok jaarlijks een keer vooruit en een keer achteruit. In 2015 schakelen we in België en Nederland op 29 maart over naar zomertijd, op 25 oktober draaien we de tijd terug naar winteruur.

Europese Unie

Zomertijd, of zomeruur in de volksmond, is de tijd die geldt tijdens de zomermaanden. Ten opzichte van de standaardtijd (wintertijd of winteruur) wordt de klok een uur vooruit gedraaid. In de Europese Unie loopt de zomertijd van de laatste zondag van maart tot de laatste zondag van oktober. De laatste zondag van maart wordt de klok van 2u naar 3u gedraaid, de laatste zondag van oktober wordt de klok op 3u teruggezet naar 2u.

Wanneer veranderen we naar zomeruur/winteruur komende jaren?

jaarnaar zomertijdnaar wintertijd
201430 maart26 oktober
201529 maart25 oktober
201627 maart30 oktober
201726 maart29 oktober
201825 maart28 oktober

Algemeen

De zomertijd heeft alleen zin in gebieden tussen de keerkringen en de poolcirkels. De lengte van de dagen varieert immers niet voldoende en zomerdagen aan de polen hebben geen nacht (of dag in de winter). De zomertijd werkt daarnaast ook andersom op het andere halfrond. Als we in Europa of de VS de klok naar zomertijd zetten, schakelt men in bij voorbeeld Australië over naar winteruur.

Kritiek

In de zomer wordt de klok een uur vooruit gedraaid waardoor het later licht wordt 's morgens en 's avonds langer klaar blijft. Tijdens de winter wordt een omgekeerd effect bekomen. De gedachte achter zomertijd is bezuiniging. Door het verlengen van het natuurlijke licht zouden we in principe minder elektriciteit verbruiken. Dit argument is omstreden, tegenstanders van de tijdsveranderingen zien hier weinig graten in en menen dat het overschakelen op winter- of zomertijd het menselijke bioritme te sterk beïnvloed. Ze vragen zich bovendien af of de besparingen op lichtenergie opwegen tegen het verbruik voor de airconditioning.

Geschiedenis

In de praktijk werd de zomertijd voor het eerst toegepast door de Duitse regering tijdens de Eerste Wereldoorlog, tussen 30 april 1916 en 1 oktober 1916. Kort daarop volgden ook het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Na de oorlog werd de maatregel terug afgeschaft. In die tijd ging men immers vroeger gaan slapen en stond men vroeger op. Ook in de Tweede Wereldoorlog was in verschillende Europese landen de zomertijd in gebruik. Nadien volgden nog verschillende landen, zoals Italië in 1966.

De oliecrisis in 1973 was voor veel Europese landen een aanzet om opnieuw zomertijd in de voeren. Nederland en België voerden deze maatregel door in 1977.

Landen waar zomer/-wintertijd geldt (buiten de EU)

  • Australië
  • Brazilië
  • Canada
  • Chili
  • Cuba
  • Europese Unie
  • Egypte
  • Filipijnen
  • Guatemala
  • Honduras
  • India
  • Iran
  • Israël
  • Japan
  • Jordanië
  • Kirgizië
  • Mexico
  • Namibië
  • Nieuw-Zeeland
  • Pakistan
  • Peru
  • Rusland
  • Syrië
  • Taiwan
  • Tunesië
  • Verenigde Staten
  • Zuid-Korea
© 2011 - 2015 Jonasd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Wanneer schakelen we over op zomeruur/winteruur in 2015?"

Reactie

Kris van Landeghem, 22-03-2014 21:21 #1
In Guatemala is er geen zomer-/wintertijd meer. Het is er wel een paar keer ingevoerd geweest. Maar het had weinig zin en bracht soms verwarring mee, vooral in afgelegen gehuchten.

Infoteur: Jonasd
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!