InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Dark Sky Park – Boschplaat op Terschelling

Dark Sky Park – Boschplaat op Terschelling

Dark Sky Park – Boschplaat op Terschelling Dark Sky Places zijn gebieden waar de nachtelijke duisternis optimaal tot zijn recht komt, waar de sterren goed zijn te zien en waar geen lichtvervuiling aanwezig is. Over de hele wereld zijn Dark Sky Parken te vinden en de International Dark-Sky Association heeft er meer dan twintig op de lijst staan. Elf daarvan bevinden zich in Europa en één in Nederland, op Terschelling.

De Boschplaat van Terschelling

International Dark-Sky Association

Satellietbeeld van licht op de wereld - Foto Craig Mayhew and Robert Simmon, NASA GSFC / Bron: NASA GSFC and Christopher Elvidge of NOAA NGDC. Image by Craig Mayhew and Robert Simmon / Wikimedia CommonsSatellietbeeld van licht op de wereld - Foto Craig Mayhew and Robert Simmon, NASA GSFC / Bron: NASA GSFC and Christopher Elvidge of NOAA NGDC. Image by Craig Mayhew and Robert Simmon / Wikimedia Commons
De International Dark-Sky Association (IDA) is in 1988 opgericht door Dr. David L. Crawford en zijn collega Dr. Tim Hunter. Zij vragen aandacht voor de steeds verdergaande lichtvervuiling.

IDA is een non-profit organisatie die uitsluitend werkt voor educatieve en wetenschappelijke doeleinden. De organisatie kan blijven werken dankzij fondsen en subsidies. Een van de hoofddoelen is bestrijden van lichtvervuiling. IDA groeide van twee initiatiefnemers en enkele vrijwilligers naar een organisatie met meer dan 11.000 leden en full-time medewerkers. IDA publiceert artikelen over lichtvervuiling en het belang van donkere gebieden, ondersteunt gidsen, publiceert een driemaandelijkse nieuwsbrief, organiseert bijeenkomsten en evenementen en bekroont gebieden met het predicaat Dark Sky Park. Voor 15 dollar kun je al lid worden en wie 5000 dollar doneert is Gold Sponsor. IDA heeft leden in alle staten van Amerika en in 70 landen.

Wat is een International Dark Sky Place

IDA heeft een International Dark Sky Places-programma, dat het behoud en bescherming van donkere gebieden waar de nachtelijke hemel goed is te zien bevordert. De organisatie richt zich op gemeenschappen, parken en reservaten. Behoud van donkere luchten begint lokaal bij burgers, medewerkers en vrijwilligers. De gebieden die IDA koppelt via het predicaat Dark Sky Place vormen de donkerste en meest ongerepte luchten in de wereld. De gemeenschappen die zich verbinden aan IDA bestaan uit bezorgde burgers die werken om hun stad, hun gebied een beetje donkerder te maken. Terreinverlichting en uitlichten van gebouwen kan op verantwoordelijke manier en IDA adviseert daarin.

Erfgoed

De internationale Dark Sky Places zijn bijzondere gebieden die ons tonen wat een wonder van schoonheid het nachtelijke milieu biedt. Vanwege zijn uitzonderlijkheid en de inspiratie die de nachtelijke hemel is voor de wereld van kunst, cultuur, muziek en literatuur en de betekenis die het heeft in de geschiedenis van de wereld is het meer dan de moeite waard die te beschermen. Het IDA programma is er op gericht de uitzonderlijke nachtelijke omgeving te beschermen voor toekomstige generaties. De donkere gebieden vormen een deel van het erfgoed van de wereld.

De donkere plaatsen die IDA verzamelt zijn bedoeld als inspiratie voor anderen om de lucht te koesteren en om kinderen en volwassenen te laten genieten van de sterrenhemel die op donkere plaatsen zo mooi te zien is.

Boschplaat Terschelling

Het natuurgebied Boschplaat, dat op de oostpunt van Terschelling ligt, heeft op 26 juni 2015 de status van Dark Sky Park gekregen. Het is het eerste erkende donkertegebied van Nederland. Het buurtschap ‘De Buren van Oosterend’, Melis en Anka de Vries van vakantiepark Tjermelân en Staatsbosbeheer vroegen in maart 2015 het predicaat aan. De Boschplaat kan nu het bijzondere karakter van de nachtelijke duisternis uitdragen. Er worden ondermeer wandelingen en excursies in het gebied georganiseerd en het is een uitgelezen plek om vallende sterren te zien.

Lauwersmeer

Mogelijk wordt het Nationaal Park Lauwersmeer het tweede Nederlandse Dark Sky Park. Met een lichtmeter wordt gemeten hoeveel sterren er te zien zijn en in de buurt wordt bekeken welke lichtbronnen kunnen worden verwijderd of aangepast. Dark Sky Park is een van de projecten van het Uitvoeringsprogramma Lauwersmeer 2014-2018, van de Stuurgroep Lauwersmeer, waarin de provincies Groningen en Fryslân en de gemeenten De Marne, Kollumerland en Dongeradeel samenwerken.

Dark Sky Places in Europa

Legenda
A. Galloway Forest Park
B. Zselic National Landscape Protection Area
C. Hortobagy National Park
D. Northumberland National Park and Kielder Water Forest Park
E. De Boschplaat
F. Eifel International Dark Sky Park
G. Exmoor National Park
H. Brecon Beacons National Park
I. Kerry International Dark Sky Reserve
J. Westhavelland International Dark Sky Reserve / Sternenpark Westhavelland
K. Rhön International Dark Sky Reserve / Sternenpark Rhön Hesse
L. Isle of Sark (hele gemeente)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alone in the darkAlone in the darkAlone in the dark is een horror game die al gauw in de top komt door de grafische beelden en geluidseffecten. Jij moet a…
Pokemon - TypesAlle Pokémon hebben 1 of 2 types met verschillende sterktes en zwaktes. Omdat dit soms moeilijk te onthouden is zal ik a…
Van Helsing! Movie Park Germany's nieuwe achtbaan in 2011!Van Helsing! Movie Park Germany's nieuwe achtbaan in 2011!Behalve het Belgische Bobbejaanland heeft ook Movie Park Germany in 2011 een feest te vieren, dat van hun 15 jarig besta…
De Arabo-Fries: sportpaard van de toekomst?Arabo-Friezen worden sinds enkele jaren gefokt als de sportpaarden van de toekomst. Men zocht een manier om het werkwill…
Halloween Horror Fest, Movie ParkHalloween Horror Fest, Movie ParkIeder jaar rond Halloween is er in Movie Park Germany een Halloween feest, het Halloween Horror Fest. Niet zomaar een fe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dark Sky Park – Boschplaat op Terschelling"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 17-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Sterren en Planeten
Schrijf mee!