Verkooptrucs van de supermarkt
Supermarkten zijn meesters in verleiding. Zij weten heel subtiel -haast ongemerkt- hun klanten te verleiden om meer te kopen. Op het eerste gezicht lijkt een supermarkt een gewone winkel, maar niets is wat het lijkt. Over ieder detail in de supermarkt is nagedacht. Niets is toeval. Alles is gericht om het doel te bereiken: meer verkoop. Hoe de supermarkt dit doet? Welke verkooptrucs worden toegepast door de supermarkt?
Inhoudsopgave
Melk en brood
De supermarkt wil graag dat je zoveel mogelijk artikelen ziet. In verband hiermee zouden ze het liefste een soort eenrichtingsweg langs alle schappen aanleggen. Omdat dit niet zo klantvriendelijk is, proberen ze het op een andere manier. Dit doen ze bijvoorbeeld door melk en brood achterin de supermarkt te leggen. Deze artikelen hebben veel mensen nodig. Om deze artikelen te bereiken, moeten ze in ieder geval langs een heleboel andere artikelen lopen. Hierdoor bestaat de kans dat de klant onderweg toch nog spontaan wat extra artikelen in het winkelwagentje gooit.
Artikelen op ooghoogte
Artikelen die de supermarkt graag wil verkopen, staan op ooghoogte. Op deze artikelen maakt de supermarkt de meeste winst. Soortgelijke artikelen met lagere winstmarge staan heel laag of juist heel hoog. De gedachte hierachter is dat de klant een beetje lui is. De klant scant de schappen af op ooghoogte. De artikelen die de supermarkt het liefst wil verkopen, worden het eerst gezien en daardoor meestal het meest verkocht. Aan de kinderen wordt ook gedacht. Als de supermarkt een beetje hulp wil van de kinderen, worden deze artikelen iets lager in het schap geplaatst. Precies: op ooghoogte van de kinderen.
Links of rechts
Nadat de supermarkt de juiste artikelen heeft geselecteerd voor het schap op ooghoogte, wordt nagedacht over de horizontale indeling. De artikelen die de supermarkt het liefst verkoopt, worden links geplaatst. Aan de rechterkant van deze artikelen worden de B-merken geplaatst. Over dit onderwerp zijn studies uitgevoerd waarbij de ogen van klanten gevolgd werden. Het blijkt dat klanten een schap meestal bekijken van links naar rechts, alsof ze een boek lezen. Het artikel dat links staat heeft dus een voordeel ten opzichte van de artikelen die daar rechts van staan. De 'linkse artikelen' worden eerder gezien en daardoor meer verkocht.
Combinaties van artikelen
Artikelen die iets met elkaar te maken hebben, worden bij elkaar in de schappen gezet. Zo kan je dipsaus vinden bij de chips-afdeling en pastasaus bij de pasta-afdeling. Uiteraard is dit handig voor de klant, maar vooral winstgevend voor de supermarkt.
Lekker geurtje
Het is bekend dat mensen meer kopen in de supermarkt als ze honger hebben. Ook hier maakt de supermarkt handig gebruik van. In veel supermarkten wordt het brood ter plekke afgebakken. Naast het feit dat je hierdoor lekker vers brood krijgt, verspreidt het ook een fijne geur. Deze geur heeft vervolgens weer een positief effect op het koopgedrag van de bezoeker.
Slimme gangpaden
Hoe langer de klant in de supermarkt is, hoe groter de kans is dat de klant meer geld uitgeeft. De supermarkt probeert de klant dus langer binnen de winkel te houden. In verband hiermee zijn de gangpaden vaak net niet breed genoeg om treuzelende klanten snel te passeren. Ook valt het niet mee om halverwege een gangpad het winkelwagentje te keren. Veel klanten keren daarom niet om, maar lopen braaf het hele gangpad uit. De klant blijft hierdoor wat langer in de supermarkt en ziet ook nog eens meer artikelen. Sommige supermarkten gaan zelfs nog een stapje verder in hun pogingen om de klant te manipuleren. Om er voor te zorgen dat de klanten wat rustiger lopen in het dure gedeelte van de supermarkt, zijn de vloertegels daar iets kleiner. Doordat de tegels wat kleiner zijn dan in de rest van de supermarkt, denkt de klant dat hij sneller loopt dan daarvoor. Het gevolg is dat de klant onbewust een wat trager looptempo zal aannemen.
Winkelwagentjes en mandjes
Ook over de winkelwagentjes is goed nagedacht. Als het winkelwagentje vol is, zullen mensen stoppen met kopen. Een winkelwagentje moet dus voldoende groot zijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat de verkoop tot 40% kan stijgen als de inhoud van de winkelwagentjes verdubbeld wordt. De supermarkt zal daarom kiezen voor een winkelwagentje dat prettig rijdt, maar wel zo groot mogelijk is. Ook winkelmandjes zijn belangrijk. Sommige mensen dragen de boodschappen in hun handen en stoppen met kopen als ze de boodschappen niet meer goed kunnen dragen. Om de verkoop hierdoor niet te laten afremmen, bieden sommige supermarkten ook midden in de supermarkt winkelmandjes aan. Hiernaast stellen veel supermarkten het gebruik van een wagentje of mandje gewoon verplicht.
Relaxte muziek
In veel supermarkten is muziek te horen op de achtergrond. Uiteraard is hier ook over nagedacht. Men kiest bij voorkeur voor een rustig muziekje. De klanten raken relaxt en krijgen minder haast. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen langer in een winkel blijven bij muziek met een relatief rustig tempo en dat men duurdere aankopen doet met klassieke muziek op de achtergrond.
Prijzen en kortingen
Net als andere winkels gebruikt ook de supermarkt technieken om de prijs aantrekkelijk te doen lijken. Een bekend voorbeeld is om de prijs iets naar beneden af te ronden. Een product van € 9,99 lijkt immers veel goedkoper dan een product van € 10,00 terwijl het verschil slechts 1 cent is. De klant focust op het eerste cijfer (9) en plaatst het in gedachten in een bepaalde prijscategorie. Bij een prijs die begint met een hoger cijfer (10), wordt het product onbewust ingedeeld in een andere, duurdere categorie. Iedereen doorziet deze truc, maar toch blijkt het nog steeds te werken. Tenslotte gebruikt de supermarkt natuurlijk de bekende methodes, zoals “3 halen, 2 betalen” en “2e product halve prijs”. Dit soort kreten blijken veel beter te scoren dan het noemen van een kortingspercentage. De supermarkten maken er dan ook graag gebruik van.
Omgeving van de kassa
Uiteindelijk komt de klant met zijn winkelwagentje bij de kassa. Al wachtend in de rij, overziet de klant zijn volle karretje. Op dat moment zou de klant spijt kunnen krijgen van sommige aankopen. In zo’n geval zal de klant niet graag de rij willen verlaten om de betreffende artikelen weer terug te brengen naar de schappen. Het makkelijkste is om de producten ergens in de buurt van de kassa in een schap te dumpen. Dit is de reden dat er bij de kassa vaak weinig ruimte is om ongewenste artikelen achter te laten. Wel zorgt de supermarkt er voor dat er ter plekke nog wat impulsaankopen gedaan kunnen worden. Dat is de reden dat er bij de kassa vaak veel snoep en dergelijke te verkrijgen is. Op deze plek zijn de jengelende kinderen een goede bondgenoot van de supermarkt.