Consument beïnvloeden
Het is in de laatste decennia vaak voorgekomen dat consumenten worden beïnvloed in hun gedrag, omdat er met hun zintuigen wordt gespeeld. De zintuigen van consumenten worden geprikkeld om hen zo te beïnvloeden in bijvoorbeeld hun aankoopgedrag. Vroeger werd de consument vooral beïnvloed door advertenties en promoties, maar dat is tegenwoordig anders. De consument wordt ook nog eens beïnvloed doordat de zintuigen, het gehoor, de geur en andere zintuigen worden geprikkeld. Consumenten beslissen de laatste jaren vooral met hun gevoel, en dit gevoel wordt gestuurd door de zintuigen. Bedrijven en merken communiceren onder elkaar om zo een emotionele band tussen consument en een bepaald product te vormen.
Zintuiglijke marketing
De vraag die je kunt stellen is: Heeft zintuiglijke marketing daadwerkelijk ook echt invloed op de consument? Het is voor bedrijven belangrijk dat ze zich onderscheiden van de rest. De concurrentie is tegenwoordig erg groot en de prijzen zijn vrijwel ook identiek. Hierdoor is het belangrijk om de consument te bereiken via zijn zintuigen. Zintuigen hebben daarnaast ook invloed op de emoties van de consument. De zintuigen hebben invloed op ons gedrag, omdat ze de stemming en emoties in ons lichaam sturen. Om het gedrag te sturen is en motivatie, bekwaamheid en mogelijkheid nodig bij de consument. Dit wordt ook wel MAO genoemd. Is de MAO van een consument laag, dan beoordeelt hij het bedrijf of merk via indirecte signalen, waaronder zintuiglijke prikkels. Bedrijven kunnen ook proberen om een lage MAO te verhogen.
Het zicht van de consument
Het belangrijkste zintuig dat de consument beïnvloedt, is het zicht. We bekijken en begrijpen de wereld voornamelijk door wat we zien met onze ogen. Kleur is daarom een belangrijk aspect om de consument te beïnvloeden. Kleur zorgt ervoor dat er een emotionele reactie vrijkomt bij de consument en bepaald ook zo de stemming. Het is met onderzoeken aangetoond dat kleur invloed heeft op het aantrekkelijk vinden van zaken/winkels. Het is belangrijk dat bedrijven de juiste kleur vinden dat past bij het product of merk dat zij verkopen.
Toenadering- en vermijdingsgedrag
Naast kleur is geur ook een belangrijk zintuig. De mens ruikt bij elke ademhaling en de geur die we ruiken beïnvloed ook het gedrag van de mens. Geur heeft vooral invloed op het toenadering- en vermijdingsgedrag. Als je iets lekker vindt ruiken, zoek je vooral toenadering tot datgene, het tegenovergestelde gebeurt als je iets vind stinken, dan wil je het vooral vermijden. Verder heeft geur ook invloed op de stemming van de consument. De consument zal het product of het merk beoordelen aan de hand van zijn geur zintuigen. Als de consument de omgeving waar een bepaald product wordt verkocht vindt stinken, zal hij/zij het niet zo gauw goed beoordelen of zelf kopen. Het is dus belangrijk om met geur een goede sfeer te creëren waar consumenten tevreden mee zijn.
Het gehoor van de consument
Het meeste onderzoek is gedaan naar de invloed van zintuigen die gericht zijn op het gehoor van de mens. Vooral de invloed van muziek op de consument is onderzocht. De invloed van muziek is vooral terug te vinden in het koopgedrag, de tijd in de winkel, de snelheid van consumeren en de mening van de consument over een bepaald product of winkel.
Zintuig smaak
Het zintuig smaak wordt vaak gecombineerd met voedselproducten. In supermarkten wordt hier vaak mee gespeeld. Dit doen ze door mensen namelijk een hapje of een drankje aan te bieden om zo het product te kunnen beoordelen. De consument weet niet dat hij indirect wordt beïnvloed, want door een hapje of drankje te nemen wordt er gespeeld met het genieten, wat de consument steeds belangrijker begint te vinden.
Zintuig tast
Om het zintuig tast te beïnvloeden, is het vooral belangrijk om de consument de mogelijkheid te geven om het product aan te kunnen raken voor de aankoop. Zo krijgt de consument de mogelijkheid om meer informatie over het product te winnen en ze zullen beter beslissingen kunnen maken.
Onderzoek bijkomende prikkels
Er is een praktijkonderzoek uitgevoerd in chocolaterie “BOON”. Ze hebben onderzocht of de toevoeging van geur en muziek invloed heeft op de consument. Er werd gekozen om loungemuziek af te spelen en chocoladegeur te verspreiden in de winkel. Er werd ook een enquête afgenomen onder de klanten. De bedoeling van het onderzoek was te achterhalen of de prikkels die vrijkomen invloed hebben op de houding, de tevredenheid en het gedrag van de consument. Ook willen ze kijken of het verschil heeft gemaakt in de omzet van de chocolaterie.
Conclusie
Er is geconcludeerd dat de prikkels invloed hebben gehad op de consument. Het heeft vooral effect als de twee prikkels worden gecombineerd (geur en geluid). De producten worden positiever beoordeeld en er is een grotere tevredenheid bij toevoeging van loungemuziek en chocoladegeur. Ook ervaren de klanten de zaak meer sfeervoller bij de toevoeging van loungemuziek. Ook voor het koopgedrag heeft het positieve gevolgen. Er is vastgesteld dat er meer klanten de zaak binnen stappen als er chocoladegeur wordt verspreid aan de ingang. Er is zelfs een stijging waargenomen van 22%.
© 2013 - 2024 Ernamusic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Economie: MarketingMarketing is niets anders dan de manieren waarop ondernemers hun producten verkopen. Er bestaan verschillende soorten ma…
Stappenplan verhuizenVerhuizen is vaak een stress volle periode. Er komt van alles bekijken en het overzicht is al snel verloren. Een duideli…
Bronnen en referenties
- • Achternaam auteur onbekend, Voorletters onbekend (Jaartal onbekend) “Titelonbekend”.http://redir.vara.nl/tv/ontdekking/2000/html/3_muziek/kennis02.html (Geraadpleegd op 5 januari 2012).
- • Vingerhoets, A. ( 2011) “Droevige muziek maakt huilend gezicht aardiger”. http://www.kennislink.nl/publicaties/droevige-muziek-maakt-verdrietig-gezicht-aardiger (Geraadpleegd op 5 januari 2012).
- • Wenniger, L. (2006) “De hardware van het horen”. http://www.kennislink.nl/publicaties/de-hardware-van-het-horen (Geraadpleegd op 5 januari 2012).
- • Atteveldt, N. van (2008) “Spraak en schrift in de hersenen”. http://www.kennislink.nl/publicaties/spraak-en-schrift-in-de-hersenen (Geraadpleegd op 5 januari 2012).
- • Underhill, P (2006). De magie van het winkelen. Wat verkoopt wel, wat niet? Amsterdam. Uitgever: Forum. 238 p. 22 cm.
- • Achternaam Auteur onbekend, Voorletters onbekend (2008). “Muziek kan koopgedrag beïnvloeden”. http://www.profnews.nl/893833/muziek-kan-koopgedrag-be%C3%AFnvloeden (Geraadpleegd op 12 november 2011)